Jump to content

Hvor kjøper dere strømkabler til båt?

asj88

Recommended Posts

Jeg forbereder meg til å hel oppgradere det elektriske i min båt og ser at det er mye prisforskjeller blant nettbutikkene. Det er vel sjeldent i 2022 at man går til butikk for å se på priser i de forskjellige butikkene hehe.  

Jeg er på utkikk etter kjøp av fortinnet kobberkabel.

En leder 2.5mm i sort og rød.

To leder kabel med hvit kappe på 2.5mm 

Hvor handler dere kabler til ok pris? 

Spørsmålet som sikkert er stilt flere ganger her på forumet. Skal jeg jeg bruke de ekstra kronene på fortinnet kabel eller skal jeg rett og slett kjøpe ren kobberkabel, skjøte ender med lim etc. istedenfor?

Det er dessverre veldig dårlig utvalg i Norge når gjelder elektro utstyr til privat person og om det finnes, så koster det skjorta siden det er importert eller så er det noe lignende med betydelig redusert kvalitet. Greit å ha kabler som er lett å jobbe med. Kvalitet er viktig. Biltema og Chlas Ohlson er nok ikke stedet.
Gjerne hjelp meg med utvalget :) Takker og bukker for svar 

De siste ti årene har jeg kjøpt og brukt fortinnet ledning fra Biltema. De møter de tre viktigste kravene til ledning i båten min:

• De leder nok strøm uten at spenningstapet blir for stort
  • De korroderer ikke i miljøet jeg har i båten
  • Jeg har hittil ikke hatt brudd i ledningene

Ser derfor ikke grunn til å bruke mer penger på ledning som gjør akkurat det samme.

Men jeg skulle gjerne vite hvilke egenskaper ved disse kablene som ikke holder mål til bruk i båt. Det ville være synd hvis båten skulle gå opp i røyk på grunn av en eller annen mangel eller egenskap ved ledningene som jeg ikke hadde nok kunnskap om.

asj88 skrev for 5 timer siden:

Kvalitet er viktig. Biltema og Chlas Ohlson er nok ikke stedet.

Ingen verdens ting i veien med Biltemas fortinnede twin-kabel. (Sort/rød).

(Du får samme kabel på Maritim, til en høyere pris).

På Biltemas nettside heter den "lavspenningskabel". Selges i bunter à 10 meter.

Ellers ser jeg at marineshop.no nå har et meget bra tilbud på sort og rød 2,5mm2 fortinnet enleder.

Disse selges i ruller à 100 meter, til en meterpris som konkurrererer med Biltemakabelen.

BILTEMA LAVSPENNINGSKABEL

Kabel.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og kvalitet, selv om butikkene med høyest priser ønsker at du tror det.

Biltemas ledning har ofte tykkere isolasjon, antagelig for å gi inntrykk av at det er tykkere ledning med mye dyr kobber innvendig.

Og lavspenning er elektrisk energi med spenning på høyst 1000 volt vekselstrøm eller 1500 volt likestrøm. Ikke helt overbevist om Biltema er klar over det.

Redigert av F. Hansen (see edit history)
alf-inge skrev for 9 timer siden:

Men jeg skulle gjerne vite hvilke egenskaper ved disse kablene som ikke holder mål til bruk i båt.

Jeg har ingen kunnskap om at Biltemas kabler eller andre billige kabler er av dårlig kvalitet.

Det som kan være forskjell mellom ulike produsenter er behandlingen av kobberet i kabelen. Hvis kobberet ikke mykgjøres (glødes) etter produksjon vil kobberet kunne være sprøtt og mindre motstandsdyktig mot vibrasjoner og bevegelser.

Det andre er som @Ask påpeker, kvalitet og valg av materialer til isolasjon. Ikke alle plasttyper er vanntette, så over tid vil vann kunne trenge inn i kabel og skape korrosjon. Liten tykkelse på isolasjon gjør de mindre robuste mot mekaniske skader.

My handler også om hvordan kabler legges. I en båt bør de klamres eller stripses sammen så de ikke ligger løst og kan gnage i stykker isolasjon. De bør heller ikke legges så de blir liggende i vann.

Min tanke er at Biltemas kabler ikke nødvendigvis er best , men bra nok.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ask skrev for 1 time siden:

Skilanden ligg kanskje i kvaliteten på isolasjonen? Pvc contra gummi?

