Jump to content

Bruce vs. Rocna

Kappa

Recommended Posts

Enig med broder @Arne Henriksen. Det må være en forutsetning at ankeret treffer sjøbunnen. Ellers er jeg kjent med Bügel. Noe av filosofien med Hulda er at båten skal kunne håndteres av en person. Deriblant kunne sette baugen i en brygge, i fjellet, osv med motoren i tomgang forover. Dette er en metode jeg bruker ganske ofte. Skulle jeg hatt Bügel, ville denne funksjonen forsvunnet. Dessuten ville hele baugkonstruksjonen på Hulda måtte bygges om. Så noe av greia er at ankeret passer til båten. Noen ser det også som et sikkerhetsproblem at man må foran i baugen for å løse ut ankeret. Man skal kunne kunne trykke på en knott fra styrepos, så tar automatikken over. For meg er det en sikkerhetsfaktor at ankeret sitter sikret i baugen og ikke kan løse seg ut av seg selv. Så jeg må forut i baugen og være fysisk. Vi har forskjellige prioriteter og filosofier. 

Ja, alle har forskjellige prioriteringer og filosofier. Det kommer i alle fall til syne når det blir diskusjoner om anker og ankring. Få ting blir tatt mer personlig enn ankervalg :giggle:

Selv brydde jeg meg ikke særlig om ankring før jeg begynte å lese om det på nettet og teste det ut i praksis på langtur.

Det er enormt mye å lære om både design og teknikker, og det er en vitenskap i stadig utvikling. Peter Smith, oppfinneren av Rocna, har skrevet veldig mye om temaet. Man må ta med i betraktningen at han har laget et produkt han vil selge, men der står uansett mye generell informasjon.

Min filosofi er at ankeret koster veldig lite i forhold til prisen av båten og en god nattesøvn, så det er ikke der jeg sparer noen tusenlapper. Når man har muligheten til å kjøpe seg helt moderne teknologi (siste generasjons anker), ser jeg ingen grunn til å kjøpe gamle design som har gått ut på dato - selv om man helt sikkert kan ligge trygt på de også. Men dette er noe folk får gjøre som de vil med.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Det er vel bare Bruce-kopier som har best-før-dato. Det der med å gå ankervakt, er vel også noe som har gått ut på dato.

Jeg har tittet en del på Youtube, Emmerald Steel. Uenig i mye av hva de prediker som absolutte sannheter. Men de har levd om bord i den hjemmelagde, flatbunnede seileren i 40 år. Båten veier vel rundt 15 tonn, gaffelrigg. De har mer enn 100 meter 3/8 (ca 10 mm) ankerkjetting. Hovedanker er 45 kg CQR. Anker for stenbunn er et dyr av et stokkanker. Med det utstyret har de seilt fra San Diego til Hawaii, til British Colombia og rundt omkring. I flere 10-år.

Når det lir litt utpå, skal jeg ta meg noen dager og sjekke om ankeret mitt virkelig er så elendig. Så langt har jeg bare sjekket det på hard sandbunn. Og der grov det seg rett ned og ble sittende. Og egentlig burde jeg kappet av et ledd på kjettingen. Slik det er nå, lander ankeret på siden. Da burde ankeret skli hjelpeløst bortover. Jeg må nok si at der jeg testet, merker jeg forskjell på de gamle 20 kg ankrene og det nye på 30 kg. Sistnevnt satt dønn men en gang. De lettere brukte noen metere på å sette seg på denne plassen. 

enslagsgjest skrev 1 minutt siden:

Mener Skip Novak bruker CQR. Han seiler jo på steder de fleste holder seg laaaangt unna. 

Ja, jeg så det klippet der de ankrer i 30 m/s. Det var CQR. Men det er vel et anker som er minst 70 kg. Men herr Novak er også av den oppfatning at det å legge ut 'droug' i hardt vær er fullstendig bortkastet. Mye bedre å legge bi. Uten at han ett sekund tar inn over seg muligheten for at en 32-foter kan reagere annerledes enn et forskingsfartøy på >60 fot. Man bør på også tenke litt selv. Size matters uansett. Den gangen jeg var ung, på 60-tallet var det stokkanker og CQR som rådet grunnen. En seiler uten CQR var ikke skikkelig seiler, blant gutta med pomade i håret og skikkelige seilbukser i hvit bomull. 

Veldig mye har skjedd på ankermarkedet siden 1997.

Man googler vel ikke biltester fra 90-tallet om man skal kjøpe ny bil i dag :wink:

Til @Lykken1: En slik svivel er ikke en erstatning for sjakkel, men et tillegg for å unngå snurr på kjettingen. En svivel skal heller ikke festes direkte i ankeret. Ved sideveis belastning kan det gå aldeles galt.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Jeg tror heller ikke man googler hjernekirurgi fra 1990-tallet for å finne ut hva som gjelder i dag. Veldig bra argumentasjon.

Det kan rett og slett være slik at de som ikke får det til, trenger noe bedre. Så enkelt kan det være. Så, etter tester som jeg kommer til å utføre når plussgradene råder på disse kanter, finner at mitt 30 kg anker er godt nok for meg, så er det rett og slett godt nok. For meg. Og da er det fullstendig poengløst for meg å spandere 10000 kroner mer for noe som henger like godt fast som noe til 2300 kroner. For meg. Nå skal det for skams skyld nevnes at jeg sjekker værmelding, le for aktuelle vindretninger og bunnforhold, før jeg planlegger ankring. Når jeg ser hvordan man ankrer andre steder i verden, ville jeg til tider følt meg lite komfortabel. Men jeg er ikke på disse plassene. Jeg er her i dammen mellom Danmark, Sverige, Tyskland og Norge. 

