Jump to content

Er det på tide å bytte disse skroggjennomføringene?

Eddie87

Recommended Posts

Hei @Eddie87 og velkommen til forumet. 

Sånn ut fra bildene, så ser det jo ut som gjennomføringen dine i allefall har irret litt. 

Kanskje du skal ta deg tid til å lese igjennom denne informative tråden som @Komodo i sin tid startet: 

Her får du mye informasjon som kanskje kan gjøre deg litt klokere. 

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Hei. Min 2" ventil på sjøvannsinntaket ser lik ut, så jeg bytter alle mine når båten er på land i år. 3 stk.

Har kjøpt True Design sine gjennomføringer og ventiler i kompositt. Gjennomføringene tenkte jeg å støpe fast med epoxy. De gjennomføringene jeg har er sikkert bra, men siden ventilen er eiret er jeg begynt å bli litt usikker. Med kompositt og epoxy så slipper jeg å tenke mer på den biten i alle fall....

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Uansett hva man driver med, ettersyn og vedlikehold er viktig. Også når det gjelder Truedesign. Hvis noen tror det er noen slags magisk greie som forbinder ventilhåndtaket med kula, så er de på villspor. Hovedventilene på Hulda ble kjøpt brukt i 1998. Da var de utdatert fra et prosessanlegg. Montert før sjøsetting i 2000. Og der sitter ventilene enda. Rusfrie ventiler. Tette, går som smør. 

VegJoh skrev for 9 timer siden:

Sånn ut fra bildene, så ser det jo ut som gjennomføringen dine i allefall har irret litt. 

Litt mer enn litt kanskje...

VegJoh skrev for 9 timer siden:

Kanskje du skal ta deg tid til å lese igjennom denne informative tråden som @Komodo i sin tid startet: 

Her får du mye informasjon som kanskje kan gjøre deg litt klokere. 

Ja, de som ennå ikke har lest den bør ta seg tid til det. Her finner man svar på mye.

Ellers så har faktisk @Hulda et poeng. I komposittventiler er det også en spindel i rustfritt stål som forbinder hendelen med kula. Alt er ikke i plast der heller altså. Slike små detaljer som ikke alle tenker på. 

Som flere er inne på. Skrog gjennomføringer trenger også vedlikehold. Flere ganger i året pusser jeg over med en stålbørste og vrir på hendlene. Deretter en god dusj gjerne med crc. Men hvordan de ser ut innvendig er en annen sak. Gjennomføringen til TS har ikke fått så mye stell jfr bilder. Og ved oppsett får de seg noen slag med liten hammer. Hvis de da knekker så byttes de, hvis ikke holder de en stund til. Jeg mener dette er vel så viktig som å bytte olje og filter hvert etter 30 timers bruk. 

7 hours ago, Hulda said:

Uansett hva man driver med, ettersyn og vedlikehold er viktig. Også når det gjelder Truedesign. Hvis noen tror det er noen slags magisk greie som forbinder ventilhåndtaket med kula, så er de på villspor. Hovedventilene på Hulda ble kjøpt brukt i 1998. Da var de utdatert fra et prosessanlegg. Montert før sjøsetting i 2000. Og der sitter ventilene enda. Rusfrie ventiler. Tette, går som smør. 

De ventilene koster gjerne litt mer enn ventilene man får på Biltema.  Var med på å bygge en 15meter Katamaran Yrkes sertifisert. bare ventilene for sjøvannsinntaket kosta 12.000 per stykk i 2003

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Når en metall- eller rustfri ventil begynner å avgi korrosjonsprodukter, så er det en lekkasje og en kjemisk nedbrytingsprosess er på gang. Bytt ventilen. En ventil til 150 spenn er ikke kvalitet. Et engangsprodukt. Komposittventiler gir lite forvarsel om at ting er på gang. 

Kan man bare ved å se på irringen utvendig si noe om tilstanden innvendig på ventiler? Jeg er ikke metalurg, men kan litt om krypstrømmer og galvansik korrosjon. 

I mine øyne ville jeg løsnet delene fra hverandre og innspsisert de. Og bytte en kran er jo enkelt her, men kanskje det er unødvendig å bytte selve gjonnomføringene. Tror endel gamle gjennomføringer er av bedre kvailtet en nye.

