Luna III Startet 22.Februar.2022 Del på Facebook Startet 22.Februar.2022 Jeg ser i forskjellige tråder her at man bør vente med bunnstoff til like før utsett på trebåt. Hvorfor? Jeg mener, når man tar båten på land om høsten og rengjør så er det jo en god del bunnstoff igjen fra før og det er vel da naturlig å stoffe der det er skallet av. Ved neste utsett er det jo da mye bunnstoff som er en sesong gammelt, eller mer. Jeg er ny med trebåt, men da jeg hadde plastbåt så flekket jeg med bunnstoff bare der det var nødvendig og gjordet like gjerne det om høsten hvis jeg hadde tid. Resultatet ble det samme uansett. Så hva er det som er viktig med å stoffe en trebåt like før utsett og hvorfor? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Trebåt eller plastbåt samma det, på malingsspannet er det gjerne oppgitt et tidsvindu båten må sjøsettes i etter påføring. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 22.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Cerberus skrev 7 minutter siden: Trebåt eller plastbåt samma det, på malingsspannet er det gjerne oppgitt et tidsvindu båten må sjøsettes i etter påføring. Det står når du KAN sjøsette i forhold til tørketempratur, men ikke innen en viss tid. Og som sagt, jeg hadde ingen dårlige erfaringer med å stoffe om høsten for så og sjøsette neste vår. Det er ganske mange i havna her som gjør det på den måten med plastbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Luna III skrev 41 minutter siden: Det står når du KAN sjøsette i forhold til tørketempratur, men ikke innen en viss tid. Og som sagt, jeg hadde ingen dårlige erfaringer med å stoffe om høsten for så og sjøsette neste vår. Det er ganske mange i havna her som gjør det på den måten med plastbåter. Nå har jeg ikke noe bunnstoff i nærheten, men ofte står det angitt for eksempel at båten bør sjøsettes innen to eller tre uker etter stoffing. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Eksempelvis: Hempel selvpolerende bunnstoff. (Tekst fra datablad) Sjøsettes 24 timer etter påføring men innen 9 mnd. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Hva er egentlig problemet... Helst innen 2 til 3 uker, og neste vår. Det er vel noen som har forsket på dette fenomenet og som kan fremlegge dokumentasjon. Eller er det forhandlere som vil selge mest mulig av denne bunnsmøringa. Hadde en kompis som like før sjøsetting måtte sette båten i garasjen pga sykdom. Etter 3 år satte vi den ut med samme bunnstoffet. Båten flyter enno. 24 fots tresnekke. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Uansett så er det bare å rufse opp overflaten med en kost elns om den har stått 'over tiden'. Dette med tidsvindu er veldig varierende og har vel omtrent forsvunnet i nyere tid. Veit på boksene i gamla dar så var det ikkje så mange dagene som var anbefalt å vente før sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Martine29 skrev 13 minutter siden: Hva er egentlig problemet... Helst innen 2 til 3 uker, og neste vår. Det er vel noen som har forsket på dette fenomenet og som kan fremlegge dokumentasjon. Eller er det forhandlere som vil selge mest mulig av denne bunnsmøringa. Hadde en kompis som like før sjøsetting måtte sette båten i garasjen pga sykdom. Etter 3 år satte vi den ut med samme bunnstoffet. Båten flyter enno. 24 fots tresnekke. Jeg tror muligens at bunnstoff har blitt bedre, men når jeg diskuterte dette med en produsent for ca 10-12 år siden var grunnen til tidsfristen for sjøsetting den at fuktighet i luften trekker ut de virksomme emnene i bunnstoffet slik at det ikke er like effektivt når båten settes på vannet. Også UV-stråling fra solen kunne forringe egenskapene ble det sagt. Det ville jo i så fall bety at hvis båten står tørt innen dørs kan man stoffe når det passe uten risiko for at bunnstoffet skal tape seg. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 22.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Jeg lurte egentlig på om det hadde noen betydning ang trutning eller andre ting. Selve bunnstoffet vet jeg nok om, men trebåt er jeg ny på og suger til meg alt jeg kan finne av gode tips og erfaring på BP. Veldig fin plass for sånt. ;) Venter bare på litt flere varmegrader nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Sikkert noe som henger igjen fra gammelt da det var Kobberstoff og Durahart. Da skulle vel helst båtene på vannet innen 48 timer. Grodde like mye uansett. Før det var plastbåter. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Jeg har bare flekket bunnstoffet på trebåten i mange år. Ingen problemer mede det, Skraper det som er løst og flekker det jeg ser primeren. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bellen Svart 22.Februar.2022 Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Dette er nok noe som henger igjen fra gammelt av, da bunnstoff var noe annet enn det er nå. Og gamle "sjøhunder" mener nok at dei vet bedre enn det dagens produsenter skriver på boksene sine. Følg anvisningen på boksen, så er du sikker på å gjøre det rett. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 22.Februar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Februar.2022 Etter det jeg ser av svar her så har det ingen betydning for treskroget da. Greit å vite for en fersking med trebåt. Takk for alle svar og ikke minst gode tips i tidligere svar og tråder om trebåt. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.