Jump to content

Kikkert

Kaptein_slow

Recommended Posts

Vil anbefale deg å lese flere av innleggene i denne tråden:

Om du ikke vet noe om utgangspupill, skomringsverdi og øynenes avtagende evne med alder til å utnytte stor utgangspupill så er det enda nyttigere.... anbefaler å lese det jeg skrev 5.Mars

Når det gjelder overskriften i denne tråden så er den ikke i henhold til reglene for dette Forumet, anbefaler å endre så tråden ikke blir stengt.

Se reglene her:

https://baatplassen.no/i/terms#baatforumet

Har Biltemas kikkert (tilsynelatende tilsvarende som man får hos Maritim og andre til lignende pris).

Da jeg kjøpte den leste jeg i en test ett eller annet sted (Båtmagasinet, Seilas, Villmarksliv eller lignende) at denne kikkerten fint kunne sammenlignes med kikkerter til både 3 og 5 ganger prisen optisk sett. Slikt er mat for meg, så det ble handel. 

BAK4 prismer og alt det der. Er godt fornøyd med min, den oppleves lys og fin, er skarp og veier litt slik at den er stødig i hånda. Til mitt bruk, altså kystseilas på dagtid og til dels i skumringa har kikkerten fungert fint for min del. Ser varianten Biltema selger nå er litt annerledes i mønsteret i gummien, men den er vel egentlig bare en masseprodusert østen-kikkert som flere har skrevet egne navn på og solgt som merkevare. Så lenge kikkerten fungerer fint og er skarp og lys, løp og kjøp. Mye for pengene!

Om dette er snobberi, prøv ett jaktforum…

For de som bruker kikkert endel på sjøen så ville jeg tenkt gjennom hvilken bruk en oftest har. Dersom det stort sett er i dagslys kan en 8x42 kanskje være like fornuftig.

Så får budsjettet bestemme hvor en går.  

En god 8x42 kan være like god i dårlig lys som en dårlig 7x50, bedre og kikke i over tid og en får i tillegg en mindre kikkert.

Har ikke kikket i hverken Biltema kikkerten selv, men innenfor optikk har gjerne pris og kvalitet en delvis sammenheng. Så er det selvfølgelig kuppene som en kan finne og. 
Selv har jeg en Zeiss Conquest 8x42hd som jeg bruker på jakt og den er jeg veldig fornøyd med. Til bruk i båt hadde jeg nok funnet noe jeg ikke hadde vært like redd for om det var noe jeg hadde behov for.

Cerberus skrev for 4 timer siden:

Problemet med å spørre om kikkert her er det finnes et forferdelig kikkertsnobberi fullstendig avsporet fra virkeligheten på forumet. 

Hensikten min med å referere til den tråden var å advare mot betjening og andre som rett og slett råder folk til å kjøpe en kikkert som kjøperens øyne rett og slett ikke kan nyttegjøre seg av.

Derfor er det nyttig å forstå sammenhengen mellom alder og utgangspupill.

Det er nyttig kunnskap for å ikke bli svindlet. Det er vel ikke snobberi?

Mine tre beste kikkertkjøp er:

1. Russisk 8x40 kjøpt på loppemarked for 60kr, godt brukt men i toppstand. Dette er en subsidiert kikkert fra den tiden den russiske staten subsidierte produkter solgt i vesten for å få dollar. Ble solgt for ca 3-400kr på 80 tallet og kunne optisk og mekanisk konkurrere med tyskere til 1200kr den gangen...

Sett flere på finn,no til rundt 100 lappen, men det er også noen som skal ha 800. Er den uten paralellaksefeil så den en meget god brukskikkert. Lett, robust, tar liten plass og skarp som dyr en... 

40mm/8x= 5mm utgangspupill, det vi si at om du er 50 år eller eldre så utnytter denne kikkerten ditt maksimale potensiale....

Kikkerten har stått i vinduskarmen på kjøkkenet i snart 30 år, i sollys og trekk, men har klart seg godt...

2. No brand 10x42 kjøpt 299kr i en kremerbod på Brokelandsheia, langs E18, v Gjerstad. De hadde 3 stykker, 2 hadde paralellaksefeil, jeg kjøpte den tredje. Meget god. BAK4 prismer. Imponerende mekanikk. Dette er trolig kikkerter produsert for et stort dyrt merke, tatt ut av samlebåndet av kontrollør, ikke påsatt "merket" og solgt utenom. 

42mm/10x= 4.1mm utgangspupill, det vil si at om du er 60 år eller eldre så utnytter denne kikkerten ditt maksimale potensiale....

3. Samme som over, men 12x42 kjøpt for 429kr, moderat paralellaksefeil, men øynene min justerer seg etter litt bruk. For høy forstørrelse til bruk i båt etter de flestes smak. Men om en går i land så er den rå... 

42mm/12x= 3.5mm utgangspupill, det vil si at om du er ca70 år eller eldre så utnytter denne kikkerten ditt maksimale potensiale.... 

@Kaptein slow - Biltema skifter stadig leverandør så en 7x50 på Biltema idag er ikke det samme som den jeg kjøpte for 12 år siden. Vil anbefale å dra på et BT varehus og prøve flere kikkerter, velg den du liker best, og trolig bli fornøyd i mange, mange år :thumbsup:

Er du over 40+ som meg så vil anbefale en 8x40 eller 7x40 fordi den er lettere, mindre og lyssterk nok....

Redigert av dieselfan
jeg forsto ikke Cerberus rett, så slettet deler av innlegg (see edit history)
Cerberus skrev 7 minutter siden:

der merket langt er viktigere enn produktet.

Der er vi 100% enige.

Mitt innlegg var en presisering av hva jeg mener om temaet.

- en billig kikkert kan gjøre en meget god jobb, om du velger rett

- pass på så du ikke blir lurt til å kjøpe en kikkert som dine øyne ikke kan utnytte

- ingen kan se på utsiden av en kikkert og den er god eller dårlig 

Snobberi eller ei, jeg må jeg si meg enig i at kikkert med stabilisering er som natt og dag i båt. Om det er verdt pengene får være opp til hver enkelt å vurdere ut fra behov, lyst og hvor ofte man bruker båten og kikkerten.

Jeg har hørt at noen prioriterer å bruke penger på nikotin istedenfor en god kikkert. Forstå det den som kan :giggle:

Løsningen er å opparbeide seg en viss egenvekt (ved hjelp av Cola, pizza, fastfood, osv.), da kompenserer denne (altså massen man har opparbeidet seg) for vibrasjoner. En god og tung arm er dønn stabil når man holder en kikkert, selv i bølger, og man har også fordelen av å være særs virksom flyttbar ballast (for de av dere som seiler mye)😁

En god kikkert er gull hvis man er på sjøen i perioder utenfor fellesferien og ikke bare holder seg til tidligere streker på plotter. Men her bør vel hver og en finne det som passer øyne, bruk og lommebok. For å si det sånn, en stjernekikkert egner seg vel dårlig i båt men sikkert kjekt å vise frem i gjestehavner... 

Lars H. skrev for 15 timer siden:

Jeg bruker nikotin daglig både hjemme og i båten. Det er mange år siden jeg har brukt noen av kikkertene som ligger i båten.

:easter:

Da er det ikke mer enn rett og rimelig at du bruker mer penger på nikotin enn kikkerter:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vi hadde noen fantastisk bra og dyre kikkerter i marinen. Når det var skumt ble det faktisk lysere i kikkertbildet! Hadde sikkert vært helt ok å hatt en slik, men klarer meg fint med en som koster 1/4 del av den prisen. Til min hobbyseilas ser jeg ikke behovet for å kjøpe kikkert til 12-15000

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er stor spenn i hvor og hvordan medlemmene på dette Forumet bruker båt.

Det spenner fra en sammenleggbar jolle i en pytt på fjellet til havkryssing med skip....

Tror det gjør at vi har ganske forskjellig behov for kikkert også (i tillegg til naturlig interesse...) 

Viktigst er trolig at vi har en enkel og grei kikkert tilgjengelig om det skulle oppstå en alvorlig situasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...