Tariq Startet 20.Februar.2022 Del på Facebook Startet 20.Februar.2022 Jeg trenger nytt batteri til en 19 fots Bella, et batteri som primært er til start, men også litt forbruk (lanterner, ekkolodd, start av varmeapparat). Jeg synes selv at batteriet jeg har nå, et gel-batteri til ca. 2.500,- har vart for kort, kun 3 år. Er det noen som har gode erfaringer med konkrete batterier de kan anbefale? Båten brukes forøvrig hele året, også litt når det er minusgrader. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Dette er et fint batteri til det bruket. Kun et eksempel, mye annet bra også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 (redigert) Skulle jeg ha valgt batteri til den båten hadde jeg dratt til min lokale batteri pusher som tok kr 890,- for ett Sønnak 80 AH Marine Dual batteri på tilbud i fjor.(Sønnak SR350) Ikke fordi det er mye bedre enn tilsvarende batterier men prisen er lav og så kan man jo håpe på batteriet er hakket bedre enn tilsvarende på BT da batteriet er tyngre. Samt att konstruksjonen av batteriet er av typen Dual slik att batteriet er konstruert for start og forbruk. Men hvis ikke er fargen finere om ikke annet. Få ett batteri til å vare lenge handler aller mest om eieren av batteriet og ikke produsenten av batteriet. Ser liten grunn til å ha noen annet en bly/syre batteri til den bruken og båttypen du har. Redigert 20.Februar.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Gel batterier er vel stort sett best egnet til forbruk? Hvilket Gel batteri har du i dag? Deep cycle AGM batteri som også egner seg som startbatteri er vel tingen? Fks: https://seatronic.no/ritar-dc12-100s-agm-batteri-100ah Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Min erfaring er at gel/agm fort og brått går i stykker uten forvarsel, og ikke er verdt den ekstra kostnaden. Mulig jeg har vært uheldig, men alle jeg har hatt har fått indre kortslutning i løpet av kort tid. Så jeg holder meg til vedlikeholdsfrie blybatterier, de er pålitelige så lenge de blir brukt riktig, billige, enkle, holder lenge og er lett å få tak i. Har brukt disse til både start og forbruk, som gjør at ladeoppsett fra lader/motor/solcelle er veldig lettvint og ukomplisert. Skulle jeg vurdert noe annet, måtte det nok blitt lithium. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 I gamledager holdt batteriene MYE lenger. På sekstitallet hadde jeg en bil, med et vanlig 60amp batteri. Det frøs til is tre ganger, ble ladet opp og fungerte i 10 år!! Alt er ikke bedre idag. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
abbor Svart 20.Februar.2022 Del på Facebook Svart 20.Februar.2022 Har god erfaring med Ritar AGM. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Faxen skrev for 12 timer siden: I gamledager holdt batteriene MYE lenger. På sekstitallet hadde jeg en bil, med et vanlig 60amp batteri. Det frøs til is tre ganger, ble ladet opp og fungerte i 10 år!! Alt er ikke bedre idag. Sånn er mange batterier fremdeles. Ikke uvanlig det du skriver her. Men nyere motorer har elektronikk som ofte er veldig følsomme på spenning. Bilene på sekstitallet var ikke like kravstore. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Gel og Agm har en litt annen ladekarakteristikk enn bly/syre, så du må stille regulatorene for dette for at de skal leve lenge. Det viktigste er kanskje landstrøm og solceller som står i float lenge, men også motorens dynamo regulator kan med fordel justeres. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
abbor Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Kjenner ikke til at ledekarakteristikken til utenbordsmotorer kan endres. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Laderegulatorene i påhengsmotorer har jo vanligvis ikke vært av de beste. Jeg ville valgt et vanlig blybatteri de er billigst og det er de som tåler mest mishandling før de dør. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 abbor skrev 24 minutter siden: Kjenner ikke til at ledekarakteristikken til utenbordsmotorer kan endres. Da bør man kanskje ikke velge GEL batteri på en slik motor? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Jeg foretrekker vanlige bly/syrebatterier, de er enkle å forholde seg til og rimelige å skifte ut når det må til. Og det må de i blandt, samme hva de heter. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 44 minutes ago, index said: Jeg foretrekker vanlige bly/syrebatterier, de er enkle å forholde seg til og rimelige å skifte ut når det må til. Og det må de i blandt, samme hva de heter. Er helt enig. jeg har en god del kjøretøy og et par båter. Jeg mener om man skal betale 2-3 ganger mer for et batteri bør det være ganske bra benefits og ganske mye bedre enn vanlige blybatterier. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Jeg deler ikke skepsisen mot å sette inn et AGM batteri i trådstartes jolle. Det skal brukes som startbatteri året rundt, da er det bra med et AGM batteri som gir bedre startstrøm enn et vanlig åpent syrebatteri i samme størrelse. Mange moderne påhengere er også ganske kresne på spenningen for å dra i gang. På forrige slepejolle hadde vi en Evinrude Etec 40. Der satt det et 80Ah Varta AGM batteri. Batteriet satt i båten fra den var ny, og varte eksemplarisk i over 10 år. Batteriet ble ganske stemoderlig behandlet, og fikk sjeldent smake ekstra topplading med lader. Mye av den grunn valgte jeg Varta AGM til Dracojolla som jeg har nå. Den blir også brukt året rundt, og det er aldri problemer med å starte. Mercuryen ligger helt stabilt på 14,3-14,5V ladespenning (avlest på motorinstrument, men kontrollert med mulitimeter på batteripolene), noe som er helt perfekt for dette batteriet. Batteriet som jeg anbefalte i starten av denne tråden satte jeg inn i en Sharan TDI som vi hadde for en del år tilbake. Der stod det et lukket syrebatteri fra før som til slutt avgikk med døden, men med AGM batteriet fikk virkelig startmotoren et nytt liv. Også vinterstid. Erik skrev for 3 timer siden: Gel og Agm har en litt annen ladekarakteristikk enn bly/syre, så du må stille regulatorene for dette for at de skal leve lenge. Det viktigste er kanskje landstrøm og solceller som står i float lenge, men også motorens dynamo regulator kan med fordel justeres. Trådstarter har påhenger på jolla si, men hva slags har han ikke informert oss om. Hva mener du bør gjøres med ladekarakteristikken for at det skal fungere med AGM batteri for ham? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Erik Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Komodo skrev for 3 timer siden: Jeg deler ikke skepsisen mot å sette inn et AGM batteri i trådstartes jolle. Trådstarter har påhenger på jolla si, men hva slags har han ikke informert oss om. Hva mener du bør gjøres med ladekarakteristikken for at det skal fungere med AGM batteri for ham? Erfaringen hans ombord i sin båt med akkurat den ladekarakteristikk som akkurat hans utstyr gir, tilsier at GEL batteriet han har benyttet bare varte i 3 år. Det er lite, og gir en høy pris pr år, da GEL batterier normalt er dyrere enn alternativer. Akkurat hvor det skorter uten å vite mer data er vanskelig å si, men å benytte dyre typer batterier når levetiden beviselig kan bli knapp, det ville ikke jeg gjort hvert fall. Det betyr ikke at det kan gå bedre, tilogmed bra, med AGM. Normalt har mann tre valg : Tilpasse ladekaraketeristikk til batteriene man vil ha (det har jeg selv gjort, og benytter AGM) Tilpasse batteritype til ladekarakteristikken man allerede har ombord. Kjøpe den batteritype man har mest behov for, og leve uten optimal ladning, og akseptere redusert levetid og effekt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
abbor Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Erik skrev for 9 timer siden: Da bør man kanskje ikke velge GEL batteri på en slik motor? Jeg anbefalte AGM tidligere i tråden. Ser ingen grunn til å bruke gel lenger, for de applikasjonene hvor gel har vært brukt er vel som oftest LiFePo4 et bedre valg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Erik skrev for 3 timer siden: Erfaringen hans ombord i sin båt med akkurat den ladekarakteristikk som akkurat hans utstyr gir, tilsier at GEL batteriet han har benyttet bare varte i 3 år. Det er lite, og gir en høy pris pr år, da GEL batterier normalt er dyrere enn alternativer. Jeg har også dårlig erfaring med GEL, men veldig god erfaring med AGM. Også på båter med påhenger der man ikke får gjort noe med ladekarakteristikken. Venter forøvrig fremdeles på svar på hva du mener han kan gjøre med ladekarakteristikken på påhengsmotoren. Det er ikke uten grunn at jeg anbefalte AGM i mitt første innlegg. Som nevnt er det en del påhengere som er var på spenning og startstrøm, da kan det bli problematisk med gammeldagse våte syre batterier. I tillegg sier han at han bruker båten hele året, da er det enda viktigere å ha et batteri med gode startegenskaper. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kallethekid Svart 21.Februar.2022 Del på Facebook Svart 21.Februar.2022 Komodo skrev for 3 timer siden: Jeg har også dårlig erfaring med GEL, men veldig god erfaring med AGM. Også på båter med påhenger der man ikke får gjort noe med ladekarakteristikken. Venter forøvrig fremdeles på svar på hva du mener han kan gjøre med ladekarakteristikken på påhengsmotoren. Det er ikke uten grunn at jeg anbefalte AGM i mitt første innlegg. Som nevnt er det en del påhengere som er var på spenning og startstrøm, da kan det bli problematisk med gammeldagse våte syre batterier. I tillegg sier han at han bruker båten hele året, da er det enda viktigere å ha et batteri med gode startegenskaper. Tror dessverre linken i ditt første innlegg ble borte, eller er det bare jeg som ikke ser? