Jump to content

Boret hull i båten under vann, hva nå?

Lazyjack

Recommended Posts

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Jeg endte opp med en epoxy putty fra Locktite. Ikke særlig klebrig men fin å dytte og forme.

Hørtes ikke trygt ut. 

Jeg hadde nok kommet til å støpt på et par lag glassfiber for å føle meg 100% trygg på reparasjonen. Det er jo så fort gjort. Klippe til noen små biter på ca Ø5-10cm. Som sparkel hadde jeg antagelig valgt denne, uansett om jeg hadde støpt i tillegg eller ikke. Det er den sparkelmassen jeg har testet som har desidert best evne til å klistre seg fast i alt mulig.  Gelcoatsparkel under vannlinja ser jeg ingen fordeler med. 

Sånn «putty-pølse» er rimelig tørr i utgangspunktet, men håper du har fått den til å sitte godt nok. Vil ellers anbefale West G-Flex fortykket epoksy til mye ombord, seig og klebrig, men samtidig fortykket og siger ikke noe særlig om man ikke påfører for mye om gangen. Ypperlig til å lime fast gjennomføringer i kompositt, fikse mindre hull, lime glassfiber, tre, metaller, osv. Har enda tubene jeg kjøpte for 4-5 år siden, brukes til veldig mye, både i båten og på land. Som Araldit på steroider, med kvalitet som tåler konstant påvirkning av vann.

Guest Thostr
On 3/7/2022 at 1:44 PM, Lazyjack said:

Jeg endte opp med en epoxy putty fra Locktite. Ikke særlig klebrig men fin å dytte og forme. Skal slipe litt og sjekke hvor godt den har bundet til glassfiberen når den har herdet. 

Kna-epoxy? Det er fint å ha ombord for nødreparasjon. Jeg ville aldri ha brukt det under vannlinja som en permanent løsning, er neppe en anbefalt løsning fra produsenten heller?

Guest Thostr
On 3/7/2022 at 1:44 PM, Lazyjack said:

Jeg endte opp med en epoxy putty fra Locktite. Ikke særlig klebrig men fin å dytte og forme. Skal slipe litt og sjekke hvor godt den har bundet til glassfiberen når den har herdet. 

Kna-epoxy? Det er fint å ha ombord for nødreparasjon. Jeg ville aldri ha brukt det under vannlinja som en permanent løsning, er neppe en anbefalt løsning fra produsenten heller?

Knude skrev On 6.3.2022 at 11.53:

Jeg hadde fulgt rådet om å forsenke på begge sider etter å ha fjernet bunnstoff et stykke fra hullet. Blåste rent å brukt fortykket epoxy som sparkel eller en gelcoat sparkel. Når hullet er fullt igjennom på begge sider lønner det seg å sette en tape bit på begge sider til det er herdet for å unngå at det blir en luftlomme. Komprimer også sparkel massen.

I mitt hode er gelcoatsparkel ment til overflatefinish primært over vannlinjen for mindre reparasjoner (men naturligvis under også hvis båten ikke skal ha epoxyprimer/bunnstoff). 

Mens glassfibersparkel og naturligvis epoxy(sparkel) er det rette for små og litt større undervannsreparasjoner.

Nå er ikke jeg eksperten her, men imøteser gjerne en kommentar :-)

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jag har fixat flera liknande hål. Så här brukar jag göra:

1. Gör hålet koniskt från båda sidor

2. Avfetta med Aceton

3. Spackla i glasfiberspackel från båda sidor, t ex Biltemas, som är polyester färdigarmerat med glasfibertrådar. Finns kort- och långtrådigt, men i detta lilla hål räcker korttrådigt.

4. Slipa och putsa jämnt (eventuellt)

5. Måla på bottenfärg på utsidan och (eventuellt) gelcoat/färg på insidan. Enbart för utseendets skull.

Epoxi i all ära, men ibland blir det inte alls bättre. Många förespråkar Epoxi mest av någon slags princip när det finns annat som fungerar precis lika bra. Eller bättre.

Ingemar E.

NB Forum

Komodo skrev On 6.3.2022 at 15.23:

Jeg tror jeg ville lagt et par lag med glassfibermatte på innsiden i tillegg. Så lenge dette er under vannlinja synes jeg ikke det høres helt trygt ut. 

Veldig enig med Komodo her. Jeg hadde definitivt ikke bare tettet hullet med sparkel, men slipt meg noe ned og brukt et lag eller to med vevd duk i tillegg.

Epoksy er det klart beste limet. Polyester egner seg best å legge vått i vått, der du får kjemisk binding. Ny polyester på gammel støp kan du ofte dra av for hånd.

Puss skadestedet rett før du limer for best heft. Ingen rester av fett eller aceton. 

Vanntrykket står utenfra og inn på skroget. Og det er verre at vannet renner inn i båten, enn at det renner ut av båten.

Så det er best med tetting med anlegg på trykksiden. Derfor er det bedre å legge en duk på utsiden og en på innsiden, enn å legge to lag på innsiden.

Redigert av F. Hansen (see edit history)
Guest Thostr
2 hours ago, F. Hansen said:

Derfor er det bedre å legge en duk på utsiden og en på innsiden, enn å legge to lag på innsiden.

Og for reparasjon under vannlinja så skal man etter ymse standarder gjøre begge deler. Både utside og innside.

Spørsmålet her er om små hull kan behandles som noe mindre alvorlig. Svar fra flere kan tyde på at det oppfattes slik. Jeg velger å behandle hull som hull, ingen forskjell mellom 2mm vs 60mm. Kan hende det blir overkill, og heller dette en svekkelse i laminat.

F. Hansen skrev for 4 timer siden:

Vanntrykket står utenfra og inn på skroget.

Vanntrykket mot et skrog er nærmest for null å regne. Det er når man dunker borti noe at en reparasjon av en skade kan løsne.

Thostr skrev for 2 timer siden:

eg velger å behandle hull som hull, ingen forskjell mellom 2mm vs 60mm. Kan hende det blir overkill, og heller dette en svekkelse i laminat.

:thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...