Ask Startet 22.Februar.2022 Del på Facebook Startet 22.Februar.2022 Hei Eg har ein Suzuki 60 hk 2019 mod, firtakt. Skifte av tennpluggar er ein del av servicen. 200-timarsservcen kostar 8-9 000. Med ein slik pris er eg godt inne i prisen på ein ny motor. I år tenkjer er å ta service sjølv. Olja, zink og eventuelt impeller er vel dei viktige tinga. Er det naudsynt å skifta pluggar når motoren går fint? Eg har 2-3 mindre totaktsmotorar. Desse er 15-20 år gamle, og har neppe fått nye tennpluggar nokonsinne. Det same gjeld eit par motorsager eg har. Rett nok blir desse motorane midre brukt, men eg har ikkje merka noko som tyder på at eg bør bytta pluggar. Eg er takksam for synspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Nei Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Nei, har aldri byttet en eneste tennplugg før de var utslitt. Hvilket de blir, før eller senere. Og degenereringen skjer som regel gradvis. Jeg må inrømme at jeg aldri har byttet impeller på påhenger, så det vet jeg ikke noe om. Småmotorer har jeg vel vurdert som en 'engangsgreie', bruker verken særlig tid eller ressurser på å mekke slike. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 (redigert) Tennplugger og impeller har jeg vel skiftet på mine påhengsmotorer sånn vært tiende år. Skifter olje og filter på motor årlig samt oljen på undervannshuset. Zink skiftes når de er slitt (50% igjenn). Redigert 22.Februar.2022 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Om du ikke skifter, så løsne og kontroller av og til. Ikke sikkert en tennplugg som er urørt på 20år løsner så lett... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Nye plugger en gang i blant sikrer en driftssikker motor. Samt at du ikke påfører tenningsanlegget den belastningen det får ved dårlige plugger. Jeg synes det er rimelig vedlikehold å skifte plugger innimellom. Men ikke hvert år da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Om en setter dette lit i perspektiv så varer en tennplugg i en bilmotor ca 1500 timer. Hvor mange timer kjører en påhengsmotoren i løpet av et år? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Hei. Takk for svar. Då skiftar eg ikkje pluggar på Suzukien med det første, men skiftar på dei andre motorane mine. Korleis merkar eg at tennpluggar byrjar å bli slitt? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 (redigert) Hvor lange en tennplugg varer avhenger mye av hvilken type tennplugg du har, vanlig eller iridium. Samt om du har forgasser eller innsprøytning. For å sammenligne med biler så var pluggene på biler på åttitallet slitt på årlig service. Standard plugg, og forgasser som ga "litt" for mye. På moderne bilmotorer med innsprøytning og iridium plugger, så varer de nesten evig. Jeg antar din motor er levert med iridium plugg, men ikke sikker. Ser en del rimelige servicepakker, ofte fra utlandet, leveres med standard plugg, som erstatning for dyr iridium plugg. Hvis så er tilfelle, så vil jeg mene iridium pluggen som kastes i søpla er bedre en den standard pluggen som blir montert. Samtidig så er jo forhandlere og produsenter, samt mange eiere, opptatt av trygghet og forutsigbarhet. Vi vil jo ikke ha problemer midt i fellesferien.. Jeg ville vel kjøpt et sett nye plugger. Tatt ut de gamle, sett hvordan de så ut. Alltid interessant å se på pluggene årlig. Fin måte å ha kontroll på tilstanden på motoren. Har de rett farge, ikke synlig slitasje. Smurt på litt antikorrosjon på gjengene, å montert de igjen. Så ville jeg ha hatt de nye i reserve. Redigert 23.Februar.2022 av Sørlandet2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Kostnaden ved tennplugg service, ligger ikke på tennpluggen. Kostnaden er jobben. Og om du da gjør jobben selv så sparer du lite på å ikke bytte med en gang du sjekker de gamle. Og tilstanden kan ikke bare fastslås ved å se på de gamle. I det lange løp lønner det seg å følge produsentens anbefalinger. Plugger er slitedel med redusert ytelse over tid. Etter hvert oppstår det høyere bensin forbruk og feiltenninger i større eller mindre grad, som påvirker motorens mekaniske deler negativt. Derfor blir det svindyrt å slurve med service. I tillegg gir det økt forurensing og tilgrising av luft, hav og miljø. Følg motorprodusentens anbefalinger, så er du garantert sikker start og drift av motoren gjennom hele sesongen. Da slipper du å feilsøke på motoren midt på fjorden, med familiens og bikkjas spørsmål om hvorfor du har slurvet med vedlikeholdet, og satt deres sikkerhet i fare. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Kikker på sida til Ravens Garage, sjekker plugger til denne 60 hk, Suzuki. Ser de leverer standard, billig, plugg til denne. Vil da anta at den også leveres med vanlig plugg orginalt. De varer ikke evig. Så et bytte på 200 timer er nok ikke så dumt. Sitér dette innlegget Link to post
Geb Svart 23.Februar.2022 Del på Facebook Svart 23.Februar.2022 Hulda skrev On 2/22/2022 at 10.36: Nei, har aldri byttet en eneste tennplugg før de var utslitt. Hvilket de blir, før eller senere. Og degenereringen skjer som regel gradvis. Jeg må inrømme at jeg aldri har byttet impeller på påhenger, så det vet jeg ikke noe om. Småmotorer har jeg vel vurdert som en 'engangsgreie', bruker verken særlig tid eller ressurser på å mekke slike. Er 60hk definert som "småmotor"? Jeg har aldri hatt så stor effekt på noen av mine båtmotorer, hverken innenbords eller utenbordsmotorer.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Småmotor =< 10 hk i mitt vokabular. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Februar.2022 Del på Facebook Svart 24.Februar.2022 Småmotor er alt under den motoren jeg til enhver tid har på hekken… 😛 Nå har jeg 175hk, så da blir alt under det smått…😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
index Svart 25.Februar.2022 Del på Facebook Svart 25.Februar.2022 Ellers så kan "tennplugger" i overskriften her skiftes ut med olje, impeller og anoder. Da har vi dekket det meste av vedlikehold på påhengeren. Med godt stell varer ting lenger og fungerer bedre, verre er det ikke! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geb Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Hulda skrev On 2/24/2022 at 8.24: Småmotor =< 10 hk i mitt vokabular. Det var derfor jeg lurte på om du anser 60hk som småmotor, Hulda, siden det er den motorstørrelsen som trådstarter spør om? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.