Jump to content

Anbefalinger på 4-takts påhengsmotor

Tombåt

Recommended Posts

Dette er motorer som begynner å bli noen år, slik at godt stell av motor er særdeles viktig. Hvilket fabrikat du velger tror jeg er mindre  viktig,  men jeg har sansen for Yamaha F115, men ikke legg så mye vekt på det.

Hvis mulig ville jeg funnet en motor som har gått hele livet sitt i ferskvann, f.eks i Mjøsa, da vil innvendig tæring i kjøle-og eksoskanaler være meget redusert i forhold til en som har gått i saltvann.

Noen Suzukimotorer i den størrelsen har hatt tæreproblemer på stempelet til powertrimmsylinderen.

Noen Mercury motorer har mye rust på nederste "hengsel" som motoren svinger rundt, og på motorens styrearm. I tillegg får noen Mercury tregt girskift pga igjensalting av en fôring på giraksel.

Powertrimmotor har en tendens til å ruste på de fleste motorer.

Det er sikkert andre som kan fylle på her....

Nå vet jeg ikke hvilken båt du har, men jeg antar at du får bedre utbytte av 115 hk enn 90hk. 

er vel ingen av motorene i klassen som er av typen "ligg unna!" , men tæring vil jo alltid kunne være et problem på påhengere med noen år på baken. 

Mitt tips, kjøp et merke som har har en god lokal forhandler 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...