Jump to content

Alo Mikkel 26-nykommer på forumet! Trenger jeg egentlig ankerbrønn i baug?

ALOSV

Recommended Posts

Hei alle sammen, dette blir min første post på forumet. Håper det er plass til én til i klubben, eller det som virker som et koselig forum med fine folk. Jeg skrev opprinnelig en (veldig mye) lengre post men korter ned i håp om flere svar - dere er sikkert en travel gjeng. 

Forpiggen min mangler en vegg. Istedenfor å fikse veggen (dyrt og tidkrevende) vurderer jeg å heller forsegle luken til ankerbrønnen (raskere, billigere, enklere) og utvide forpiggen innvendig (mer innvendig lagring). Fins det gode argumenter for at dette er en dårlig idé? Trenger jeg egentlig en ankerbrønn i baug? (Litt svai, litt langtur). Jeg har per i dag 0 seilerfaring. Jeg kommer til å seile denne båten hovedsakelig alene, og ikke ha råd til noe automatisk dropp-system for ankring. Derfor ser jeg for meg at jeg uansett må bevege meg fra cockpit til front om jeg skal slippe et anker. Da er min tanke at jeg uansett kan ta med meg ankeret på veien.

Takk for svar :)
d3b2831e-d5f2-4e5d-a620-95d2a00814e4.jpg.819cf05bd0d09e7cbfba3bcff1d84520.jpg

Redigert av ALOSV
For lang post. (see edit history)

Anker, kjetting og tau er vått og plasskrevende. Jeg liker å ha ankeret framme i min drenerte ankerbrønn, ikke i veien under fart, bare legge tauet ordentlig ned så er det tørt og klart for neste gangs bruk.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Enig med siste taler.

Det er praktisk med stuerom forut, og det er begrenset hvor tilgjengelig dette rommet egentlig blir fra innsida.

Treverk har ingenting i denne veggen å gjøre. glassfiberplate og fullstending tetting, og drenering ut er eneste saliggjørende.

Den første seilbåten min hadde ikke ankerbrønn. Tok med ankeret opp gjennom forluken. Kun tau, hadde ikke kjetting. Fungerte det også. Anker og tau lå under køya. Båten var rundt 25 fot. Fungerte helt greit. Det er jo ikke så tunge greier. Noe annet med Hulda (min båt) som har 30 kg anker og 200 kg kjetting. 

Alltid plass til flere på baatplassen, velkommen :-)

Du MÅ jo ikke, men det er et greit sted å lagre anker + kjetting og/eller tau, og det er begrenset hvor hensiktsmessig dette hjørnet er for innvendig stuing. Når du haler ankeret følger det med saltvann, litt mudder etc. så heller få det ned i en drenert ankerbrønn enn noe annet sted. Jeg er ikke enig i at det bli nevneverdig billigere og lettere å tette igjen luken i dekket fremfor å bygge opp veggen. Hvis du går for å bygge vegg ville jeg flytte den litt lenger bak og skråstille den så du her enda bedre plass til kjetting og annet. Du kan gjerne bruke en treplate som kjernemateriale, men den må i så fall plastes inn. 

Takk for svar så langt. Mer enn at det handler om at jeg føler jeg trenger mer innvendig lagring, handler det egentlig om at jeg føler meg overveldet av alt som skal gjøres på båten og hvor sakte ting går fremover. Jeg har en litt uheldig bosituasjon for tiden og planen er å bo i båten så snart den er klar for dette. Det er sikkert ikke rakettfysikk, men jeg vet per dags dato absolutt ingenting om hvordan man støper glassfibervegger, og jeg har i tillegg en svært skral økonomi. 

Jeg er egentlig ganske grundig og skulle gjerne gjort alt fra bunnen og opp, tatt båten på slipp og bokstavelig talt pusset hver flate, etterstrammet kjølbolter og hele kabalen. Men da ville jeg ikke hatt båt som kan bos i før 2025. Jeg må derfor prioritere og ta det viktigste først, og tenke at noe må komme etter hvert. Denne veggen er noe jeg tenker må komme etter hvert. Derfor tenkte jeg å gjøre den raskeste, billigste og enkleste metoden for bare å legge hele dette problemet på hyllen. I mitt hode ble det noe sånt som å bare lage et regntak/paraply (f.eks. et hardt plastmateriale ca 2-5cm over luken) over denne luken for å forhindre det verste av vann, og la resten forsvinne i dreneringshullet som allerede er der. Se enkel skisse (dette forutsetter at luken kun slipper inn vann gjennom åpningshullet). 

