Jump to content

Lithium igjen. Kan jeg bypasse defekt BMS.

Steihy

Recommended Posts

Har installert 280Ah LifePo4 i båten. Mistenker defekt bms. Den håndterer lading og små brukere (kjøleboks, autopilot, Wallas) bra, og holder batteriet innenfor 0-3 mA balanse. Den vil imidlertid ikke levere mer enn 2-300 W, og nekter å drive inverteren på laster godt innafor bms kapasitet (120 A). Ny bms er på vei, men i mellomtida lurer jeg på om jeg skal ta sjansen på å bypasse bms og koble inverter rett på batteriet for korte "uttak" - ca 1200 W i 2-3 minutter, og så koble fra og la bms jobbe i fred.

Er dette en for stor sjanse å ta? Hvor mye ubalanse må til for å gjøre permanent skade på cellene?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

BMS skal i teorien ikke jobbe så mye med batteriet for å holde cellene balansert. Ett godt balansert batteri skal være likt hele veien med mindre det er noe forskjell på cellene. 

Så lenge du passer litt på batteriet og passer på at det ikke går for lavt eller høyt så hadde ikke jeg vert redd for å bypasse bms. Men hadde passet litt ekstra på. husk og at temperatur spiller inn hvis du skal lade batteriet. 

Jeg hadde nok bare koblet inverter direkte på batteriet for så å la bms være tilkoblet som vanlig til resten.

Hvis det er balansen på cellene som er den største frykten din så hadde jeg vurdert å kjøpt en billig enkel balanserings dings for å ha liggende. Jeg har dette i båten, men ikke koblet permanent opp. Men plugg ligger klar sånn at hvis jeg skulle trenge så er det bare å koble på. 

Steihy skrev 1 time siden:

Har installert 280Ah LifePo4 i båten. Mistenker defekt bms. Den håndterer lading og små brukere (kjøleboks, autopilot, Wallas) bra, og holder batteriet innenfor 0-3 mA balanse. Den vil imidlertid ikke levere mer enn 2-300 W, og nekter å drive inverteren på laster godt innafor bms kapasitet (120 A). Ny bms er på vei, men i mellomtida lurer jeg på om jeg skal ta sjansen på å bypasse bms og koble inverter rett på batteriet for korte "uttak" - ca 1200 W i 2-3 minutter, og så koble fra og la bms jobbe i fred.

Er dette en for stor sjanse å ta? Hvor mye ubalanse må til for å gjøre permanent skade på cellene?

Hvilken type BMS er det du har? Dersom det er Daly/Heyo eller lignende er det et forsøk verdt å kople til laptop for å sjekke og evt justere parametre hvis du normalt kun bruker BT app, da denne kun gir tilgang til en brøkdel av settingene.

Brukt ‘med vett’ går det sikkert fint å kople inverter direkte men det er jo en grunn til at BMS er standard da. Om inverter kan settes til å kutte under en viss spenning vil jo det gi en slags sikkerhet om ikke annet. Men dersom trekk fra inverter fører til stor ubalanse mellom cellene vil trolig dette trigge nedstengning av BMS.

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...