Ofte ser man jo en blanding av messing i forskjellige kvaliter, forniklet messing og bronse. Alle disse har jo forskjellig EMS (elektromotorisk spenning i spenningsrekka for ferskjellige matrialer). Da starter jo korrosjonen i det øyeblikk man monterer delene sammen, dess mer fukt og salt, dess fortere går prossessen. Er man heldig har båtleverandøren valgt bedre kvalitet på selve gjennomføring, og da er det kran og koblinger som spises opp først. Men for ordens skyld har man jordfeil i 12 eller 220Voltsystem så korroderer jo alt...

Av egen erfaring, så irrer både ventiler og sjøvannsfilter om det er fuktig i motorrommet gjennom vinteren, og jeg ikke har sprayet på CRC eller tilsvarende. Dette er jo helt naturlig, da fuktighet kondenserer gang på gang gjennom høst og vår på disse delene

Redigert av JRK (see edit history)

Da får jeg illustrere litt:

Under er bilde av et rør. Om man konser, vil man finne noen hvite prikker over hverandre. Dette er saltuslag. Og grunnen er at det er mikrosprekker i rørgodset. Materialet er AISI 316L:

20190205_182726.jpg.892a4b5b997b07030c4b315fe13a0e8d.jpg

Under her er et par billigventiler som jeg skiftet i 2020. Disse har sittet montert i over 10 år. I 2017 var det ingen indikasjon på  at de var på vei ut. Disse ventilene har blitt erstattet med noen av like elendig kvalitet. Bakgrunnen for filosofien er at disse ventilene sitter oppstrøms to stengventiler av høy kvalitet, og det tar en snau time å skifte ut begge. Dessuten påvirker ikke disse ventilene sikkerheten om bord;

20200215_143038.jpg.43a8db595e1ffbb7375c40372c14ce32.jpg

Som man sikkert også merker seg er bortfallet av billige plastslanger med kryssflettet forsterkning. 

Nå vet jeg en del om elektrokjemiske reaksjoner, vagabonerende strømmer, etc. etc. Derfor har jeg en forholdsvis tilbakelent holdning, og bare plukker ut detaljer før de kommer til kritisk nivå.

Hulda skrev for 1 time siden:

Under her er et par billigventiler som jeg skiftet i 2020. Disse har sittet montert i over 10 år. I 2017 var det ingen indikasjon på  at de var på vei ut. Disse ventilene har blitt erstattet med noen av like elendig kvalitet. Bakgrunnen for filosofien er at disse ventilene sitter oppstrøms to stengventiler av høy kvalitet, og det tar en snau time å skifte ut begge. Dessuten påvirker ikke disse ventilene sikkerheten om bord;

20200215_143038.jpg.43a8db595e1ffbb7375c40372c14ce32.jpg

Bare for å spørre, er ikke ventilene her i messing? 

Hulda skrev 1 minutt siden:

Det produseres messing som ikke er avsinkingsherdet, og derfor ikke egnet for bruk med sjøvann.

Kan godt hende det var brukt feil messinglegering. Eller at den var gammel, at gjennomføring ble skiftet men ikke bendet.

Uansett, så er mitt spørsmål… er det så lurt å ha en messingventil, uansett om den er avsinkningsfri og egnet til sjøvann, i en ellers syrefast forbindelse? Jeg spør litt fordi jeg nylig skrudde propellen fast i en syrefast aksel, uten at det er et problem. Men så leser man at man skal ikke blande metaller? 

Hulda skrev 8 minutter siden:

Det kommer an på hvor langt fra hverandre disse metallene ligger i den aktuelle spenningsrekken. Hulda har hatt samme messingpropellen på rustfri aksling i 20*12 måneder neddykket i sjøvann. Helt uproblematisk.

Skjønner det, Ellers hadde jo ingen propeller vært montert slik. Men messing brukt i båt (avsinkningsfri messing slik alle rørdeler kjøpt i båtsjapper typisk er) passer kanskje ikke helt med syrefast da eller? Men manganbronse er nært nok til at det ikke blir i konflikt? 

trådstarter skal jo sikkert handle nye rørdeler etterhvert, så greit han er obs på det? 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...