DagOtto Startet 16.Februar.2022 Del på Facebook Startet 16.Februar.2022 Jeg har i dag cav-filter på motoren og ønsker å bytte til cav filter adapter, slik at jeg kan benytte spin-on filter. Er det noe jeg må tenke på ved kjøp av spin-on filter, eller kan alle spin-on diesel filter brukes? Tenker på om det er forskjell på motstand og Flow i de forskjellige filtrene. Har IKKE peiling på dette... Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Hej Du har väl ett spin on filter på motorn och CAV filtret som förfilter. Då skall du byta förfiltret mot ett mycket bättre filter som Racor 500 FG, går att byta utan att lufta. Finns som original och som pirat. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 16.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Nei, har bare cav-filter, vil bytte til spin-on. Kan jeg bruke dette på tamd-22? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Hej Det finns två sätt att ersätta och få spin on filter. Antingen byter man hela fästet eller också finns det en insats att skruva in i befintligt filter. Jag skulle låta CAV filter vara som det är och satt in ett Racor filter som förfilter, då behöver du väldigt sällan byta CAV filtret och aldrig i sjön. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Baldwin 988 er et 'finfilter', som ikke har egenskaper som vannutskiller. Bortsett fra det, trenger du et 'filterhode' som passer til det spin on du velger. Googler du, finner du en butikk som selger det du trenger. Som Ove over, ville heller spandert å sette inn et Racor eiier Separ SWK som forfilter/vannutskiller. Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Til forrige båten kjøpte jeg overgang fra CAV 296 til Donaldson vannutskiller og finfilter. Gamle Ford motorer hadde ofte doble CAV filtre. Kjøpte de hos Maritim Diesel i Bergen. Fungerte veldig mye bedre enn originalt. Sitér dette innlegget Link to post
DagOtto Svart 16.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Hulda skrev for 4 timer siden: Baldwin 988 er et 'finfilter', som ikke har egenskaper som vannutskiller. Bortsett fra det, trenger du et 'filterhode' som passer til det spin on du velger. Googler du, finner du en butikk som selger det du trenger. Som Ove over, ville heller spandert å sette inn et Racor eiier Separ SWK som forfilter/vannutskiller. Ja, jeg har denne adapteren. Det jeg lurer på er om det er forskjellig motstand i forskjellige filter. Vil jo ikke risikere at motoren ikke får fram diesel. Som sagt, jeg har ikke peiling på dette... Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 16.Februar.2022 Del på Facebook Svart 16.Februar.2022 Disse filtrene kan kjøre noen titalls litre i minuttet. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Det finnes både adapter og nye filterhoder som passer. Typisk koster like mye 700-900kr. I tillegg vil et spin-on filter som er laget for maritimt miljø med 22mikron koste rundt 400kr (Fleetguard som vannseparerende med drenering). I utgangspunktet er ikke dette en god løsning, CAV-filteret er gammeldags og du må rense før oppstart hver gang for optimal bruk. Å erstatte det med noe annet enn vannseparerende filter blir verre; vannet vil gå rett til motor. Vil heller anbefale et forfilter som er langt mer effektivt for vannseparasjon som; Separ eller Racor (fra ca 2300kr og filterinnsatser til 200kr) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.