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Kallethekid skrev for 1 time siden: Tror dessverre linken i ditt første innlegg ble borte, eller er det bare jeg som ikke ser? Ja, så sannelig! https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/agm-batterier/startbatteri-agm-12-v-95-ah--2000029894?gclid=Cj0KCQiAjc2QBhDgARIsAMc3SqRxqZjE5vggrl2D_oNjkF0nqF_rAv95X9shVeZBSMT9l3KirONXfooaAnT_EALw_wcB Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Komodo skrev for 10 timer siden: Det er ikke uten grunn at jeg anbefalte AGM i mitt første innlegg. Som nevnt er det en del påhengere som er var på spenning og startstrøm, da kan det bli problematisk med gammeldagse våte syre batterier. I tillegg sier han at han bruker båten hele året, da er det enda viktigere å ha et batteri med gode startegenskaper. Jeg ser at dette batteriet du anbefaler, i tillegg til nesten dobbelt pris, har lavere CCA enn tilsvarende bly/syrebatteri. Hva er grunnen til at du likevel hevder at det er et riktig valg for gode startegenskaper? Tåler AGM kulde bedre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Erik Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Komodo skrev for 13 timer siden: Venter forøvrig fremdeles på svar på hva du mener han kan gjøre med ladekarakteristikken på påhengsmotoren. Erik skrev for 17 timer siden: Normalt har mann tre valg : Tilpasse ladekaraketeristikk til batteriene man vil ha (det har jeg selv gjort, og benytter AGM) Tilpasse batteritype til ladekarakteristikken man allerede har ombord. Kjøpe den batteritype man har mest behov for, og leve uten optimal ladning, og akseptere redusert levetid og effekt. Hvis ladekarateristikk ikke er justerbar som vel er tilfelle på en påhengs motor så er altså nr to i listen den mange havner på, men det er ikke tvang. Jeg har for øvrig erfaring med linkede AGM batterier (forrige versjon), 70ah (start) og 4*80 Ah. Bytter ut forbrukerne nå etter 7 år, mens Startbatteriet får minst en sesong til. Jeg har regulator på Dynamoen min (og Solcellene) som er innstilt på AGM. Før var disse AGM batteriene oppgitt som egnet også som forbruksbatterier (og 4 år garanti), men nå er det endret til at de er rene startbatterier, og man får ikke garanti på dem hvis de ikke benyttes som det (leste noen som hadde fått problemer med det). Jeg har derfor gått for Ritar AGM som forbruks batterier denne gang. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars H. Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Erik skrev 13 minutter siden: Før var disse AGM batteriene oppgitt som egnet også som forbruksbatterier (og 4 år garanti), men nå er det endret til at de er rene startbatterier, og man får ikke garanti på dem hvis de ikke benyttes som det (leste noen som hadde fått problemer med det). Jeg har derfor gått for Ritar AGM som forbruks batterier denne gang. Jeg har nylig hatt litt kontakt med Biltema om data på noen 135Ah batterier, og her er et av svarene jeg fikk. Det er å bemerke at jeg ikke har fortalt dem om hva jeg skal bruke slike batterier til, men de vet at jeg har båt. Sitat Hei Lars Vi fikk dette fra produkt ansvarlig. Batteri 80-2354 er et startbatteri og må ikke brukes til drift av forbrukere. Dersom dette likevel skjer, mister en sin rett til garanti. opp- og utladekurver er ikke nødvendig for tiltenkt bruk da batteriene skal lades av båtmotorens generator. Vi har derfor ingen slike å anbefale, dessverre. Ønsker deg en rikitg fin dag Med vennlig hilsen/Best regards, Solveig Kundeservice Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 index skrev for 4 timer siden: Jeg ser at dette batteriet du anbefaler, i tillegg til nesten dobbelt pris, har lavere CCA enn tilsvarende bly/syrebatteri. Hva er grunnen til at du likevel hevder at det er et riktig valg for gode startegenskaper? Oi, det var jo veldig forskjell! Hvilket batteri har du sammenlignet med da? index skrev for 4 timer siden: Tåler AGM kulde bedre? Nei, CCA er CCA, så sant den er korrekt oppgitt, og iht. til samme standard. Det er jo bla. forskjell på om den oppgis iht. EN eller SAE. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vittig Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Nå kjenner jeg ikke til disse batteriene personlig, men noe jeg ville vurdert til den prisen ihvertfall: https://seatronic.no/batteri-vmf-agm-100ah Kanskje noen som har erfaring med disse her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.