Jump to content

Bytte eller reparere gamle dieseltank.

Bjarne R

Recommended Posts

HenrikN skrev 4 minutter siden:

Hvis denne skal repareres må den vel ut av båten. Hvordan, eller er det mulig å få ut tanken uten å splitte den? 

Jeg ville ha gått for den løsningen med nye tanker og passe på å få med drenering i bunnen. 

Har lagt ut bilde tidligere i tråden, så jobben er påbegynt. 

Vet ikke hvem som sveiset tanker for NordWest båtene, eller hvilken materialkvalitet den tanken er laget av, men min erfaring og det fagmiljøet jeg har hatt rundt meg siste 40 år har erfart at det statistisk er krevende å sveise aluminium og aluminiumlegeringer som har stått i diesel eller olje i 38 år.... ja, du kan få det tett, men røntgenbildene ser ikke bra ut og når du har mye porer i sveisen så blir det fort 50/50 om du får en ny lekkasje etter kort tid.
Kan du ta kostnaden uten at det svir for mye ville jeg byttet til ny og følt meg trygg på sjøen med barn og gode venner ombord.

Det er noe eget ved å ha drivstoffsystemet i orden :thumbsup:

Aluminium er utsatt for korrosjon, ofte veldig lokalt. Sjekk godt under festeband og kontaktpunkter. Er det flat bunn bør du også sjekke sveisene i bunnen ekstra godt.

Uttapping i bunn er veldig kjekt, men det er også en risiko. For egen del er jeg tilhenger av V-bunn på tanken og stigerør i stedet for tapping i bunn på båter som skal gå i åpne farvann.

Redigert av dieselfan (see edit history)
Bjarne R skrev On 12.2.2022 at 18.05:

Har en liten diesel lekkasje på tanken ombord i Nord Westen. 

.....

Så er spørsmålet, bytte den eller fikse? 

Det er umulig å gi noe godt svar på det uten å ha inspisert tanken grundig på nært hold innvendig og utvendig etter rengjøring.

Men mens du grubler, så kan du jo lese om mine erfaringer med lekkasje i dieseltanken vår fra 1984 laget av West Mekan. Ble bra det. Kostnad (eksklusive egeninnsats) ble et par hundrelapper. 

Takk for svar og tips. Har bestilt en 140 liters drivstofftank fra Bestmarin og den lokale butikken her i byen. Plastinvent har mange tanker i forskjellige størrelser, men synes prisen på forespurte tank var høy. 140 liter er 60 liter mindre enn gamle tank, men har mulighet til å montere 1 ekstra tank på styrbord side til våren. For bedre vektfordeling i båten. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...