Jump to content

Bruce vs. Rocna

Kappa

Recommended Posts

15 minutes ago, enslagsgjest said:

@Vittig her er det forklart hvordan steinsand er merket. Anbefaler å lese på NGU, står mye interessant der, og tror de fleste vil finne ting der som interesserer en. Kan være alt fra snøskred til kvikkleire.

@enslagsgjest virker som du refererer til https://www.ngu.no/nyheter/avdekker-skjellsand-på-sjøbunnen. Fant at det er mest skjellsand på 10-30 meter(fin ankringsdybde), men står ikke hvor utbredt det er i landet. Forsåvidt ikke det samme som nesten ren kalksand(papegøyefiskbæsj) men mye bedre enn jeg har klart å finne så langt. Også synd kartet mangler data på grunnere vann(slik jeg tolker det).

Vittig skrev 5 minutter siden:

men står ikke hvor utbredt det er i landet.

Ja det er vanskelig å finne nøyaktige tall, men i denne rapporten nevnes det at de største forekomstene er i Hordaland og Rogaland, men hvorfor kan de ikke skrive hvor stor en "stor" forekomst er :headbang:

https://www.miljodirektoratet.no/globalassets/publikasjoner/dirnat2/attachment/69/handbok-19-2001rev-2007_marin_nett.pdf (side 41)

Jeg er en slags gjest

Om en skal optimalisere anker for enhver sjøbunn langs kysten, kan man måtte ta med et ganske så stort arsenal.

Det finnes 'Soil-rapporter' fra ulike steder.

Sand, silty sand, course sand, alle varianter av clay (Leire)

Gjerne i lag nedover, og kan variere ganske mye innenfor et begrenset område.

Det finnes altså ikke noe typisk norsk sjøbunn.

Områder kartlegges detaljert ifm installasjoner på eller langs havbunnen, for å kunne gjøre en geoteknisk trygg og/eller optimalisert installasjon. Om du skal plassere noe verdifult på bunnen, er det lurt å beregne seg frem til trygg installasjon, og la tro være forbeholdt søndagen.

At noen finner på å gjøre slike undersøkelser for oppankring av fritidsbåter ville være sært. Gevinsten av å kunne være trygg med et 2,5 kg mindre anker er rett og slett for liten.

Ta heller med noe du føler deg trygg på.

2 minutes ago, Havarita said:

Om en skal optimalisere anker for enhver sjøbunn langs kysten, kan man måtte ta med et ganske så stort arsenal.

Det finnes 'Soil-rapporter' fra ulike steder.

Sand, silty sand, course sand, alle varianter av clay (Leire)

Gjerne i lag nedover, og kan variere ganske mye innenfor et begrenset område.

Det finnes altså ikke noe typisk norsk sjøbunn.

Områder kartlegges detaljert ifm installasjoner på eller langs havbunnen, for å kunne gjøre en geoteknisk trygg og/eller optimalisert installasjon. Om du skal plassere noe verdifult på bunnen, er det lurt å beregne seg frem til trygg installasjon, og la tro være forbeholdt søndagen.

At noen finner på å gjøre slike undersøkelser for oppankring av fritidsbåter ville være sært. Gevinsten av å kunne være trygg med et 2,5 kg mindre anker er rett og slett for liten.

Ta heller med noe du føler deg trygg på.

Dette støtter jeg som en fin tilnærming. Skulle bare ønske jeg kunne funnet bedre data slik at det var lettere å finne riktig kompromiss.

Gjettelek

Hva hadde Northern Light som anker? Tre ganger jorden rundt, Antarktis to ganger.

Artemis III, Milo Dahlmann. En gang jorden rundt, Antarktis en gang.

Tom Cunliffe. Noen ganger, har seilt noen år. 

Og ikke å forglemme Hulda. Seilt fra Son til Tyskland. Flere ganger.

Ingen av dem har rapportert å ha dregget og truffet andre. Sikkelige sjøfolk, antar jeg :-)

Jeg må medgi at noen har dregget og plukket opp kjettingen min ved et par anledninger, men det har løst seg uten dramatikk. 

Rundø og Ho-Ho hadde stokkanker, og de kom seg også jorda rundt ?

Min første bil var en VW Golf fra 1983, og den kjørte jeg til og fra jobb med hver dag i årevis uten noen problemer eller uhell. Så hvorfor folk vil ha noe annet er utenfor min fatteevne. Riktig nok stoppet motoren av og til på tomgang om jeg ikke ga gass, men det løste seg uten dramatikk. Var bare å starte på nytt.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Og Rundø til og med uten motor. Den hadde rustet fast før de nådde England. Stokkanker, tau, ikke motor, GPS eller baugpropell. Rart det gikk bra. Erling Brunborg seillte forresten en gammel skøyte over fra USA tidlig på 70-tallet. Han drev og spikket på den ute på Killingen. Båten var pill råtten. Hadde han fått kuling på turen, ville han gått rett ned. Skrue av en mann, tror ikke han fikk noe dreis på den båten.

Ja, jeg måtte lese for å oppdatere husken. Det var Pettersen som seilte blomstrejorda hjem. Og det var Brunborg som spikket på båten. Han lå på sjøen med den hos Hærbern på Killingen. Flott at båten ble reddet. Den så nokså begrædelig ut. Er det den som nå ligger på land i Larvik?

Er Stavanger som er på land i Larvik. 

