Jump to content

hvordan løsne ytterring til kulelager fra trommel

zainka

Recommended Posts

Har en båthenger hvor jeg skifter kulelager. Alt er greit og løsne fint intill hoveddelen av kulelagrene er tatt ut. Men den yttre ringen på lageret med konisk innside som er trykt inn i hjultrommelen og som lagrene rottere i lar seg ikke løsne. De har heller ingen tilgjengelig kant/flens som kan brukes som annlegg for å banke de ut. De går flush med innsiden av trommelen. Har forsøkt å varme trommel med gassbrenner trøkke og dra men får de ikke ut og er redd for å skade de om jeg bruker skarpe gjennstander. Dette er en gammel svela henger. Nå skal jeg jo skifte de uansett så antar jeg bare må rissikere å skade de ved å banke litt røft men vil høre litt hva dere gjør...

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Muren Motorsport skrev 58 minutter siden:

Sveis ett par tre larver innvendig.. vent litt.. plukk ut med handemakt. :)

Bruker samme metode. Stålet krymper rundt sveisepunktet og får lagerbanen til å trekke seg sammen. Som regel løsner den uten problemer.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Som du ser så er det mange muligheter.... 

Om du har tilgang til slipeturbin, elektrisk rettsliper og en 6,8 eller 10mm slipestein så kan du svekke ytterringen som vist på skissen, er du tøff kan du slipe til 0, er du røff kan du slipe gjennom.... da er lett å ta den ut.

Ytterringen er normalt produsert i herdet karbonstål, så IKKE ødelegg en dyr fin hardmetall slipestift på denne jobben.

187431648_Slipehjullager.jpg.3c6d9cd80e5f5ee424c682e7aacbab42.jpg

er du tøff kan du slipe til 0, er du røff kan du slipe gjennom

Jaha... det er vel nå jeg skal finne ut om jeg er mann... "Passer fint på kvinnedagen" sa han og fikk passet sitt påskrevet.

Har lenge ønsket meg sveiseapparat så kanskje dette er dagen..

Takk for gode råd :thumbsup:

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

God dor er tidligere nevnt. 

For å gjøre en gammel, slitt dor god, eller by dårlig dor god, så tar jeg doren en runde på slipeskive. 

Sliper enden på en vinkel, kanskje 70-80 grader, da er det lettere å få tak i kanten av lager-banen. Ikke slip så hardt at doren blir blå. 

Hold doren i en vinkel mot kanten av lager-banen, så et par bestemte slag med hammer, så har det for min del resultert i suksess. 

Lykke til 

Sørlandet2 skrev for 2 timer siden:

For å gjøre en gammel, slitt dor god, eller by dårlig dor god, så tar jeg doren en runde på slipeskive. 

Sliper enden på en vinkel, kanskje 70-80 grader, da er det lettere å få tak i kanten av lager-banen. Ikke slip så hardt at doren blir blå. 

Om du har en fil liggende så kan du bruke samme metode med den.
Som @Komodo anbefaler så er det også min erfaring at vekten på hammeren er viktig, har mange å velge i men 800 gram varianten er min favoritt til denne typen jobb. Jeg slår et slag og flytter rundt, plutselig løsner lageret...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...