Jump to content

Bevegelse i davitfeste på akterspeil i stål


Sandebukta

Recommended Posts

Jeg har montert davitfester og Ilas daviter på akterspeilet på båten. Skroget er 4 mm tykt i overbygget. På baksiden er det en 3 mm stålplate med hull tilsvarende festenes str, muttere og skiver. Denne anordningen er nok lagd for glassfiberbåter med tykkere og stivere skrog. I min uvitenhet har jeg ikke tenkt at dette vil bevege seg, men det gjør det jo. Belastningen konsentreres i området rundt nedre bolter og skroget presses/ beveger seg noe innover. Jeg kan for lite om stål til å si om dette er problematisk eller akseptabelt. Vekta det skal bære er jolle på ca 60 kg totalt. Må skroget forsterkes? 

1363F33A-562A-40F2-B873-FA239A40FC27.png

E3AE0E85-6D48-4341-BA35-909C5E070F5D.jpeg

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

Om det er bevegelse vi du nok før eller siden oppleve sprekkdannelser. Jeg ville vurdert en utvendig forsterkning her, gjerne i form av en plate som er f.eks 5cm utenfor hver side av braketten og går ned til knekken nedenfor. Disse bør nok helsveises for å unngå rustrenninger vil jeg tro. 

 

Større plater innvendig hjelper lite her. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det som vil kunne hjelpe her er å knekke en plate innvendig der du får feste i dekk, gjerne med gjennomgående bolter som du forsenker og plaster over eller om du kan ha gjennomgående bolter åpenlyst i dekk. Eventuelt sveise på rustfri plate på daviten fremover dekk som du da skrur bolter gjennom. Finnes alltids en løsning, den siste er muligens den beste.

Link to post

En anerkjent metode er å sveise inn en doblingsplate. Gjerne i 8 mm St-32. Bevegelser vil til slutt gi brudd. Man kan tenke seg bevegelsen som en sinuskurve der både amplituden og frekvensen er styrende. Men etter 1 million svingninger, så er det garantert hull :-) Det kan ta en generasjon.

Link to post

Regner med du har minimal plass på innsiden?

 

Du kan bygge om rekka slik at slik at den går mellom davitene og gjøre endebrakettene stivere med hjørneforsterkning og om mulig to diagonaler. Da får du tilført mye stivhet. 

Dersom fotbraketten også endres slik at den vil gå inn over akterkabinen i ca 3-400mm bredde så tror jeg den står til neste generasjon.

Link to post

Hvis davitbraketten gjør at skrogplaten bøyer inn i nedkant, hjelper det ikke med løs plate på innsiden. Den vil bli stående å gjeipe i underkant. Det beste er å sveise inn en 8 mm doblingsplate på utsiden. Som da går et stykke på nedsiden av braketten, minst 5 cm, helst 10 cm. Til sammenligning er hekken på Hulda 6 mm.

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

Hvis davitbraketten gjør at skrogplaten bøyer inn i nedkant, hjelper det ikke med løs plate på innsiden. Den vil bli stående å gjeipe i underkant. Det beste er å sveise inn en 8 mm doblingsplate på utsiden. Som da går et stykke på nedsiden av braketten, minst 5 cm, helst 10 cm. Til sammenligning er hekken på Hulda 6 mm.

Hvorfor ikke heller sveise på innsiden? Da kan du også ha abrutt sveis uten å få rustproblemer. Men nå vet ikke jeg hvordan forholdene er på innsiden . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Alltid mer problemer å sveise overhengende på innsiden. Uansett må det slipes rent der man skal sveise. Det er lettere på utsiden. Det må uansett males for rustbeskyttelse. Jeg har aldri sveiset inn en doblingsplate uten helsveis. 

 

Egentlig ville jeg vel helst sveist daviten til en doblingsplate, og så sveist doblingsplaten fast til hekkplaten. Ingen skruer.

Link to post
NilsPils skrev for 2 timer siden:

Hvorfor ikke heller sveise på innsiden? Da kan du også ha abrutt sveis uten å få rustproblemer. Men nå vet ikke jeg hvordan forholdene er på innsiden . .

Litt grisete jobb fra innsida pga lite plass og seig gammel epoksytjære. Det er også sveiset inn «stendere» til å skru lekter til veggpanel.

 

Ellers takk for mange tips her. Jeg må nok krype til korset og forsterke utvendig i sommer eller neste år. Burde skjønt hvilken vei kreftene ville presse. Prøver å avlaste/stive av davitene mot rekka inntil da. Hvis jeg først skal sveise blir det nok å sveise brakettene til platene i samme slengen ja. 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post
NilsPils skrev for 2 timer siden:

Hvorfor ikke heller sveise på innsiden? Da kan du også ha abrutt sveis uten å få rustproblemer. Men nå vet ikke jeg hvordan forholdene er på innsiden . .

 

Hvorfor drive på med å slipe og sveise på innsiden av en innredet båt når man kan gjøre det mye enklere og rensligere fra utsiden?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Skal du sveise på utsiden må du uansett rive kledning for å unngå brannfare.

Hvis det er allerede er stivere på innsiden så ville jeg ha sveist inn en horisontalstiver innvendig rett under nedre bolter for å fordele kreftene ut til stivere på hver side av brakett. En slik stiver kan sveises inn med kjedesveis.

Forsterkning.jpg.0cdf133a84e15fbd675a6e7adbb16d6a.jpg

 

 

Alternativt kan det f. eks brukes en UNP profil som boltes fast med nedre bolter i brakettene og kun sveises til tilstøtende stivere. På denne måten blir ikke maling på overbygget ødelagt.

2005657261_Forsterkning2_Side_2.jpg.ef19550dbd61167c2cf700372575470b.jpg

 

 

Link to post
Fiks skrev for 22 timer siden:

Skal du sveise på utsiden må du uansett rive kledning for å unngå brannfare.

Hvis det er allerede er stivere på innsiden så ville jeg ha sveist inn en horisontalstiver innvendig rett under nedre bolter for å fordele kreftene ut til stivere på hver side av brakett. En slik stiver kan sveises inn med kjedesveis.

Forsterkning.jpg.0cdf133a84e15fbd675a6e7adbb16d6a.jpg

 

 

Alternativt kan det f. eks brukes en UNP profil som boltes fast med nedre bolter i brakettene og kun sveises til tilstøtende stivere. På denne måten blir ikke maling på overbygget ødelagt.

2005657261_Forsterkning2_Side_2.jpg.ef19550dbd61167c2cf700372575470b.jpg

 

 

Takk for tips og forseggjorte illustrasjoner! 

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...