Sandebukta Startet 4.Mars.2022 Del på Facebook Startet 4.Mars.2022 Jeg har montert davitfester og Ilas daviter på akterspeilet på båten. Skroget er 4 mm tykt i overbygget. På baksiden er det en 3 mm stålplate med hull tilsvarende festenes str, muttere og skiver. Denne anordningen er nok lagd for glassfiberbåter med tykkere og stivere skrog. I min uvitenhet har jeg ikke tenkt at dette vil bevege seg, men det gjør det jo. Belastningen konsentreres i området rundt nedre bolter og skroget presses/ beveger seg noe innover. Jeg kan for lite om stål til å si om dette er problematisk eller akseptabelt. Vekta det skal bære er jolle på ca 60 kg totalt. Må skroget forsterkes? Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
index Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 Om det er bevegelse vi du nok før eller siden oppleve sprekkdannelser. Jeg ville vurdert en utvendig forsterkning her, gjerne i form av en plate som er f.eks 5cm utenfor hver side av braketten og går ned til knekken nedenfor. Disse bør nok helsveises for å unngå rustrenninger vil jeg tro. Større plater innvendig hjelper lite her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ankriel Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 Det som vil kunne hjelpe her er å knekke en plate innvendig der du får feste i dekk, gjerne med gjennomgående bolter som du forsenker og plaster over eller om du kan ha gjennomgående bolter åpenlyst i dekk. Eventuelt sveise på rustfri plate på daviten fremover dekk som du da skrur bolter gjennom. Finnes alltids en løsning, den siste er muligens den beste. Sitér dette innlegget Link to post
Ankriel Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 Ser nå at det er stålbåt, så da blir det vanskelig å plaste inn boltene. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 index skrev for 3 timer siden: Større plater innvendig hjelper lite her. Jeg tror tilsvarende plate innvendig vil gjøre akurat samme nytten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Jernbåten Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 En anerkjent metode er å sveise inn en doblingsplate. Gjerne i 8 mm St-32. Bevegelser vil til slutt gi brudd. Man kan tenke seg bevegelsen som en sinuskurve der både amplituden og frekvensen er styrende. Men etter 1 million svingninger, så er det garantert hull :-) Det kan ta en generasjon. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 Regner med du har minimal plass på innsiden? Du kan bygge om rekka slik at slik at den går mellom davitene og gjøre endebrakettene stivere med hjørneforsterkning og om mulig to diagonaler. Da får du tilført mye stivhet. Dersom fotbraketten også endres slik at den vil gå inn over akterkabinen i ca 3-400mm bredde så tror jeg den står til neste generasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 Hvis davitbraketten gjør at skrogplaten bøyer inn i nedkant, hjelper det ikke med løs plate på innsiden. Den vil bli stående å gjeipe i underkant. Det beste er å sveise inn en 8 mm doblingsplate på utsiden. Som da går et stykke på nedsiden av braketten, minst 5 cm, helst 10 cm. Til sammenligning er hekken på Hulda 6 mm. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 Hulda skrev 1 time siden: Hvis davitbraketten gjør at skrogplaten bøyer inn i nedkant, hjelper det ikke med løs plate på innsiden. Den vil bli stående å gjeipe i underkant. Det beste er å sveise inn en 8 mm doblingsplate på utsiden. Som da går et stykke på nedsiden av braketten, minst 5 cm, helst 10 cm. Til sammenligning er hekken på Hulda 6 mm. Hvorfor ikke heller sveise på innsiden? Da kan du også ha abrutt sveis uten å få rustproblemer. Men nå vet ikke jeg hvordan forholdene er på innsiden . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 Alltid mer problemer å sveise overhengende på innsiden. Uansett må det slipes rent der man skal sveise. Det er lettere på utsiden. Det må uansett males for rustbeskyttelse. Jeg har aldri sveiset inn en doblingsplate uten helsveis. Egentlig ville jeg vel helst sveist daviten til en doblingsplate, og så sveist doblingsplaten fast til hekkplaten. Ingen skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 4.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 NilsPils skrev for 2 timer siden: Hvorfor ikke heller sveise på innsiden? Da kan du også ha abrutt sveis uten å få rustproblemer. Men nå vet ikke jeg hvordan forholdene er på innsiden . . Litt grisete jobb fra innsida pga lite plass og seig gammel epoksytjære. Det er også sveiset inn «stendere» til å skru lekter til veggpanel. Ellers takk for mange tips her. Jeg må nok krype til korset og forsterke utvendig i sommer eller neste år. Burde skjønt hvilken vei kreftene ville presse. Prøver å avlaste/stive av davitene mot rekka inntil da. Hvis jeg først skal sveise blir det nok å sveise brakettene til platene i samme slengen ja. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
index Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 NilsPils skrev for 2 timer siden: Hvorfor ikke heller sveise på innsiden? Da kan du også ha abrutt sveis uten å få rustproblemer. Men nå vet ikke jeg hvordan forholdene er på innsiden . . Hvorfor drive på med å slipe og sveise på innsiden av en innredet båt når man kan gjøre det mye enklere og rensligere fra utsiden? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 (redigert) Sandebukta skrev for 14 timer siden: Belastningen konsentreres i området rundt nedre bolter og skroget presses/ beveger seg noe innover. Beveger ikke daviten seg sideveis også? Redigert 4.Mars.2022 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 4.Mars.2022 Del på Facebook Svart 4.Mars.2022 Skal du sveise på utsiden må du uansett rive kledning for å unngå brannfare. Hvis det er allerede er stivere på innsiden så ville jeg ha sveist inn en horisontalstiver innvendig rett under nedre bolter for å fordele kreftene ut til stivere på hver side av brakett. En slik stiver kan sveises inn med kjedesveis. Alternativt kan det f. eks brukes en UNP profil som boltes fast med nedre bolter i brakettene og kun sveises til tilstøtende stivere. På denne måten blir ikke maling på overbygget ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart 5.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2022 Fiks skrev for 22 timer siden: Skal du sveise på utsiden må du uansett rive kledning for å unngå brannfare. Hvis det er allerede er stivere på innsiden så ville jeg ha sveist inn en horisontalstiver innvendig rett under nedre bolter for å fordele kreftene ut til stivere på hver side av brakett. En slik stiver kan sveises inn med kjedesveis. Alternativt kan det f. eks brukes en UNP profil som boltes fast med nedre bolter i brakettene og kun sveises til tilstøtende stivere. På denne måten blir ikke maling på overbygget ødelagt. Takk for tips og forseggjorte illustrasjoner! Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.