skjærgårdsdram Startet 1.Mars.2022 Del på Facebook Startet 1.Mars.2022 Har sett litt på Q-spd overflate drev. Ser spennende ut. Har hørt at det bør være en 2 trins kasse på slike. 1 gir for å få i plan og andre gir for fart. Ikke vet jeg? Noen som vet? Eventuelt hvilke kasse er det? Og om jeg skulle ha bygget om, så har jeg en NB840 med mercruiser 4,2 D-tronic 2004. Er det mulig? Passer noe slikt der som transom er i dag? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2022 Del på Facebook Svart 1.Mars.2022 For å kunne svare bedre på spørsmålene dine tror jeg det er lurt med litt info, derfor drar jeg noen spørsmål: - hva ønsker du å oppnå? (økt toppfart?, drivstofføkonomi?, one-of-a-kind?) - har du tilgang på maskineringshjelp eller ønsker du å kjøpe alt bolt-on ? - hva slags budsjett ser du for deg? Hva er akterspeilvinkelen på NB840? QSD-1 er laget for 12grader.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mars.2022 Del på Facebook Svart 1.Mars.2022 ser ikke helt for meg at et slikt overflatedrev vil komme spesielt til sin rett på en familiecruiser som NB840... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 1.Mars.2022 Del på Facebook Svart 1.Mars.2022 (redigert) Skal ikke være noe problem å få en såpass lett båt som NB840 rigget ok uten 2 speed kasse om du har 300-350 dieselhester med godt dreiemoment. QSD102 (den minste og billigste de lager klarer den motoren) Det drevet har liten vannmotstand og det vil du tjene litt fart på, det gir rent vann uten luft rett på propellbladet og det er gunstig for fart og dermed økonomi. Når det kommer til å skulle bakke inn i båsen, kan det være utfordringer.. Husk: Lite miljø i Norge når det gjelder å finne rett propell til din båt. Du må ha en girkasse, og det må være en med rett utveksling.. Når det skal velges nytter det ikke med noe "jammen atte" Du må ha en mellomaksel, noe som gjør at du kan måtte flytte motoren noe fremover, har du plass til det? De fleste lystbåter som har kortakslet overflatepropell, er designet for det. Det er nok en fordel med en moderat vanntunnel. Sonny Levi har sitt Levi drive som er ganske likt QSD, du kan kanskje hente noe info der. Men fortsatt er det nok mange som vil mene at et QSD/Levi system passer noe lengre skrog bedre enn NB840 Redigert 1.Mars.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Dette kompliserte oppleggget skjønner jeg ikke vitsen med på en NB840. Hadde det vært en rask båt med fartsskrog hadde det sikkert vært spennende! Hva er grunnen til at du vil ha overflatedrev på en sånn type båt og hva er formålet? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Buster L Mercury Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Girkasse har lite for seg i en båt. Du må uansett velge propell for høyeste gir, så toppfarten endrer seg ikke. Det eneste du oppnå er at propellen går saktere i lavgir, noe du også kan oppnå ved å redusere turtall på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 23 minutes ago, Buster L Mercury said: Girkasse har lite for seg i en båt. Du må uansett velge propell for høyeste gir, så toppfarten endrer seg ikke. Det eneste du oppnå er at propellen går saktere i lavgir, noe du også kan oppnå ved å redusere turtall på motoren. Når vi snakker om overflatedrev har dette faktisk noe for seg. Det er en helt annen verden enn vanlige propeller som er helt nedsenket. På ekstreme setup, har propellen liten virkning før planing og har stor nytte av gearing. På en NB840 vet jeg ikke om dette er en ideell løsning Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Sikkert mulig å få et ok resultat etter ombygging, men økonomisk sett er det jo helt horribelt prosjekt. Blir litt som å montere inn en ny Formel 1 gearkasse i en gammel VW Caravelle. Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 2.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 seg snublet over dette drevet på nett, og tenkte at dette kanskje kunne være en erstattning til drevet jeg har i dag. jeg har aldri helt klart å bli komfortabel med vanlige drev, og liker helst strak aksling. jeg aner ikke hva disse qsd drevene koster eller om det ville fungert noe særlig. men slik som jeg forstår det her er de veldig dyre og vil ikke være noe særlig funksjonelt. kanskje bedre å sette inn tunellkaset fra kloster boat. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 5 minutes ago, skjærgårdsdram said: seg snublet over dette drevet på nett, og tenkte at dette kanskje kunne være en erstattning til drevet jeg har i dag. jeg har aldri helt klart å bli komfortabel med vanlige drev, og liker helst strak aksling. jeg aner ikke hva disse qsd drevene koster eller om det ville fungert noe særlig. men slik som jeg forstår det her er de veldig dyre og vil ikke være noe særlig funksjonelt. kanskje bedre å sette inn tunellkaset fra kloster boat. Hvis du er bekymret for drev så finnes det mer enn volvo og Mercruiser! Konrad leverer drev med vesentlig mer fokus på kvalitet og robusthet. Men skal man ha kvalitetsprodukter så må man være villig til å betale! Konrad Marine Stern Drive Family — Konrad Marine Stern Drives Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
