Jump to content

Boret hull i båten under vann, hva nå?

Lazyjack

Recommended Posts

skagenekspressen skrev 36 minutter siden:

Tørk med aceton før epoxi

Har hørt at du IKKE må finne på å bruke aceton. Det trekker ut voks i fra laminatet og danner hinne som forhindrer at ny epoxy binder til det gamle laminatet. Det beste skal være å kun støvsuge eller blåse bort løst støv. 

Jeg hadde fulgt rådet om å forsenke på begge sider etter å ha fjernet bunnstoff et stykke fra hullet. Blåste rent å brukt fortykket epoxy som sparkel eller en gelcoat sparkel. Når hullet er fullt igjennom på begge sider lønner det seg å sette en tape bit på begge sider til det er herdet for å unngå at det blir en luftlomme. Komprimer også sparkel massen.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Guest Thostr
11 minutes ago, Komodo said:

Jeg tror jeg ville lagt et par lag med glassfibermatte på innsiden i tillegg. Så lenge dette er under vannlinja synes jeg ikke det høres helt trygt ut. 

Helt enig. Dvs ikke bare 'et par lag', jeg ville ha slipt ut en kon 12x større enn tykkelsen på laminatet (på begge sider) og støpt med glassfibermatter. Dvs gjort en helt standard reparasjon slik det etter boka skal gjøres ved hull under vannlinja... Selv om det er snakk om et minimalt hull.

Jeg har gjort noe tilsvarende som deg. 6mm hull. 

Jeg leste i en annen tråd og her var en av de enklere løsningene å få tak i en syrefast bolt og mutter (samt store skiver) og bruke tec7 for å lime denne fast. Da blir den som en hvilken som helst gjennomføring som er limt.

Jeg kommer til å gå for denne løsningen selv.

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
svendmb skrev for 5 timer siden:

Har hørt at du IKKE må finne på å bruke aceton. Det trekker ut voks i fra laminatet og danner hinne som forhindrer at ny epoxy binder til det gamle laminatet. Det beste skal være å kun støvsuge eller blåse bort løst støv. 

Joda, du må avfette før du støper eller limer. Aceton er god egnet til det. At man ikke skal bruke aceton er en myte. Hvis det er voks i det gamle laminatet er det desto viktig å fjerne det, f.eks. med aceton. For et hull gjennom skroget under vannlinjen bør du bygge opp nytt laminat, ikke bare plugge med tettemasse. Du må slipe ned en kon 1:10 eller mer og bygge opp igjen med nytt laminat. Jeg ville brukt glassfibervev og epoxy. Sjekk nett så finnes det diverse youtube videoer. Jeg synes denne er bra (men på tysk): 

Guest Thostr
45 minutes ago, Mr_Stian said:

Jeg leste i en annen tråd og her var en av de enklere løsningene å få tak i en syrefast bolt og mutter (samt store skiver) og bruke tec7 for å lime denne fast. Da blir den som en hvilken som helst gjennomføring som er limt.

Gjennomføringer i syrefast er fy fy i min bok, og veldig _veldig_ mange andre sine bøker også. Personlig så forstår jeg ikke hvorfor folk engang vurderer 'quick fix'-tilnærminger spesielt under vannlinja. Den store fordelen med en glassfiber-båt er at den kan repareres tilbake til opprinnelig styrke uten at man trenger spesialutstyr, hvis man følger enkle retningslinjer/prosedyrer. 

Thostr skrev 18 minutter siden:

Gjennomføringer i syrefast er fy fy i min bok, og veldig _veldig_ mange andre sine bøker også. 

Har tenkt å bore et hull på  10-12mm for å kunne feste en større anode enn orginalt, hvis jeg ikke skal bruke syrefast, hva skal jeg bruke da?

Thostr skrev for 5 timer siden:

Gjennomføringer i syrefast er fy fy i min bok, og veldig _veldig_ mange andre sine bøker også. Personlig så forstår jeg ikke hvorfor folk engang vurderer 'quick fix'-tilnærminger spesielt under vannlinja. Den store fordelen med en glassfiber-båt er at den kan repareres tilbake til opprinnelig styrke uten at man trenger spesialutstyr, hvis man følger enkle retningslinjer/prosedyrer. 

Nå snakker vi ikke om en gjennomføring i syrefast men en bolt. Går mange bolter gjennom skrog som er rustfrie. Grunnen til at jeg nevnte gjennomføring var for å illustrere at disse er fuget/limt fast uten bruk av epoxy så teorien skal funke like fint for en bolt. 

bellen skrev 12 minutter siden:

@Knude

@Knude

Knude skrev for 21 timer siden:

Jeg hadde fulgt rådet om å forsenke på begge sider etter å ha fjernet bunnstoff et stykke fra hullet. Blåste rent å brukt fortykket epoxy som sparkel eller en gelcoat sparkel. Når hullet er fullt igjennom på begge sider lønner det seg å sette en tape bit på begge sider til det er herdet for å unngå at det blir en luftlomme. Komprimer også sparkel massen.

Bør jeg da borre opp hullet til en større dimensjon eller går det bra å stappe inn epoxy i et 2,5 mm hull med en spiker, fyrstikk e. l? 

Fortykket epoxy, hvordan lager jeg det fra f. eks. Araldit Epoxy!? 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev 55 minutter siden:

Fortykket epoxy, hvordan lager jeg det fra f. eks. Araldit Epoxy!? 

Araldit er ikke vannfast over tid, så jeg ville nok gått for vanlig epoxy i stedet. 

Resten svarer nok Knude best på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Vil tippe at laminatet er 6 mm tykt. Når du forsenke på begge sider er det ikke mye som er 2,5 mm. Jeg hadde brukt en god gelcoat sparkel da sen har konsistens som tannkrem. Dytter du inn fra begge sider å avslutter med tapen får du en grei propp som ikke kan løsne igjen. 

En enkel løsning som jeg hadde brukt selv. Så kan du utover det dra dette så langt du vil med et par lag csm på utsiden og på innsiden .

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev 9 minutter siden:

Jeg hadde brukt en god gelcoat sparkel da sen har konsistens som tannkrem.

Hvorfor gelcoat sparkel i stedet for epoxysparkel? Er den like sterk?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 44 minutter siden:

Araldit er ikke vannfast over tid, så jeg ville nok gått for vanlig epoxy i stedet. 

Resten svarer nok Knude best på.

Araldit er et varemerke. De produserer lim i mange varianter og også epoxy. Jeg vil tro deres epoxy er like god som annen epoxy. Har du annen info? 

Lazyjack skrev 27 minutter siden:

Araldit er et varemerke. De produserer lim i mange varianter og også epoxy. Jeg vil tro deres epoxy er like god som annen epoxy. Har du annen info? 

Meg bekjent produserer de to typer epoxylim. Rød og blå, hhv hurtigherdene og langsomtherdende. På pakken stod det tidligere at limet var vannfast, men ikke egnet til å være permanent under vann. Men det er jo mulig at dette har blitt endret siden sist jeg brukte det. Uansett, en liten boks epoxysparkel koster ikke mer enn Aralditen gjør. Og da har den også en konsistens som egner seg bedre etter mitt syn. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...