Tombåt Startet 1.Mars.2022 Del på Facebook Startet 1.Mars.2022 Er det noen som har gode/dårlige erfaringer med 4-takter 90 - 115 hk årsmodell ca. 2005- 2012 Hva anbefales og hva bør jeg absolutt styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 1.Mars.2022 Del på Facebook Svart 1.Mars.2022 Dette er motorer som begynner å bli noen år, slik at godt stell av motor er særdeles viktig. Hvilket fabrikat du velger tror jeg er mindre viktig, men jeg har sansen for Yamaha F115, men ikke legg så mye vekt på det. Hvis mulig ville jeg funnet en motor som har gått hele livet sitt i ferskvann, f.eks i Mjøsa, da vil innvendig tæring i kjøle-og eksoskanaler være meget redusert i forhold til en som har gått i saltvann. Noen Suzukimotorer i den størrelsen har hatt tæreproblemer på stempelet til powertrimmsylinderen. Noen Mercury motorer har mye rust på nederste "hengsel" som motoren svinger rundt, og på motorens styrearm. I tillegg får noen Mercury tregt girskift pga igjensalting av en fôring på giraksel. Powertrimmotor har en tendens til å ruste på de fleste motorer. Det er sikkert andre som kan fylle på her.... Nå vet jeg ikke hvilken båt du har, men jeg antar at du får bedre utbytte av 115 hk enn 90hk. Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 1.Mars.2022 Del på Facebook Svart 1.Mars.2022 Jeg hadde satset på suzuki. Eller honda. Men honda er noe tregere, men absoludt bra. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 er vel ingen av motorene i klassen som er av typen "ligg unna!" , men tæring vil jo alltid kunne være et problem på påhengere med noen år på baken. Mitt tips, kjøp et merke som har har en god lokal forhandler Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Ville valgt en motor som har fått nye anoder når det trengs. Enig med @Mort1 i at om du får tak på en "ferskvannsmotor" så er det verdt mye... men de er sjeldne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.