Sandefjord har forøvrig en fantastisk historie, tidligere eid av blant annet Erling Tambs, og det er vel ikke mange av skøytene som kan slå den i antall opplevelser:

http://www.dnvf.no/3/34/rs-28-sandefjord/

Kan hende du også tenker på R/S Christiania @Hulda, det var enda en redningsskøyte som Erling reddet. Den ble senere solgt til Carl Emil Petersen og så sank den i Nordsjøen før den ble hevet igjen. Erling har også hatt kommandoen på R/S Halten og R/S Christian Bugge. Må nesten bare beundre mannen.

image.png.78ed036952faab546db9c8c77ef54154.png

Redigert av enslagsgjest (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Vittig skrev for 14 timer siden:

Dette støtter jeg som en fin tilnærming. Skulle bare ønske jeg kunne funnet bedre data slik at det var lettere å finne riktig kompromiss.

Hvis du må sitte å google hva slags sand og leire det er på sjøbunnen rundt om kring i landet, høres det ikke ut som om du har hatt på dykkermaske like mye som du ga uttrykk for lenger opp i tråden. 

1 minute ago, Komodo said:

Hvis du må sitte å google hva slags sand og leire det er på sjøbunnen rundt om kring i landet, høres det ikke ut som om du har hatt på dykkermaske like mye som du ga uttrykk for lenger opp i tråden. 

Så dette er også noe du klarer å se? Jeg tror jeg må dykke svært mye for å kunne se geologisk sammensetningen av sand. Det klarer jeg heller ikke på land. 

Jeg må jo medgi at jeg er sterkt fasinert av disse seilskøytene. En gang var vi i kontakt med et båtbyggeri, faktisk to ganger. Det mest kjente var Djupevåg, fordi vi kjente Christian D. Vi hadde rett og slett ikke penger til et slikt prosjekt. Mange hevder at disse båtene seiler som 'ei ku i hengemyr', det kan jeg leve med.

Vittig skrev 3 minutter siden:

Så dette er også noe du klarer å se? Jeg tror jeg må dykke svært mye for å kunne se geologisk sammensetningen av sand. Det klarer jeg heller ikke på land. 

Det er grenser for hvor dyptpløyende analyse av sandbunnen man må gjøre for å si noe om ankringsforholdene.

Hvis du tar litt sand i handa når du ligger der nede på 20 meter, så ser du vel om det er knust stein eller skjellsand? Hovedpoenget mitt er imidlertid hva tråden handler om, og det er ankringsforhold for ulike typer anker og testing av det. Jeg fridykker ofte på ankeret vårt etter oppankring, mye fordi jeg er nysgjerrig på hvordan det setter seg i ulike typer sand, leire og gjørme. Det forteller meg mer enn å sitte å google sandtyper rundt i Norge. 

Hulda skrev 52 minutter siden:

Jeg må jo medgi at jeg er sterkt fasinert av disse seilskøytene. En gang var vi i kontakt med et båtbyggeri, faktisk to ganger. Det mest kjente var Djupevåg, fordi vi kjente Christian D. Vi hadde rett og slett ikke penger til et slikt prosjekt. Mange hevder at disse båtene seiler som 'ei ku i hengemyr', det kan jeg leve med.

For å komme med en siste avsporing Hulda, så mener jeg at Sandefjord var tidligere eid av noen her på forumet, men jeg husker jammen ikke hvem det var. Må innrømme at jeg er skøytefan jeg også, men det ligger langt inne å innrømme at den engelske kutteren er en mye vakrere båt. 

Redigert av enslagsgjest
skriveleif (see edit history)

Jeg er en slags gjest

Fikk satt Bruce kopien min på 7.5kg på prøve i et døgn nå.

Jeg er imponert av dette ankeret. Har brukt det noen år nå, men første gang jeg ligger i kraftige vindkast.

Det lot seg ikke rikke, 29 fots båt, med baken mot vinden ut mot anker, kun en tamp i land som ikke hadde noe serlig funksjon  enn og holde fronten i en retning.

Det røsket skikkelig, og jeg lurte for noen timer og bytte plass.

Jeg har noen meter med kjetting , kjakkel og svivel på før tau, tenkte jeg ikke hadde droppet det langt nok ute denne gangen, med pokker så det holdt ut godt.

Første gang jeg ikke klarte og trekke det opp igjen når jeg var rett over det, så jeg ble nødt til og rygge det litt løst.

Dette er på sandbunn der det gjør seg godt, og ikke på svai osv som jeg ser det er andre bedre anker til bruket.

Vi har også låge 3 båter på mitt anker før, en utpå meg på hver side, dog ikke med noe serlig kraftig vind.

Til mitt bru som ofte er baken ut og tampen i land, så sitter dette ankeret dønn fast.

Takk for all info her, jeg er på jakt etter et anker til og sove på svai med, noe jeg sikkert kunne gjord med bruce og om jeg så vinden skulle holde seg samme vindretning dagen etter, hadde nok sikkert kastet dreggen også, i håp den kunne snappe opp noe om jeg hadde løsnet, og med ankervakt på toppen :yesnod:

Som en tidlig ufrivillig pensjonist , så ser jeg etter noe alternativer til det dyre Rocna.

@Nortonis Havulk. Jeg så nettopp en test av ny type Mantus M2. Testen ga et slett ikke håpløst resultat. Mulig at dette ankeret faller rimeligere ut enn de andre moderne ankrene. Jeg har selv et originalt 7 kg Bruce hengende ute i boden. For meg har dette ankeret over tid vist seg totalt ubrukelig. Det var først da jeg fikk et par kopier av 20 kg Bruce at designen viste seg å henge fast. Jeg har ennå ikke testet mitt nye 30 kg kopi vedr. re-setting. Kommer resultat om et par måneder. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...