skjærgårdsdram Svart 2.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 ja. jeg har hørt om de, men er det mindre vedlikehold på de? service intervall? jeg har i dag bravo 3x. hva bør en eventuelt ha av konrad drev? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 59 minutes ago, skjærgårdsdram said: ja. jeg har hørt om de, men er det mindre vedlikehold på de? service intervall? jeg har i dag bravo 3x. hva bør en eventuelt ha av konrad drev? series_600b_maintenance-v1.0-ev9.pdf (kdtrading.no) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
dieselfan Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 @skjærgårdsdram syntes det er synd at du ikke gidder å svare på enkle spørsmål når jeg prøver å hjelpe deg. Du vil ha fasitsvar men vil ikke dele.... Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 2.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 beklager at jeg ikke har svart direkte. men som jeg skreiv så går det hele ut på at jeg kom over et slikt drev på nett, og tenkte dette kunne kanskje være aktuelt som en erstatning til drevet jeg allerede har. tanken var at hvis kostnaden på et slikt drev ikke var alt for gale, så kunne jeg kjøpe et slikt og et gir og bygge om. selge drevet mitt komplett og da få ned kostnaden med nye løsningen slik at det var til å leve med. jeg har god plass inne i motorrom men jeg hadde kanskje sluppet å støpe om noe. jeg kan utføre det meste selv, men ikke støping av glassfiber. jeg hadde med dette fått noe som ligner mer på en strak aksling som jeg liker. men beholdt fart ( det var tanken) men som folk skriver her, så er denne tanken (økonomisk horribelt) og da er det ikke så spennende lenger. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Det lønner seg å sette seg litt inn i det tekniske før man begynner å drømme! Hadde dette vært et fornuftig valg, ville vi sett flere slike instalasjoner. Til slutt handler det som regel om pris og hva folk er villige til å betale. Det finnes en rekke alternativer til drev, men da går det oftest på bekostning av noe annet. billige pettersmart løsninger funker skjeldent! En ombygging fra drev til overflatedrev med gearboks vil jo være formidabel! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
skjærgårdsdram Svart 2.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 her handler det ikke om å drømme. men om hva folk tenkte om denne løsningen. kostnad og funksjon. jeg bruker ikke enorme summer for å gjøre noe slikt. da selger jeg heller hele båten og kjøper en som har alt jeg ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 skjærgårdsdram skrev 16 minutter siden: bruker ikke enorme summer for å gjøre noe slikt. da selger jeg heller hele båten og kjøper en som har alt jeg ønsker. Hadde du skrive det i første tråd så hadde rådene vært enkle. Et grovt overslag ser slik ut, en kan sikkert dikkedere over enkelte av postene men det kan også enkel dukke opp andre... som feks om en skulle bomme på girkasseutveksling og propellberegning... Innkjøp av QSD 102 ca 180' NOK Girkasse brukt ca 30' NOK Adapterplate + brak ca 10' NOK Nytt akterspeil ca 20' NOK Propell ca 22' NOK Konsulenthjelp ca 10' NOK Prosjektkostnad ca 272' NOK Er du villig til legge så mye i det? Ikke? Da burde du glemme det alternativet. Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 2.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 takk for den. nei, er ikke interessert i å bruke så mye på dette. ikke på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 dieselfan skrev 1 time siden: Prosjektkostnad ca 272' NOK .. og typisk på slike prosjekter så må man oftest legge til minst 25% ekstra for "alle tings iboende f..skap" som alltid oppstår underveis .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
skjærgårdsdram Svart 2.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 du har et godt poeng ivar. ting blir alltid dyrere en antatt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 En kompis av meg fikk testet ut dette - kom over en av forsvarets stormbåter, ombygd til vannjet og med bensin v8. Gøy men med et fuelforbruk som ikke ligna grisen. Ok - da blir det diesel. Fulgte en Volvo MD 32 med i "pakka" , men det ble bare kluss med dreiemoment / turtall / impeller i forhold til jeten. Ok - ny mercruiser 120hk med drev neste. Så begynte båten å gå i oppløsning , utmattingsbrudd i sveiser her og der. Reparer en plass og det sprakk en ny osv. Ok, ny båt bygd i alu for å passe til den nyinnkjøpte motoren. Så han fikk til lutt en båt/motorpakke som fungerte , men da var det ingenting igjen av det opprinnelige... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
skjærgårdsdram Svart 2.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 He he. Det hørtes ikke ut som det ble så billig. Hadde en hårek en gang som trengte litt sveising. Det ble som fu sier, sprakk opp nye plasser hele veien. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Kom over en Viksund 290 med overflatedrev i høst. Ble overrasket over valg av drev på denne typen båt... Sitér dette innlegget Link to post
skjærgårdsdram Svart 2.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Er det en båt som du har i eie? Eller har prøvd? Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 2.Mars.2022 Del på Facebook Svart 2.Mars.2022 Jeg så den lå fortøyd til en brygge i gjestehavnen til Grimstad 19. oktober i 2021. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.