Jump to content

10% saltsyre, er det for tøft for drev osv?

Lazyjack

Recommended Posts

Ikke noe problem med gummi, pakninger og lakk så vidt jeg vet, men dersom drevet mangler lakk noen steder så er du jo rett inne på bar aluminium. Da må du i alle fall være forsiktig med hvor lenge du lar syra virke. Anbefaler deg uansett å skrape vekk rur med en planke, pinne eller plastskrape først. Da har du bare de hvite ringene igjen som må fjernes med syre. Skal du fjerne hele skjellet med syre, så må den virke ganske lenge. 

Gjorde akkurat det samme selv med Blåtind 15%, utvannet med halvparten vann i en isboks. Den tok godt i tillegg fjerner den enkelt all misfarging etter groe på skrog. Men jeg opplevde at når jeg tok innerst på drevet (der den er festet i skrog) så tok den litt lakk. I tillegg så tok den og lakken på disse stagene som anodene er festet i (tror i hvertfall disse var sort farge originalt) så jeg må nok gå over med lakk og flekke litt etterhvert. 

image.png.e1004e99f9d6f61ca4414c397f0304be.png

Hvorfor fjerner dere ikke rur ved opptak?  hender det er et par stykker ved kjølen hos meg, men er bare å ta en trepinne å kakke dem av når de er ferske.. etter en hel vinter er de jo som limt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 7 måneder senere...
Lazyjack skrev On 7.3.2022 at 18.45:

Kjøpte en flaske med dette for å løse opp rur på drev. Er kjent med HMS kravene men hva med metallet, gummi pakninger, primer osv

Jeg peiste på med 30% på både drev og propeller (syrefaste). Gjorde kort prosess med alt av rur, blåskjell og slim. Lot det ikke virke for lenge før jeg spylte det vekk og drevet mitt er beskyttet av flere lag med lakk og drevspray.  Planlegger å bruke tynnet syre på syrefaste detaljer for å fjerne litt rustrenner og slikt når våren kommer.

Tidligere år har jeg brukt Jotun sin waterline cleaner som er saltsyrebasert. Den var bra på vannlinja (som den jo er til), men ble litt tam mot rur synes jeg.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

HiWard skrev for 3 timer siden:

Planlegger å bruke tynnet syre på syrefaste detaljer for å fjerne litt rustrenner og slikt når våren kommer.

Du trenger ikke å tynne den ut. Konsentrert fungerer supert, bare spyl den vekk straks den har gjort jobben sin. Det samme på gelcoat. Jeg tok en runde med syre i Dracojolla i sommer, da var det et par steder jeg glemte å spyle vekk før dagen etter. Det ble ikke noe pent. 

Komodo skrev for 10 timer siden:

Denne syra er skummel hvis du dusjer den rundt i dråpeform. Da mister du kontroll på hvor den havner.

Og faren for at den havner i lungene dine øker. Eller i øynene. Med pensel har du bedre kontroll.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Komodo skrev for 11 timer siden:

Du trenger ikke å tynne den ut. Konsentrert fungerer supert, bare spyl den vekk straks den har gjort jobben sin. Det samme på gelcoat. Jeg tok en runde med syre i Dracojolla i sommer, da var det et par steder jeg glemte å spyle vekk før dagen etter. Det ble ikke noe pent. 

Det er notert, takk for tips.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...