Jump to content

Pakningsmateriale for bruk innvendig i vanntank?

Lazyjack

Recommended Posts

Skal sette inn tre messingstusser i en vanntank og bruker vanlige skroggjennomføringer med flensenssiden inne i tanken og mutteren utvendig. Tanken er i "fet plast" og jeg lurer på hva jeg kan bruke som pakning under flensen inne i tanken. Har ikke lyst til å bruke vanlig sort gummi da jeg tenker det kan avgi smak. Vet det finnes en type fugemasse for denne type plast men den var rådyr.
Forslag til pakningsmateriale?

Ja, det er nok lurt. Viton kan kanskje også være et godt valg. Men hvis du søker litt tror jeg du finner en pdf fra Otto Olsen med en tabell over ulike pakningsmaterialer og hva de er egnet for. Du skal da se etter næringsmiddel. Men samtidig så trenger du antagelig en gummi med lav shore (ganske myk).

Fantino skrev 40 minutter siden:

Silikon for slik bruk kalles vel ofte ‘sanitærsilikon’? Har i alle fall stått på flere tuber jeg har hatt.

Sanitær og næringsmiddelgodkjent er ikke nødvendigvis samme sak. Sanitær er typisk til bruk på bad.

Om du har noen muffins/kakeformer i silikon på kjøkkenet f.eks er jo disse laget for bruk til mat og dermed et ypperlig emne for pakninger. Bare et tips, jeg tar ikke ansvar for evt reaksjoner når noen oppdager at kakeformene er borte...:giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 38 minutter siden:

Har du har noen muffins/kakeformer i silikon på kjøkkenet f.eks er jo disse laget for bruk til mat og dermed et ypperlig emne for pakninger. Bare et tips, jeg tar ikke ansvar for evt reaksjoner når noen oppdager at kakeformene er borte...:giggle:

Der åpnet et seg et stooort vindu? 

Det finnes jo all verdens silikongreier til kjøkkenet. Grytekluter, bakematter, kake/brød-former osv. 

Da blir det en tur på Kitch'n ?

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Gummi kan være så mangt. Ikke alt egner seg sammen med mat og drikke. 

Fant en oversikt over gummityper her. Som vi ser så er det kun enkelte spesialversjoner som er næringsmiddelsikre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dere som er så bekymret for at en skarve pakning for en gjennomføring skal skade helsen, har dere kontroll på slangene på bryggen som alt vannet inn til båten skal passere før det kommer inn på tanken?

:easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 2 timer siden:

Dere som er så bekymret for at en skarve pakning for en gjennomføring skal skade helsen, har dere kontroll på slangene på bryggen som alt vannet inn til båten skal passere før det kommer inn på tanken?

:easter:

De er nesten uten unntak av PVC innvendig. Ellers enig med deg i at den lille pakningen vil ha lite å si, men når han først er opptatt av at pakningen skal være kompatibel med drikkevann, så tenkte jeg at silikongummi eller viton burde egne seg. Men det finnes mange andre gummikvaliteter også.

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Før brukte vi gummipakning Norgesglass til syltetøy. Kan ikke huske at gummien avga noen smak.

Det var vel naturgummi Nils? I alle fall ikke neopren eller nitril som de svarte gummimattene normalt er laget av. 

Fantino skrev for 8 timer siden:

Silikon for slik bruk kalles vel ofte ‘sanitærsilikon’? Har i alle fall stått på flere tuber jeg har hatt.

Når du snakker om silikon på tube så er dette en fugemasse. Silikongummi finnes også til pakninger og andre ferdige eller halvferdige produkter. 

Når det er sagt hadde jeg bekymret meg lite for å bruke vanlig sanitærsilikon på tube av billigste sort fra f.eks. Biltema. 

Komodo skrev 2 minutter siden:

Når det er sagt hadde jeg bekymret meg lite for å bruke vanlig sanitærsilikon på tube av billigste sort fra f.eks. Biltema. 

Og så måtte også Biltema blandes inn. Hurra! Det minner meg på at jeg har noe jeg må innom der for imorgen. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Komodo skrev for 10 timer siden:

Sannsynligvis inneholder sanitærsilikonen soppdrepende midler, men for en liten paknings skyld spørs det om det er nok til at det har noe særlig betydning?

Jernbåten skrev for 17 timer siden:

Noen kvadratmillimeter eksponert pakning? Gi dere nå. Ro heller nervene med et (ett) glass rødvin.

Jeg slutter meg til den. Tror nok generelt tankrenhold er 1000 ganger viktigere enn noen kvadratmillimeter med eksponert tetningsstoff. Jeg har montert to vanntanker ombord. Jeg brukte teningsmasse tilsvarende Tec7 uten å tenke noe mer over det. Har nervene helt under kontroll, også uten rødvin . .  Men tar et glass av og til likevel . .

gunped skrev for 9 timer siden:

Tec7 er næringsmiddelgodkjent.

:thumbsup: Så den først nå.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...