Jump to content

Vår puss og service før salg eller selge som den er?


Don Camillo

Recommended Posts

Hei,
Jeg har planer om å selge min Nimbus Nova 35 HT og har følgende spørsmål til gruppen her;
Vil det være en fordel å ta vår puss og service før jeg legger den ut for salg eller kan det være bedre å selge den litt rimeligere slik at eventuell kjøper kan gjøre dette selv?
Jeg har ikke mulighet til å ta service selv slik at det koster en del å få dette utført hos verksted.
Det er en 2006 modell med dobbelinstallasjon av VP D4 260 m/ drev.
 
Link to post
Share on other sites

Service pussing og klargjøring er alltid en fordel når du skal selge!    Har mange ganger vært fordelaktig for meg både ved salg av bil og båt! Flere kjøpere har sakt til meg når de hadde flere objekter å velge mellom at min så finest og mest vellholdt ut!!  Mye lettere å få solgt en blank nyservet båt, enn en matt båt som trenger service for å være bruksklar!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Mange båtfolk elsker å spare penger! Så om du selger 20-30.000,- billigere enn en tilsvarende nyservet og nypolert båt er det sikkert noen som tenker at "dette fikser jeg"!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, index said:

Mange båtfolk elsker å spare penger! Så om du selger 20-30.000,- billigere enn en tilsvarende nyservet og nypolert båt er det sikkert noen som tenker at "dette fikser jeg"!

Totalt uenig!  Jo større og dyrere båten er jo viktigere er vårpuss og service! De som har eid båt før vet jo hvor omfattende dette kan være, og mange har hverken evner tid og sted til å gjøre dette selv!

Mine biler båter og MC`er har vært veldig lettsolgte pga, blanke fine velholdte objekter samt bra bilder. Det gjenspeieler som regel hvordan objektene også har blitt behandlet av eier gjennom tid!

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

index skrev On 8.3.2022 at 8.52:

Mange båtfolk elsker å spare penger! Så om du selger 20-30.000,- billigere enn en tilsvarende nyservet og nypolert båt er det sikkert noen som tenker at "dette fikser jeg"!

Enig med du, en service kan utføres selv svært mye rimeligere enn en hos en forhandler, så hadde selger slått av tilsvarende hva en polering og service koster tror jeg svært mange gjerne kunne gått for denne varianten.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viktigste er nok å få tak i rett kjøper. Han som skal ha denne båten. Mine observasjoner de siste årene er at båtene selges veldig fort fra allerede slutten av mars, også virker det som markedet blir litt mettet utover forsommeren. I alle fall for litt større båter som din. Hvorfor må du velge? Legg den ut tidlig, også planlegger du service og vårpuss. Så får du vurdere ev bud som måtte komme.

Link to post
Share on other sites

Det er svært at afgøre. Det vil også afhænge af at købere kan sammenligne med tilsvarende både af samme årgang.

 

Jeg solgte min båd sidste sensommer på første fremvisning, og køber lagde meget stor vægt på at den var meget velholdt og serviceret forskriftsmæssigt i begge motorer/drev.

R.O har et godt bud. Start tidligt med at lægge den til salg uden klargøring, og se hvad der sker.  

Link to post
Share on other sites

Hei,

Takker for innspill i denne saken.

Min tanke var å selge til en "listepris" minus det som det vil koste meg å få utført full årlig service på motorer og drev samt ytterligere avslag for vår-puss inkludert vask og polering av skrog osv.

Slik kunne en mulig praktisk kjøper gjort dette selv og totalt kommet billigere ut av det enn å betalt full pris etter vår-puss og service. Samtidig så slapp jeg å legge ut disse pengene for siden å få dem igjen ved eventuelt salg.

Båten har full historikk på service og reparasjoner siden den var ny.

Jeg får se hva det blir til i neste uke.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært skeptisk til en sånn deal.

Men litt avhengig av hva som finnes av dokumentasjon på service fra tidligere år.

 

Hadde nok fundert på hvorfor du ikke ville ta service før salg og bli urolig for at her kunne det være en skjult feil du ikke ville avsløre. For meg er jevnlig utført service viktig.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Legg den ut no, skriv at service og vårpuss blir tatt innan gitt dato, av eit firma med godt renome. Då framstår du som seriøs og trygg.

 

Prutmakarar og andre som som ikkje er villige til å betale full pris kan då ta kontakt før nemnte dato, og gjere ein god deal mot at dei gjer jobben sjølv.

Dei som evt. ynskjer seg full pakke kan også ta kontakt, og få kjøpe båten til full pris ved sesongstart. Vinn-vinn 👍 

Link to post
Share on other sites

Personlig er jeg svært skeptisk til "seriøse" firma og kvalitet, og kjøper glatt en båt som har ligget ute og er klar for service om prisen er rett. Hm, vent litt... Var visst det jeg nettopp gjorde...

Synes det er bedre å få en god deal hvor det ikke nettopp er lagt nytt bunnstoff over gamle flassinger, og service ikke er korrekt utført kun på faktura mens halvparten av gammel olje ligger i kjølen. Jeg rengjør først og bruker skikkelige produkter på service og kan stå med hvite strømper i motorrom etterpå, vel vitende om at alt er på G.

Men. Det er nok flere for hvert år som "kjører" båten, "parkerer" den etter ferien og leverer nøkkelen til marinaen på høsten for så å hente på våren mens de trekker kortet, idet de drar av sted med nyservet båt, uten å ha peiling på hvilken farge eller fabrikat motoren(e) har. Disse ønsker nok en ferieklar båt når de kjøper. Det er nok også den gruppen som er raskest til å kontakte advokat/forbrukerråd når ting ikke er som forventet. Og forventninger er ikke alltid kompatibel med virkelighet...

Så om du selger båt som ikke er klar for sesongen og opplyser om det, vil du mest sannsynlig luke ut de kjøpere som kan potensielt by på utfordringer.

Så om du ser på service/klargjøring som et ork, er det like greit å sette en pris som fritar deg fra orket...

 

Alt dette fra en som har tomler på rett plass og kan skru båt selv :wink:...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Den sikreste måten å få solgt båten på er å legge den ut til salgs.
Potensielle kjøpere har forsvunnet til andre objekter mens man venter på verksted for å gjøre båten "salgs klar".
Svært få forventer å få kjøpt en nøkkel ferdig båt til sesongen levert på vannet i mars og april.

Selv har jeg gode erfaringer med å selge båt i mars og april.
Lite båter ute og flere som er meget klare for å få kjøpt båten de har drømt om i hele vinter.

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...