Biltemakabelen har i likhet med de fleste andre fortinnede lavspenningskabler PVC isolasjon.

F. Hansen skrev 1 time siden:

Biltemas ledning har ofte tykkere isolasjon, antagelig for å gi inntrykk av at det er tykkere ledning med mye dyr kobber innvendig.

Dette må være (unnskyld at jeg sier det) noe av det dummeste jeg har hørt.

En 2,5mm2 ledning er selvfølgelig 2,5mm2, uansett tykkelse på isolasjonen.

Jens_P skrev 1 time siden:

Liten tykkelse på isolasjon gjør de mindre robuste mot mekaniske skader.

Avhenger av om du sammenligner isolasjon av samme materiale eller ulikt materiale.

Zhik skrev 1 time siden:

Fortinnet 2,5mm2 kabel fra Automarine kan kjøpes hos de fleste båtutstyrsforhandlere i Norge. Leveres av Flak:

Dobbel pris i forhold til Biltema ordinærpris (10 meter bunt), eller Marineshop sitt tilbud (100 meter rull).

Noe å tenke på om man skal kjøpe 2,5mm2 kabel akkurat nå.

Jannmar skrev for 9 timer siden:

Ingen verdens ting i veien med Biltemas fortinnede twin-kabel. (Sort/rød).

(Du får samme kabel på Maritim, til en høyere pris).

På Biltemas nettside heter den "lavspenningskabel". Selges i bunter à 10 meter.

Ellers ser jeg at marineshop.no nå har et meget bra tilbud på sort og rød 2,5mm2 fortinnet enleder.

Disse selges i ruller à 100 meter, til en meterpris som konkurrererer med Biltemakabelen.

BILTEMA LAVSPENNINGSKABEL

Kabel.JPG

Ingenting galt med Biltema sin kabel når man skal montere en del i båten. Her snakker jeg om hele båten. Et minus med kabelen er at den ikke har en ekstra kappe rundt. Fint når man skal skrive hva kabelen går til.

Tar en titt hos marineshop ?takk 

F. Hansen skrev for 1 time siden:

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom pris og kvalitet, selv om butikkene med høyest priser ønsker at du tror det.

Og lavspenning er elektrisk energi med spenning på høyst 1000 volt vekselstrøm eller 1500 volt likestrøm. Ikke helt overbevist om Biltema er klar over det.

Ja og nei. Ofte kommer kvaliteten fra utlandet og vi i Norge må importere varen. Derav høy påslag på pris. Mye kopi og billige varer som blir importert til normal pris her i Norge som blir sett på som "kvalitet" og det er synd. 

Du må huske å skille mellom lavspent og svakstrøm ;) Dette er under 50V DC katogorien. 

Taskeladden skrev for 11 timer siden:

kjøper fortinnet på biltema. 
men det tror jeg alle andre også gjør, for her er de er utsolgt i 8/10 tilfeller. 

Det er nok og fordi utvalget har minsket voldsomt i de siste årene og folk velger billigste løsning. 
Tilgjengelighet har mye å si. Før kunne man få tak i all slags kabler hos bilstereo butikker. 50mm kabel kostet nesten ingenting og nå koster det skjorta. Yngre garden skrur vel ikke lenger? Tilgjengelighet / etterspørsel synker. 

Utvalget har minsket med årene og vi har blitt mindre kvalitets beviste. Biltema fungerer, men se utvalget i USA med merker som Ancor, Automarine etc. Merkene finnes, men til blodpris. 

5nacks skrev 3 minutter siden:

Twinkabelen fra Biltema er bra den, men den er ikke særlig glad i UV.

Nettopp :D 

Kabelen "mangler" den ekstra beskyttelse kappen. Skal det trekkes til et enkelt komponent i båten er kabelen egnet, men om man skal trekke om hele båten som i mitt tilfelle er nok ikke dette kabelen å gå for. Spesielt med tanke på merking av kabel med tusj. 

Noen som vet hvilket merke Marineshop.no selger av kabler?

Lite info om produktet som blir solgt. Vil ikke bruke 1800kr og få feil / dårlig produkt. Dette er vel ulempen ved å handle på nett. 