Screenshot 2022-03-08 at 01.27.25.png

Redigert av ALOSV (see edit history)

Om du trenger en midlertidig løsning ville jeg heller ha funnet en bit kryssfiner, kuttet til på begge sider, kuttet til og limt den fast med Tek7 etc som ny skillevegg. Da slipper du å gjøre noe med luke og lekkasje fra bolter etc  som vi ser rustrenninger fra. Og det holder i alle fall et par-tre år til du får tid til å gjøre det skikkelig. 

Det er ikke sikkert at det å bo i båt over tid viser seg å være billigere enn å leie noe på land, men om du får fikset den såpass at den er beboelig så har du i det minste tak over hodet mens du tenker deg om. Og så går det mot vår og sommer da, den beste tiden å være i båt på;-)

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har selv hatt Alo Mikkel, og hadde anker, tau og annet oppi der. Synes ikke det var overveldende god plass under benkene akter. Så min stemme ville gått til å beholde brønnen. Men anker på ankerholder akter, og anker-line på rull (også på rekka), så kan jo anker-plassen løses uten brønnen foran.

Hei. Jeg ville laget meg en pappmal av de gamle restene som står der slik at du får størrelse og utforming og kan sage til en ny plate. Videre ville jeg brukt forskalingsplate som en får kjøpt i vanlige byggevareforretninger (alternativt prøve å få noe gratis kapp fra en byggeplass i nærheten). Jeg har en forskalingsplate på akterspeilet mitt som motor er festet i. Den holder fint enda og ble montert for 5år siden. Ved å male noe vannfast der du skjærer vekk (typisk kortside av plate) og så lime fast plate med tek7 el som foreslås over her vil du får noe som varer lenge nok og lenger enn en ubehandlet treplate noe som fort trekker vann og blir ødelagt. Da kjøper du deg godt med tid til å finne ut om bobåt er tingen eller ei. 

• 2 uker senere...

På min Maxi 87 er det en diger genua, så brønnen ble laget stor nok til å huse denne. Jeg tror ærlig talt ikke jeg hadde giddet å bruke denne genuaen noe særlig hvis jeg hadde måttet dra den fram fra hytta hver gang. Hvis du har rulleforseil er jo ikke dette noe sak, men tenkte jeg kunne nevne det. Du kan ha andre ting enn anker der:-)

Takk for svar alle sammen. Tror jeg skal beholde brønn, men kanskje finne en solid bøtte/balje og feste med noe metallstrips eller noe slik at jeg har litt plass for tau og slikt, men fortsatt kan bruke mesteparten av dette rommet til innvendig lagring. 

Forstår godt din situasjon men vær obs på at anker og tau ikke er rent når du drar det opp. Det er gjerne en del mudder o.l som følger med og det lukter ikke akkurat godt. Det kan bli en veldig ubehagelig stank fra anker og tau.

Er det mulig å finne oppbevaring utendørs?

Takk for tips, det med lukt og gris har jeg faktisk ikke tenkt på. Alt man går glipp av når man sitter på tegnebordet og ikke ligger til anker... Veldig relevant da forpigg trolig vil være soverom. Men det er jo også her toalettet (portapotty) er, så blir kanskje litt lukt uansett. Nuvel. 

Lagring utendørs har jeg ikke tenkt på. Jeg har aldri seilt båten (eller generelt), så jeg vet ikke hvor mye plass det må være foran på dekk, men jeg vil tro at det uansett blir ganske stygt å ha lagring oppå dekk. Et alternativ kunne vært å hatt en slags kurv hengende utenpå, men også dette vil nok være stygt og den må i så fall festes solid så ikke sjøen tar det. Men det hadde kanskje gått. Takk for godt tips. 

Jeg tror at en balje på innsiden, altså bare en slik svart plastbøtte eller lignende som tettes for å hindre lukt, med en slange som drenerer vannet ut (til hullet som allerede er i "storbrønnen") er beste løsning. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...