Jump to content

Styresylinderen hindrer maks tilt på topp og maks senking på motorheis - hvordan løser jeg det best?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått montert en motorheis, og motoren kan nå komme rund ti centimeter høyere enn før og fem centimeter lavere. Men det kom en uventet hindring, altså styrepumpa. Her er noen bilder av greiene:

bilde.png.c4769b876698320d41453707e898ca52.png  bilde.png.266af3ad47fb8a095475fff095ede94d.png  bilde.png.cd324fa67af4a5a5eebb2d97ca335a6b.png bilde.png.9b3819a71d0f352879017956e4d33ce0.png

bilde.png.7496c0fb5a1fc7a7d5ca7e6509a85084.png bilde.png.0bd566801b7382dd6a84162e49d47ffb.png

Det er jo direkte fjollete at styringen skal hindre å få motoren ordentlig opp av vannet når den ligger til kai, så høyt som den er nå! Det er en halvmeter plass i motorbrønnen til å tilte den framover, men niplene til styringen går altså rett mot selve heisen. Jeg kan kjøre den nesten helt ned, men da kan jeg ikke tilte den opp en millimeter, og det blir jo også for dumt.

Bør ikke løsningen her være å heve styringen fem centimeter med en brakett? Staget til motoren må jo endres da, men det bør vel være muilg å fikse på en måte, enten ved å snu det eller ved å kjøpe et nytt. Eller er det noen andre, morsomme løsninger som kan fungere bedre? Jeg må innrømme at Hynautic er ganske ukjent for meg, og jeg fant ingen ferdige braketter, men det er mye morsomt man kan gjøre med tjukk aluminium. Eventuelt aluminiumssveising, Bårdsen smie i Mandal er racere på sånt.

Jeg vet det fins sidemonterte sylindere, men det koster en god del, og jeg vet ikke hva som må gjøres på motoren for det. Det vil vel være i veien for å åpne motordekselet også?

bilde.png

Redigert av Mastiff (see edit history)

Takk, det er selvsagt en mulighet. Det burde kanskje verkstedet tenkt på... Men nå vil det koste 4000-5000 (1600 til transport, og så et par timer på verkstedet for å løfte motoren og heisen fri og montere alt om igjen). Og så vil jeg helst ikke gjøre før jeg skal ha den opp for stoffing og service i mai.

Men vil det fungere å fore den ut de 3-4 cm som må til for at den skal gå klar av hekken? Kan ikke det skape problemer med skjev belastning på heisen? Bildene lyver litt der, det er flere centimeter for å få den til å gå fri i bakerste stilling. Jeg vet heller ikke om heisen har flere monteringshull nedover, det må jeg sjekke.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...