Jump to content

Naudsynt å skifta tennpluggar på motorar som går som dei skal?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Eg har ein Suzuki 60 hk 2019 mod, firtakt.

Skifte av tennpluggar er ein del av servicen.

200-timarsservcen kostar 8-9 000.

Med ein slik pris er eg godt inne i prisen på ein ny motor.

I år tenkjer er å ta service sjølv. Olja, zink og eventuelt impeller er vel dei viktige tinga.

Er det naudsynt å skifta pluggar når motoren går fint?

 

Eg har 2-3 mindre totaktsmotorar. Desse er 15-20 år gamle, og har neppe fått nye tennpluggar nokonsinne.

Det same gjeld eit par motorsager eg har.

Rett nok blir desse motorane midre brukt, men eg har ikkje merka noko som tyder på at eg bør bytta pluggar.

 

Eg er takksam for synspunkt.

Link to post

Nei, har aldri byttet en eneste tennplugg før de var utslitt. Hvilket de blir, før eller senere. Og degenereringen skjer som regel gradvis. Jeg må inrømme at jeg aldri har byttet impeller på påhenger, så det vet jeg ikke noe om. Småmotorer har jeg vel vurdert som en 'engangsgreie', bruker verken særlig tid eller ressurser på å mekke slike.

Link to post

Nye plugger en gang i blant sikrer en driftssikker motor. Samt at du ikke påfører tenningsanlegget den belastningen det får ved dårlige plugger. Jeg synes det er rimelig vedlikehold å skifte plugger innimellom. Men ikke hvert år da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Hvor lange en tennplugg varer avhenger mye av hvilken type tennplugg du har, vanlig eller iridium. Samt om du har forgasser eller innsprøytning. 

 

For å sammenligne med biler så var pluggene på biler på åttitallet slitt på årlig service. Standard plugg, og forgasser som ga "litt" for mye. 

 

På moderne bilmotorer med innsprøytning og iridium plugger, så varer de nesten evig. 

 

Jeg antar din motor er levert med iridium plugg, men ikke sikker. 

 

Ser en del rimelige servicepakker, ofte fra utlandet, leveres med standard plugg, som erstatning for dyr iridium plugg. Hvis så er tilfelle, så vil jeg mene iridium pluggen som kastes i søpla er bedre en den standard pluggen som blir montert. 

 

Samtidig så er jo forhandlere og produsenter, samt mange eiere, opptatt av trygghet og forutsigbarhet. Vi vil jo ikke ha problemer midt i fellesferien.. 

 

Jeg ville vel kjøpt et sett nye plugger. Tatt ut de gamle, sett hvordan de så ut. Alltid interessant å se på pluggene årlig. Fin måte å ha kontroll på tilstanden på motoren. Har de rett farge, ikke synlig slitasje. Smurt på litt antikorrosjon på gjengene, å montert de igjen. Så ville jeg ha hatt de nye i reserve. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post

Kostnaden ved tennplugg service, ligger ikke på tennpluggen. Kostnaden er jobben. Og om du da gjør jobben selv så sparer du lite på å ikke bytte med en gang du sjekker de gamle. Og tilstanden kan ikke bare fastslås ved å se på de gamle. 

 

I det lange løp lønner det seg å følge produsentens anbefalinger. Plugger er slitedel med redusert ytelse over tid.

Etter hvert oppstår det høyere bensin forbruk og feiltenninger i større eller mindre grad, som påvirker motorens mekaniske deler negativt. Derfor blir det svindyrt å slurve med service. I tillegg gir det økt forurensing og tilgrising av luft, hav og miljø.

 

Følg motorprodusentens anbefalinger, så er du garantert sikker start og drift av motoren gjennom hele sesongen. Da slipper du å feilsøke på motoren midt på fjorden, med familiens og bikkjas spørsmål om hvorfor du har slurvet med vedlikeholdet, og satt deres sikkerhet i fare.

Link to post
Hulda skrev On 2/22/2022 at 10.36:

Nei, har aldri byttet en eneste tennplugg før de var utslitt. Hvilket de blir, før eller senere. Og degenereringen skjer som regel gradvis. Jeg må inrømme at jeg aldri har byttet impeller på påhenger, så det vet jeg ikke noe om. Småmotorer har jeg vel vurdert som en 'engangsgreie', bruker verken særlig tid eller ressurser på å mekke slike.

Er 60hk definert som "småmotor"?

 

Jeg har aldri hatt så stor effekt på noen av mine båtmotorer, hverken innenbords eller utenbordsmotorer..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...