Jump to content

Plassering av vannpumpe til el-toalett - hvor?

hawthorne

Recommended Posts

Tror ikke det spiller all verdens rolle, men jeg ville plassert den nær inntak for å hindre at den får luft på sugesiden da den ikke liker dette. Har tilsvarende system selv og der står pumpa nær inntak og jeg har ved et par anledninger opplevd at pumpa ikke stopper pga at den får inn litt luft når den brukes mens båten er i fart. Dette gjør at den ikke greier å bygge nok trykk til å deaktivere trykkbryter. Iom at pumpa har flere mulige lekkasjepunkter ville jeg nok likevel montert den over vannlinja (mindre sannsynlig med lekkasje fra slange).

Takk for info. Fant faktisk noe i manualen til en lignende dass:

The 37245-Series Quiet Flush Toilet is complete with a dedicated PAR-MAX 4 pump to provide either sea or lake water to rinse the toilet bowl when flushing the toilet. This pump is intended to be located remotely from the toilet but will function best if the distance from the toilet is kept to a minimum. Because it is self-priming, it may be located above the vessel’s waterline. It must be installed with the Pumpgard strainer (provided with the toilet) located somewhere in the inlet plumbing to the pump.

Siden jeg har en liten båt, brukes ikke dassen i fart. Virker ganske fleksible disse pumpene.

Swingswong skrev 24 minutter siden:

Litt nysgjerrig her. 
Siden du har en trykkbryter, sitter det en ventil som slipper vannet inn i toaletten etter pumpen?

I min båt har den eksterne pumpa strøm kontinuerlig så lenge forbruksstrøm er på. Knappen på toalettet åpner en ventil, tilsvarende som du åpner kranen på trykkvannssystemet. Mulig det er flere patenter på dette. I min båt er det identiske pumper for dette på toalett og trykkvann, dvs med innebygget trykkbryter. 

Redigert av Fantino (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...