Jump to content

Hvorfor stoffe trebåt like før sjøsetting?

Luna III

Recommended Posts

Jeg ser i forskjellige tråder her at man bør vente med bunnstoff til like før utsett på trebåt. Hvorfor? Jeg mener, når man tar båten på land om høsten og rengjør så er det jo en god del bunnstoff igjen fra før og det er vel da naturlig å stoffe der det er skallet av. Ved neste utsett er det jo da mye bunnstoff som er en sesong gammelt, eller mer. Jeg er ny med trebåt, men da jeg hadde plastbåt så flekket jeg med bunnstoff bare der det var nødvendig og gjordet like gjerne det om høsten hvis jeg hadde tid. Resultatet ble det samme uansett. Så hva er det som er viktig med å stoffe en trebåt like før utsett og hvorfor?

Cerberus skrev 7 minutter siden:

Trebåt eller plastbåt samma det, på malingsspannet er det gjerne oppgitt et tidsvindu båten må sjøsettes i etter påføring. 

Det står når du KAN sjøsette i forhold til tørketempratur, men ikke innen en viss tid. Og som sagt, jeg hadde ingen dårlige erfaringer med å stoffe om høsten for så og sjøsette neste vår. Det er ganske mange i havna her som gjør det på den måten med plastbåter.

Luna III skrev 41 minutter siden:

Det står når du KAN sjøsette i forhold til tørketempratur, men ikke innen en viss tid. Og som sagt, jeg hadde ingen dårlige erfaringer med å stoffe om høsten for så og sjøsette neste vår. Det er ganske mange i havna her som gjør det på den måten med plastbåter.

Nå har jeg ikke noe bunnstoff i nærheten, men ofte står det angitt for eksempel at båten bør sjøsettes innen to eller tre uker etter stoffing.

Hva er egentlig problemet... Helst innen 2 til 3 uker, og neste vår. Det er vel noen som har forsket på dette fenomenet og som kan fremlegge dokumentasjon. Eller er det forhandlere som vil selge mest mulig av denne bunnsmøringa. Hadde en kompis som like før sjøsetting måtte sette båten i garasjen pga sykdom. Etter 3 år satte vi den ut med samme bunnstoffet. Båten flyter enno. 24 fots tresnekke. 

Martine29 skrev 13 minutter siden:

Hva er egentlig problemet... Helst innen 2 til 3 uker, og neste vår. Det er vel noen som har forsket på dette fenomenet og som kan fremlegge dokumentasjon. Eller er det forhandlere som vil selge mest mulig av denne bunnsmøringa. Hadde en kompis som like før sjøsetting måtte sette båten i garasjen pga sykdom. Etter 3 år satte vi den ut med samme bunnstoffet. Båten flyter enno. 24 fots tresnekke. 

Jeg tror muligens at bunnstoff har blitt bedre, men når jeg diskuterte dette med en produsent for ca 10-12 år siden var grunnen til tidsfristen for sjøsetting den at fuktighet i luften trekker ut de virksomme emnene i bunnstoffet slik at det ikke er like effektivt når båten settes på vannet. Også UV-stråling fra solen kunne forringe egenskapene ble det sagt. Det ville jo i så fall bety at hvis båten står tørt innen dørs kan man stoffe når det passe uten risiko for at bunnstoffet skal tape seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...