Sokken91 Startet 1.Mars.2022 Del på Facebook Startet 1.Mars.2022 Hei, kjøpte meg en splett ny øien i oktober i fjor, og har fått brukt den en 40-50 timer til nå! Men tanken som fulgte med til 40hk yamahaen er vel på 20l.. noe som har vist seg å bli litt smått! er det noen her som har satt i større tank? og går det an og koble opp Yamaha tank måler på annet en fast monterte tanker? 🤔🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Ferjebillitøren Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 (redigert) Litt seint svar her, "bump" som de sier på fjøslatin... Jeg har en 530 med Yama 50 og to tanker går akkurat nedi der, jeg liker godt 2stk 25l for hvis jeg går tom på den første vet jeg at jeg kommer meg hjem. Hvis du har en kartplotter kan du sikkert koble den opp mot motor og få forbruk... https://en.wikipedia.org/wiki/NMEA_2000 Redigert 7.Februar.2023 av Ferjebillitøren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 Er det 530F du har? Sitér dette innlegget Link to post
Ferjebillitøren Svart 7.Februar.2023 Del på Facebook Svart 7.Februar.2023 (redigert) Jeg tror da det, den ble bestilt 2021. Sjøsatt nå i høst etter ferdigstilling. Den ble spesial bestilt uten konsoll da så jeg kunne montere den med midtkonsoll. Redigert 7.Februar.2023 av Ferjebillitøren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 8.Februar.2023 Del på Facebook Svart 8.Februar.2023 Hei. Dette er ein gamal tråd, og ts synest ikkje å vera veldig aktiv. Eg svarar likevel. Båten på biletet ser ut som ein Øien 530F. Gutane mine har ein 530F dei brukar til å fiska leppefisk. Motoren er ein Mariner 50 totakt, og det går mykje bensin. Det er ikkje nokon god ide å ha bensintanken i stuerommet akter. Batterirommet er rett innforbi.... Gutane har ein tank på kvar sida av motorbrønnen. Det funkar fint. Fordi det er langt til bensinstasjon har dei 10-15 bensintankar. Dette er tankar frå 10-25 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Ferjebillitøren Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 (redigert) Ask skrev On 8.2.2023 at 23.30: Det er ikkje nokon god ide å ha bensintanken i stuerommet akter. Batterirommet er rett innforbi.... Så sant, jeg reagerte litt på det jeg og, det fikk meg liksom til å tenke på hva som potensielt kan hende hvis det skulle være noe bensinsøl og gass nedi der - og dersom det skulle komme en gnist fra hovedbryteren eller en sikring for eksempel. Men selv om batterirommet ikke er 100% lufttett inn mot stuerommet/tankrommet så skal det noe til at luften inne i batterirommet blir så mettet med bensingass at det smeller, og hovedbryteren er forseglet mot tankrommet så kommer det en gnist der så skjer den på batteriromsiden. Det er nå også laget mangen av denne båttypen de siste 30 åra, og jeg har ikke hørt at de pleier å gå i lufta eller hva? Men jeg er enig, sikkerhetsmessig kunne det vært gjort enda bedre - kanskje tette kanalen for batterikabelen som passerer innom tankrommet med noe tec7 eller sikafleks så batterirommet blir mer lufttett mot tankrommet? Luken er jo tett, ihvertfall i min båt. Så går det jo ann å montere et ventilasjonsbeslag ut mot åpen luft også - både her og der... Redigert 10.Februar.2023 av Ferjebillitøren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ferjebillitøren Svart 10.Februar.2023 Del på Facebook Svart 10.Februar.2023 (redigert) Ask skrev On 8.2.2023 at 23.30: ...og det går mykje bensin. Javisst, 50hk 2-takt tør jeg ikke tenke på engang. Nå har jeg kjørt på litt varierende turtall når jeg har håldt på og kjøre inn motoren, men ellers så kjører jeg bare sånn at båten akkurat er i plan og går lett i vannet. Laveste fart i plan på min båt er ca 13,5 knop på ca 3500 omdr, jeg pleier å kjøre med rundt 3500-3700 omdr. Redigert 10.Februar.2023 av Ferjebillitøren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.