Eksempel hos Bestmarin sin nettside beskriver de at de selger fortinnet AutoMarine kabler, men har bilder av Hella sin RKUB CU kabel :P!  Villedende markedsføring. 

asj88 skrev 3 minutter siden:

Kabelen "mangler" den ekstra beskyttelse kappen. Skal det trekkes til et enkelt komponent i båten er kabelen egnet, men om man skal trekke om hele båten som i mitt tilfelle er nok ikke dette kabelen å gå for. Spesielt med tanke på merking av kabel med tusj. 

Hva tenker du på  med "den ekstra beskyttelseskappen"?

Du skrev at du var ute etter en leder kabel i sort og rød. Om du da vil ha en ekstra beskyttelseskappe må du ha dobbeltisolert kabel.

Eller tenker du på en kabel hvor hver leder har egen isolasjon, og disse lederne ligger inne i en ekstra isolasjon som dekker begge lederne?

Det er i så fall en to leder kabel.

asj88 skrev 27 minutter siden:

Kabelen "mangler" den ekstra beskyttelse kappen.

Jannmar skrev 3 minutter siden:

Hva tenker du på  med "den ekstra beskyttelseskappen"?

Tipper det er en slik han tenker på:

https://batbua.no/produkt/fortinnet-pvc-kabel-dobbel-m-sort-strompe/ 

Du har også en variant her:

https://www.maritim.no/kabel-fortinnet-2-leder-hvit-10-m

Jeg vet ikke noe om akkurat den kabelen, men jeg har handlet en del tykke ledninger på Båtbua før. De har vært blant de aller billigste, og av meget god kvalitet. Fortinnede kordeller, mangetrådet, og kraftig gummiisolasjon som gjør ledningen meget smidig.

https://batbua.no/produkt/fortinnet-gummikabel/ 

Kan overhode ikke sammenlignes med den stive, plastbelagte ledningen de selger hos Maritim.https://www.maritim.no/kabel-fortinnet-95mm-rod 

Ask skrev for 3 timer siden:

Skilanden ligg kanskje i kvaliteten på isolasjonen? Pvc contra gummi?

:yesnod: 

Mange forskjellige kvaliteter på PVC også. PVC er ikke nødvendigvis PVC. Mulig det brukes andre plastkvaliteter som isolasjon også, og det er også stor forskjell på gummikvaliteten på gummiisolerte ledninger/kabler. 

Et eksempel var da jeg holdt på med å bygge opp Dracojolla vår. Leste et tips om at det rimeligste alternativet for pluss- og minusledning til start var å kjøpe startkabler på Biltema. Jeg fulgte det rådet, men angret på det. Har aldri vært borti en ledning med så dårlig isolasjon. Den har en veldig tykk kappe av isolasjon som er ganske smidig, men med en gang den får en liten rift, så rakner isolasjonen rett inn til kobberet. Jeg valgte allikevel å bruke ledningene, men kun av den grunn at de ligger helt fast statisk, og ikke utsatt for noe bevegelse.  

Komodo skrev 54 minutter siden:

Jeg vet ikke noe om akkurat den kabelen, men jeg har handlet en del tykke ledninger på Båtbua før. De har vært blant de aller billigste, og av meget god kvalitet. Fortinnede kordeller, mangetrådet, og kraftig gummiisolasjon som gjør ledningen meget smidig.

https://batbua.no/produkt/fortinnet-gummikabel/ 

Kan overhode ikke sammenlignes med den stive, plastbelagte ledningen de selger hos Maritim.https://www.maritim.no/kabel-fortinnet-95mm-rod 

Gummikabelen du viser til fra Båtbua er berre lækker på alle måter. De selger nøyaktig samme gummikabel hos Watski og Skyllermarks.

Selv har jeg benyttet sveisekabel fra Tess. Det er også gode greier. Myk og fin. Riktignok ikke fortinnet, men den får jeg med en gang da jeg bor ikke så langt fra en Tessbutikk.

Jeg har også brukt plastbelagt ledning fra Watski, muligens den samme de har hos Maritim. Og ja, du har rett, den er stiv som et spett i forhold til gummikabelen.

Startkablene fra Biltema er merkelige greier. Den virker så lett i forhold til annen kabel de har av samme kvadrat.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...