Jump to content

Råd til valg av batteri

Tariq

Recommended Posts

Komodo skrev for 8 timer siden:

Nei, CCA er CCA, så sant den er korrekt oppgitt, og iht. til samme standard. Det er jo bla. forskjell på om den oppgis iht. EN eller SAE. 

Ok. Mitt 100Ah Biltema startbatteri har 820 CCA mener jeg på. Hvilken standard aner jeg ikke. Men jeg ville ikke hatt noe mindre, Forden min er kravstor i kulda. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 15 timer siden:

Jeg ser at dette batteriet du anbefaler, i tillegg til nesten dobbelt pris, har lavere CCA enn tilsvarende bly/syrebatteri.

index skrev for 2 timer siden:

Ok. Mitt 100Ah Biltema startbatteri har 820 CCA mener jeg på. 

Tittet kjapt gjennom syrebatteriene til BT nå, og må si at virkeligheten ligger ganske langt unna det du framstiller.  Men gi meg gjerne en link på et syrebatteri til halve prisen med mer enn 850 CCA.

Komodo skrev for 8 timer siden:

Tittet kjapt gjennom syrebatteriene til BT nå, og må si at virkeligheten ligger ganske langt unna det du framstiller.  Men gi meg gjerne en link på et syrebatteri til halve prisen med mer enn 850 CCA.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du prøver på. Jeg har aldri påstått at de har over 850 CCA.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Nå skjønner jeg ikke helt hva du prøver på.

Jeg prøver å få klarhet i hvilket batteri du sammenlignet med i posten under her:

index skrev On 22.2.2022 at 7.41:

Jeg ser at dette batteriet du anbefaler, i tillegg til nesten dobbelt pris, har lavere CCA enn tilsvarende bly/syrebatteri. Hva er grunnen til at du likevel hevder at det er et riktig valg for gode  startegenskaper? 

image.png.34f29db7dc8af4637db5287249f5fd48.png

Jeg har aldri påstått at de har over 850 CCA.

jo, i posten over skrev du jo at det batteriet jeg anbefalte har høyere CCA verdi enn et tilsvarende syrebatteri. Som du ser av tekniske data på det batteriet jeg linket til, så har det en CCA verdi på 850. Men hvis du mener at 1500 kr er ca halvparten av 2150 kr så er det jo greit. Men jeg skjønner jo nå at du skjøt litt fra hofta, og ikke siktet til et konkret eksempel. 

Når jeg anbefalte AGM i dette konkrete tilfellet så var det ikke helt uten grunn. Da blir det litt lettvint å argumentere mot ved å bare hive ut påstander om "dobbelt så dyrt", "dårligere CCA",  "må tilpasse ladekarakteristikken" osv. Som man ser av dataene jeg limte inn over her så har dette batteriet en CCA verdi som tilsvarer et Optima red top, det er ganske friskt, men det har vesentlig høyere kapasitet. Noe som kommer godt med hvis han skal kjøre en varmer (som han skriver i første innlegg). Da kommer det også godt med at AGM batteriene holder en høyere spenning enn de gammeldagse flytende syrebatteriene. Det SMF batteriet som du linker til er helt sikkert et greit valg det også, men de SMF batteriene til BT er vel ikke kjent for å ha den friskeste hvilespenningen på vinterstid.

Vi ser også av tabellen at anbefalt ladespenning er opp til 14,8V, så da er det usannsynlig at TS trenger å modifisere ladekarakteristikken (hva nå det måtte innebære), som en annen over her mente på.

Komodo skrev for 2 timer siden:

jo, i posten over skrev du jo at det batteriet jeg anbefalte har høyere CCA verdi enn et tilsvarende syrebatteri. Som du ser av tekniske data på det batteriet jeg linket til, så har det en CCA verdi på 850. Men hvis du mener at 1500 kr er ca halvparten av 2150 kr så er det jo greit. Men jeg skjønner jo nå at du skjøt litt fra hofta, og ikke siktet til et konkret eksempel. 

I bildet i linken din er batteriet oppgitt til 760CCA. Og det er en hel del mindre enn 1000 CCA. Verre er det ikke. At eksempelet jeg fant var litt mer enn halvparten av prisen av ditt eksempel år så være, det er tross alt litt større også. Men selv du  vel være enig i at 1500,- er billigere enn 2150,-?

Det 100AH batteriet jeg har er et par år nå og ikke lenge i sortimentet. Så da er det vanskelig å linke til dette. 

I bildet i linken din er batteriet oppgitt til 760CCA.

Da skjønner jeg mer. 

Batteriet jeg linket til var 95Ah varianten, dette batteriet er på 850 CCA. Batteriet i bildet på linken derimot er 70Ah varianten, og det har som du sier 760 CCA. 

Da tror jeg vi legger den saken død. Så blir det opp til TS hvilket råd han ønsker å følge. 

Komodo skrev 3 minutter siden:

Batteriet jeg linket til var 95Ah varianten, dette batteriet er på 850 CCA. Batteriet i bildet på linken derimot er 70Ah varianten, og det har som du sier 760 CCA. 

Min motor krever minimum 730CCA, og jeg liker å ha litt margin. Trådstarter sin utenbordsmotor klarer seg nok med langt mindre, så da er uansett ikke dette noen problemstilling for ham. 

AGM er sikkert gode greier det. For de som liker sånn:giggle:.

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...