hanto1 Startet 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Startet 15.Februar.2022 Ser på sparelys sine sider at deres AGM batterier ikke bør brukes uten ekstra laderegulator. Sakset fra siden deres: Bruk i båt, bobil og campingvogn AGM og GEL batterier kan også brukes i båt og bobil. Men det er viktig at dynamo er tilpasset lading av GEL og AGM batterier. Dersom dynamo ikke er tilpasset lading av slike batterier, vil de raskt bli ødelagt og miste sin kapasitet. Dynamo kan tilpasses, ved å sette på egen styringselektronikk for dynamo, f.eks. Java sea Top Charge TC-TO Stemmer dette i praksis, ser Biltema ikke har slike forbehold på sine AGM batterier? Link to post
Ytterstad Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Ekstern regulator er ikke noe mirakelkur hvis du ellers behandler batteriene dine "dårlig". Batterier bør lades iht. anbefalingene til produsenten for å få et langt liv. For aggressiv ladding kan ta livet av batteriene dine veldig raskt, men det vil også for slapp ladding, det tar bare lengre tid! Du sier ikke noe om hvordan du bruker båten og hvor stor batteribank du har? Det er mye mer tilgivende å ha en original regulator på en båt går mellom havner med landstrøm hver kveld enn en båt som heller legger seg i uthavn. Link to post
larsenigarasjen Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 AGM batterier stiller litt andre krav til ladespenninger, så du burde ha landstrømslader som har program for AGM og ekstern regulator på dymanoen som også har ladeprogram for AGM om du skap bytte til AGM batterier. Dersom du kjører med samme ladere som for vanlige bly batterier, ender det fort med at AGM batteriene tørker ut, og blir ødelagt. Link to post
hanto1 Svart 15.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Forbruksbanken min er nå 2x125AH blybatterier. Lader relativt skjeldent med landstrøm, stort sett holder det med solcellepanelet. Ikke ofte batteriene blir tappet mye ned ( under 12,3V) Dynamoen er helt original 80AH uten noe fixfakserier. Forbruksbatteriene har stort sett holdt 3-4 år selv om de har fått "god " behandling. Starbatterier ble jusst byttet- hadde da 16! år i tjeneste. Båten har relativt mange timers bruk i den kalde årstiden, men ikke mye batteriforbruk da den stort sett brukes til fiske og dagsturer om vinteren. Trodde egentlig AGM var bedre og mere robust, men gidder ikke å bygge om hvis de ikke tåler ladingen fra dynamoen. Link to post
Joerg Becker Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Det er nok ikke helt riktig, Hanto1, for de fleste AGM tåler vanligvis en del mer juling enn alle andre type batterier. Kanskje bortsett av ordentlige åpne HD-blybatterier, men that´s it. AGM liker ikke å stå med høy spenning over lang tid, vanligvis er det det som ødelegger for dem. Bruk gjerne en lader som leverer >14,5 (og gjerne mer) i Bulk når batteriene brukes syklisk (utlading mer enn -7%), god tid i utjevning, og så ned til <13,4 når det blir konstant Float. Da burde de funke. Dynamoen din arbeider nok med 14,35V. Det er greit for startbatteriet du bruker, men for lite for AGM når dem arbeider syklisk. Ellers pleier det å vise positiv virkning for blybatterier (åpne, lukkete, Gel, og AGM) når den utlades komplett (SoC 0), og så topplades komplett -rett etter hvert-. Dette en to ganger per år. Det gjelder særlig når batteriene behandles "skånende", noe som i grunn ingen blybatterier liker når den skal holde seg sprek. Konstant for lav lade-spenning skader altså pga sulfatering og stratifikasjon, mens maksimal tillatt lade-spenning gjør det motsatte. I tillegg gjelder at AGM (særegen) ikke liker langvarig høy floatspenning etter topplading. Husker du det, da burde batteriene ha et fint liv hos deg. Spørsmålet om ekstern regulator får du også besvart med det. Kjører du bare noen vanlige timer, og så ligger båten med landstrøm tilkoblet, da trenger du ikke ekstra regulering på dynamoen. Når derimot båten enten går "døgnet rund" det meste av året, eller ikke bruker landstrøm i mellomtiden mens batteriene utlades syklisk, da er det fordelaktig med ekstern regulering på dynamoen. Bra bulk- og floatspenning er da tingen, og gjør seg betalt. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
hanto1 Svart 15.Februar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Takker for svar, ble litt klokere Link to post
Hulda Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Støtter utsagnet til @Joerg Beckerfullt ut. Det meste jeg har lært av den slags kommer fra Joerg Becker. Derfor kan man trygt betrakte mitt utsagn som nøytralt. Link to post
Nortonis Havulk Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 God info Joerg Becker Kvalifisere helgeturer disse småturene ? Altså at man starter med fulladet AGM batterier fra landstrøm i havna, til man drar ut til en øy uten landstrøm der man forbruker opp, evt flytter seg litt rundt i helgen for så og dra tilbake til havna med landstrøm igjen ? Link to post
Joerg Becker Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Hulda skrev 1 time siden: Det meste jeg har lært av den slags kommer fra Joerg Becker. ...særlig => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 15.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2022 Nortonis Havulk skrev 40 minutter siden: God info Joerg Becker Kvalifisere helgeturer disse småturene ? Altså at man starter med fulladet AGM batterier fra landstrøm i havna, til man drar ut til en øy uten landstrøm der man forbruker opp, evt flytter seg litt rundt i helgen for så og dra tilbake til havna med landstrøm igjen ? Teoretisk, ja. En bør bare huske på at utlading under SoC -7% krever topplading med utjevning, og at det er tiden som teller når batteriene har passert 12,5V nedover. Husk også at dybden utlading og tid ved utladingen spiller med inn, kraftig t.o.m. Den verste forbrukeren er de mindste forbrukerne. Jo mindre utladningsstrømmen er, og jo lengre tid det tar, des dypere og skadeligere blir utladingen i selve batteriet. Bly sulfaterer jo fra første dagen den ble formet til et batteri allerede, tatt i bruk eller ikke. Men f.o.m. 12,4V (målt uten belastning) begynner sulfateringen å akselerere. Det er nå ikke "farlig" når vi snakker om ett par dager, men skal være minne på at en bør... unngå å kjøre dem ned uansett, hvis det kan unngås. Ellers er batterier slitemateriell, også uansett, og ikke er bygget for å være "evig". Men en som beskjeftiger seg med kjemien av det batteriet en har kan nok klare å øke levetiden av det batteriet om forholdsvis mye. Som kan ses når den ene klarer å henrette sine batterier ila. "to" år, mens andre klarer å bruke det samme type i 12 - 14 år. Unntak finnes for begge sider, og brukstid regnet som år er overhodet ikke det samme som levetid regnet som antall ladesykler. Men teknisk er det det som skjer, levetiden kan forlenges ved rett behandling. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn