Jump to content

Klinking av båt.

Luna III

Recommended Posts

Jeg skal bytte ut noen nagler/klink i snekka mi. De er i kobber. Hullet i roene er 3mm og klinken måler 4mm på "flatsida". Bør jeg bore opp roene litt eller går de bra uten? Dessuten har tidligere eier pusset/ slipt borda over vannlinja med den følge at klinkerhodene er blitt betraktelig mindre, men de holder borda sammen. Så lang i alle fall. Bytte ut eller bare følge med utviklingen? Er jo mye jobb å bytte alle da. ;)

Kobberroer er svært myke. Du slår disse lett på med en egnet rørstump. Bare bra at hullet er mindre enn sømmen. Øv gjerne på to plankebiter som du klinker sammen om du ikke har gjort det før. Om du når over ripa kan du holde mothold selv. Ellers trenger du hjelp. Finn en god rytme som passer med vekt på hammer og mothold. Mye lettere med kobber enn jern, så dette går nok super-fint!

lykke til!

Oso

Luna III skrev for 3 timer siden:

Hullet i roene er 3mm og klinken måler 4mm på "flatsida". Bør jeg bore opp roene litt eller går de bra uten? Dessuten har tidligere eier pusset/ slipt borda over vannlinja med den følge at klinkerhodene er blitt betraktelig mindre, men de holder borda sammen.

Som ooma er inne på, bare bra at roene er trange. Da får du god trekkraft når du klinker. 

Å slipe over hodene et en uting som dessverre alt for mange gjør. Så lenge hodene holder igjen er dette godt nok, men er båten noen år kan du fint gå over og stramme opp klinken, kobberklink strekker seg i løpet av årene. Da vil du også få en føling med om enkelte trenger skiftes ut. Dump lyd ved oppstramming (med kulehammer på innsiden og mothold på utsiden) = klink tært tynn på midten, må byttes. Klar og skarp lyd betyr at klinken fremdeles har godset i behold og dermed kan strammes opp og fremdeles ha betydning for båtens styrke. Pleier alltid si at det er en fordel å sjekke/stramme opp i alle fall annen hver klink om man kjøper seg ny gammel trebåt, selv langvarige materialer som kobber gir seg jo til slutt.

Lurer du på framgangsmåten ved klinking kan det være du får noen tips her.

ooma skrev for 11 timer siden:

Et annet poeng om du bytter søm; ikke gå opp i dimensjon, da kan du få uønskede sprekkdannelser i gammelt hull. Bedre løsning er å legge litt stry rundt sømmen, gjerne dyppet i tjære-linolje, for å få god tetting i hullet. 

Å? Jeg har lest andre steder, her på forumet eller andre steder at man med fordel kan gå opp en dimensjon.  ??

Hakkannen skrev for 13 timer siden:

Som ooma er inne på, bare bra at roene er trange. Da får du god trekkraft når du klinker. 

Å slipe over hodene et en uting som dessverre alt for mange gjør. Så lenge hodene holder igjen er dette godt nok, men er båten noen år kan du fint gå over og stramme opp klinken, kobberklink strekker seg i løpet av årene. Da vil du også få en føling med om enkelte trenger skiftes ut. Dump lyd ved oppstramming (med kulehammer på innsiden og mothold på utsiden) = klink tært tynn på midten, må byttes. Klar og skarp lyd betyr at klinken fremdeles har godset i behold og dermed kan strammes opp og fremdeles ha betydning for båtens styrke. Pleier alltid si at det er en fordel å sjekke/stramme opp i alle fall annen hver klink om man kjøper seg ny gammel trebåt, selv langvarige materialer som kobber gir seg jo til slutt.

Lurer du på framgangsmåten ved klinking kan det være du får noen tips her.

Tæres klinkene over vannlinja også?

Luna III skrev for 1 time siden:

Tæres klinkene over vannlinja også?

Ja. Ikke i samme grad som under vannlinja, men så lenge skroget er fuktig vil tæring skje også over vannlinja. 

Så ved å sjekke, spesielt rett over vannlinja (som oftere er fuktigere enn lengre oppe) får du et inntrykk av hvordan det ligger an. Det er gjerne spesielt rett over vannlinja i baugen og raua det tæres, men det kan variere, derfor er det best om du sjekker selv?

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Bare et lite innspill vedrørende passende tang. Jeg klinker litt på et lite hobbyprosjekt, og jeg bruker en slik tang:

image.jpg.9228dd01d0fd4203ebdc24fa86f8bcc9.jpg
Vanlig knipetang av god kvalitet hvor eggen er litt tilbaketrukket. Bare å slå inn roa, setter tanga slik at kjeften ligger mot roa og klipper av. Da får man automatisk den nødvendige millimeteren. 
Lærte det av en båtbygger, og det fungerer fint for meg. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...