Har aldri mistet feste med Bruce, har heller aldri hatt problemer med å få feste, kan ikke huske sist jeg måtte gjøre 2 forsøk.

Da er det litt rart å skulle bytte ut noe som fungerer bare for at en test viser at Rocna er bedre.

Har 15års erfaring med Bruce nå og 35års erfaring med forskjellige typer.

Nå skal det sies at jeg ikke har så mange netter pr år på svai, og siste 7-8åra har jeg hatt syrefast Bruce-kopier, opplever disse som skarpere kanter og slankere design, dette har kanskje noe å si for hvordan de graver seg ned. 

En annen artig detalj med Bruce er hvordan de flyr gjennom vannet, bort fra båten, spes hvis man har blytau, denne egenskapen tror jeg gjør at de lander riktig og at jeg aldri har opplevd at de lander på rygg.

Hulda skrev for 3 timer siden:

Det der med å gå ankervakt, er vel også noe som har gått ut på dato.

Sier du det? Hvis det blåser 40 knop ++ velger jeg å ha en ankervakt... 

enslagsgjest skrev for 2 timer siden:

Mener Skip Novak bruker CQR. Han seiler jo på steder de fleste holder seg laaaangt unna. 

Han har nok gått over til mer moderne anker han også: http://www.pelagic.co.uk/over_overview.asp. CQR en en av ankertypene jeg selv har hatt. Forferdelig. 

Krimart skrev 23 minutter siden:

Sier du det? Hvis det blåser 40 knop ++ velger jeg å ha en ankervakt... 

Så bra! Nå er det ikke så veldig ofte Hulda befinner seg på svai i 20++ m/s. Har aldri skjedd. Følger med på værmeldingen. Det er en forskjell på å 'ha ankervakt' og det å 'gå ankervakt'. Yrkesfartøy har folk på broen når de ligger for anker. Er jeg alene om bord, går jeg ikke ankervakt. Og alene er jeg ofte.

On 2/21/2022 at 8:58 PM, Arne Henriksen said:

For å oppsummere, om jeg har forstått dette rett :
- Stort Mantus er bra

- Liten kopi-Rocna (visste ikke at slikt fantes) er ikke helt bra
- For kort tau/kjetting til at ankeret når bunnen er ikke bra ;-)

Du er flinkere å fatte deg i korthet enn meg :-)  For min del er det egentlig usikkert hva som er viktigst av ankerstørrelse og ankertype, men jeg innbiller meg at jeg alltid kunne stole på Mantus'en både fordi det var Mantus og fordi det var tungt :-)

Det er mange som sier at en av de gode tingene med Rocna er at den setter seg fast der den er sluppet.  Mitt inntrykk er at mantus-ankeret kunne trenge ganske mange meter før det satt seg skikkelig fast.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

On 2/21/2022 at 10:35 PM, enslagsgjest said:

Jeg tror nok at hvis de fleste hadde oppgradert til Bügel (ikke så masse dyrere enn Bruce, så de som klager på pris kan ikke gjøre det her) hadde de hatt en tryggere nattesøvn.

Det stemmer at Bügel-designet er blitt vidreutviklet i en rekke av de nyere ankermodellene.

Jeg sparret litt med én som hadde hatt svært dårlige erfaringer med bügel sammenlignet med ploganker ifbm havnebesøk hvor gjestene fortøyer med hekkanker.

10 hours ago, Barbaria said:

Om overstående ikke er mulig må mannskapet gå anker vakter. Det er veldig få som sover godt når det blir vindskifte og frisker på utpå natten. 

Jeg har sjeldent hatt problemer med å sove godt på svai i friskt vær, inkludert ved vindskifte - vel og merke såfremt jeg har hatt god plass rundt båten.

Escaro skrev for 8 timer siden:

En test av anker utført av Båtmagasinet i 1997 som kan være en liten pekepinn om hva som fungerer og ikke. Alt etter type båt, vekt og bunn nivå: https://www.batmagasinet.no/allerbm-ankere-bm-bladarkiv/test-7-ankere/683783

Den testen der synes jeg var ganske verdiløs. 

En av de stadig tilbakevendende "kjepphestene" mine her på BP er at vi alle sammen har forskjellige båter, vi har alle sammen forskjellige former for båtliv.  "Jeg har aldri opplevd at ankeret har sluppet taket" er egentlig en relativt verdiløs observasjon såfremt det ikke følger med litt ekstrainformasjon om at man hyppig ligger på svai og under varierende værforhold og varierende bunnforhold.  Dersom man bruker ankeret sjeldent og stort sett bruker båten på godværsdager, så spiller det kanskje ikke så stor rolle hva slags anker man har.

For meg er det særdeles viktig å kunne slippe anker og sitte godt når været eller værmeldingen har blitt så dårlig at jeg ikke orker seile mer.  Er jeg sliten og det blåser fælt, så er det siste jeg ønsker å gå inn i en trang havn og finmanøvrere mellom masse andre båter!  Jeg driver også å haler opp ankeret med håndkraft og med vond rygg - da er kvalitet ifht vekt plutselig svært viktig.

Jeg burde kanskje ha vurdert å valgt et litt større anker sist, og jeg burde kanskje ha vurdert å betale hva det kostet for et ekte Rocna i stedet for en kopi - men jeg hadde litt tidspress på å ta en avgjørelse.  Men uansett, når ankeret først sitter, så sover jeg godt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...