Bjarne R Startet 12.Februar.2022 Del på Facebook Startet 12.Februar.2022 Har en liten diesel lekkasje på tanken ombord i Nord Westen. Båten er fra 1979, og jobben med å få den ut er påbegynt. Så er spørsmålet, bytte den eller fikse? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 12.Februar.2022 Del på Facebook Svart 12.Februar.2022 Monter ny Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 12.Februar.2022 Del på Facebook Svart 12.Februar.2022 Hvist du sier litt mere om hva tanken er laget av er det lettere å gi råd og forslag til reparasjon /bytte. Hvor lekker det? Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 12.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar.2022 Tror den er laget i rustfritt stål. Tanken er ikke kommet ut enda, men mistenker lekkasje i bunnen/sider eller hjørner. Og hvis ny tenker jeg å montere 2 stk for bedre vektfordeling i båten en på hver side. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 12.Februar.2022 Del på Facebook Svart 12.Februar.2022 Ok, du får poste noen bilder av tanken når den kommer ut,det er nok lurt med en tank på hver side for vektfordeling hvis du skal ha ny(e) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 13.Februar.2022 Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 På Nord West 900 som vi har så går tanken på barbord side med en utstikker mot senter. Er det likt på 740? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.Februar.2022 Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 Hvilken side er barbordet på da? Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 13.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 Tanken ligger på babord side, ved dør inn. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 13.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 13.Februar.2022 Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 Er da Aluminiuns tank? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 13.Februar.2022 Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 Cerberus skrev for 1 time siden: Hvilken side er barbordet på da? Det er nok bare en trykkfeil, skal trolig være babord, et uttrykk for VENSTRE side av båten når du ser FREMOVER. Den andre siden omtales som styrbord. Den siden vikingene hadde styreåra på. Mye å sette seg inni mht nautiske ord og uttrykk👍 Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 13.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 husky dane 85 skrev 54 minutter siden: Er da Aluminiuns tank? Ja ligner mer på aluminium enn det jeg skrev tidligere, beklager feil info. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 13.Februar.2022 Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 Code0 skrev 1 time siden: Det er nok bare en trykkfeil, Ja det veit man aldri, får nå gå ut i fra det er rett. Har aldri sett interiøret i desse båtane eg, kansje de har bar? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 13.Februar.2022 Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 Dersom da verkeleg er al tank så ville eg bytta Sitér dette innlegget Link to post
HenrikN Svart 13.Februar.2022 Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 (redigert) Hvis denne skal repareres må den vel ut av båten. Hvordan, eller er det mulig å få ut tanken uten å splitte den? Jeg ville ha gått for den løsningen med nye tanker og passe på å få med drenering i bunnen. Redigert 13.Februar.2022 av HenrikN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 13.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar.2022 HenrikN skrev 4 minutter siden: Hvis denne skal repareres må den vel ut av båten. Hvordan, eller er det mulig å få ut tanken uten å splitte den? Jeg ville ha gått for den løsningen med nye tanker og passe på å få med drenering i bunnen. Har lagt ut bilde tidligere i tråden, så jobben er påbegynt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 (redigert) Vet ikke hvem som sveiset tanker for NordWest båtene, eller hvilken materialkvalitet den tanken er laget av, men min erfaring og det fagmiljøet jeg har hatt rundt meg siste 40 år har erfart at det statistisk er krevende å sveise aluminium og aluminiumlegeringer som har stått i diesel eller olje i 38 år.... ja, du kan få det tett, men røntgenbildene ser ikke bra ut og når du har mye porer i sveisen så blir det fort 50/50 om du får en ny lekkasje etter kort tid. Kan du ta kostnaden uten at det svir for mye ville jeg byttet til ny og følt meg trygg på sjøen med barn og gode venner ombord. Det er noe eget ved å ha drivstoffsystemet i orden Aluminium er utsatt for korrosjon, ofte veldig lokalt. Sjekk godt under festeband og kontaktpunkter. Er det flat bunn bør du også sjekke sveisene i bunnen ekstra godt. Uttapping i bunn er veldig kjekt, men det er også en risiko. For egen del er jeg tilhenger av V-bunn på tanken og stigerør i stedet for tapping i bunn på båter som skal gå i åpne farvann. Redigert 16.Februar.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Bjarne R skrev On 12.2.2022 at 18.05: Har en liten diesel lekkasje på tanken ombord i Nord Westen. ..... Så er spørsmålet, bytte den eller fikse? Det er umulig å gi noe godt svar på det uten å ha inspisert tanken grundig på nært hold innvendig og utvendig etter rengjøring. Men mens du grubler, så kan du jo lese om mine erfaringer med lekkasje i dieseltanken vår fra 1984 laget av West Mekan. Ble bra det. Kostnad (eksklusive egeninnsats) ble et par hundrelapper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjarne R Svart 16.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Takk for svar og tips. Har bestilt en 140 liters drivstofftank fra Bestmarin og den lokale butikken her i byen. Plastinvent har mange tanker i forskjellige størrelser, men synes prisen på forespurte tank var høy. 140 liter er 60 liter mindre enn gamle tank, men har mulighet til å montere 1 ekstra tank på styrbord side til våren. For bedre vektfordeling i båten. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Håper du deler bilder og forklaring på lekkasjen i tanken du har. Slikt er alltid nyttig. Særlig for de som har samme båt som deg Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Komodo skrev for 2 timer siden: Men mens du grubler, så kan du jo lese om mine erfaringer med lekkasje i dieseltanken vår fra 1984 laget av West Mekan. Ble bra det. Kostnad (eksklusive egeninnsats) ble et par hundrelapper. Ser nå at jeg glemte å legge inn linken: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjarne R Svart 18.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2022 Tanken er nå kommet ut, og fått tatt en kjapp sjekk. Tanken så overraskende bra ut, etter fjerning av skitt og støv. Men ved nærmere og grundig sjekk har muligens funnet lekkasjen, området er ca på størrelse med en 5 krone. Ble faktisk litt "skuffet" så for meg et svært hull. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Supert at du tar deg tid til tilbakemelding, det er nyttig og lærerikt Har det berørte området hatt kontakt med noe ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Enig med @dieselfan, men det virkelig interessante er hvordan dette området ser ut på innsiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjarne R Svart 20.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 (redigert) Oppdateringer kommer når tanken er kommet hjem. Tanken har ligget på noen 2*4 som var plaster inn, og watret rett i forhold til bunnen. Den ene av disse 2x4 var inntrekt av diesel. Tanken var "bare" kilet fast, men ikke nok. For den kunne bevege seg litt alle veier. Redigert 20.Februar.2022 av Bjarne R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.