Jump to content

Gjennomgående bolt under vannlinja og materialvalg

Førstefender

Recommended Posts

"Inspirert" av en annen tråd her ble jeg litt i stuss på type bolt jeg skal bruke for å feste anoder.

Har en gjennomgådende bolt nå, som er koblet til jord i båten, har tenkt å bore hull og montere en bolt til, slik at jeg kan montere en anodebar og da vesentlig større anode en det er mulig med bare et feste.

Hadde tenkt og bore hull og montere en syrefast bolt på 12mm, er dette et dårlig material valg? Hva bør jeg ellers bruke?

skjærgårdsdram skrev 21 minutter siden:

På bolt i 12mm hadde jeg brukt syrefast.

Her ser ikke korrosjonsingeiøren noe poeng i å tappe elektroner fra en anode for å forsyne en syrefast bolt som ligger langt unna i spenningsrekka. Mot å bruke en bolt som blir tilnærmet nøytral. Og ikke vil ruste på 100 år :-)

Førstefender skrev 31 minutter siden:

Må si jeg ble usikker.. 220v er vel koblet til jordingsplata under båten mener jeg.

Har du jordingplate under båten? Det er vel ikke en godkjent løsning for 230V jording...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
15 minutes ago, index said:

Har du jordingplate under båten? Det er vel ikke en godkjent løsning for 230V jording...

Jordingsplate under båten har jeg aldri hørt om!  Må si jeg leser innlegg her til en stadighet om el anlegg i båt. Her er det veldig mye hjemmesnekkra opplegg on noen som har hørt at noen sa det burde være sånn. Hadde jeg kjøpt en eldre båt med mange eiere, tror jeg faktisk jeg hadde revet ut det meste lagt opp kabelgater og trekkrør og fått en fagperson til å lagt opp ting riktig og på en effektiv måte og som tilfredstiller krav og regelverk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det kalles 'flytende jord' og er forbudt i Norge, forutsetter at landjord ikke er koblet til batteri minus/motorblokk. Flytende jord er tillatt i Sverige. Forbudt i Canada, osv. @Roger johar link til forskrift i Elsikkerhet (forskrift for elektriske anlegg). Det beskrives i Elsikkerhet nr. 67 eller nr. 68. Beskrivelsen i nr. 66 gjelder skip, ikke lystfartøy. Merk at dette gjelder når landjord ikke fremføres til batteri minus populært 'landjord er klippet av'. Hvilken konfig. trådstarter har, kommer vel ikke klart frem. Hvis man leser 'trainoren' som @Escarolinker til, står det implisitt akkurat det samme der. 

Når landjord linkes til båtens elektriske anlegg og videre til sjø, vil det oppstå en galvanisk reaksjon ved at sjøjord og landjord har forskjellige potensiale. 

Det er lite for seg å diskutere dette om man ikke fatter sammenhengen. 

Hulda har også slik jordingsplate, den jorder blant annet antenner for Garmin, VHF, AIS og slike greier. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Escaro skrev 9 minutter siden:

Jordingsplate (https://seatronic.no/glomex-ra203-jordingsplate-1-15-m2 ) er godkjent som jording av landstrøm så lenge båten ligger i sjøen. Når den tas på land skal jordledningen kobles til ''landjord'' igjen.

Nei, dette er helt feil! Landjord skal alltid være tilkoplet!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Beklager, men der har jeg tatt feil (tiden har nok stått stille for meg en tid) mens forskriftene har blitt endret.

På min båt er jordingen (230v landstrøm) koblet til Dynaplaten som er ''støpt'' fast i skroget. Jeg har blitt fortalt at landjording kunne kobles fra når dynaplate var montert og båten lå i sjøen. Men dette gjelder tydeligvis ikke lenger. Noen som har forskriftene som gjelder for dette?

Det har aldri vært aktuelt for meg å ''kutte'' jordleder fra land.

Uansett så har vi en diskusjon på gang slik at alle kan bli klar over reglene som gjelder, Takker:smiley:

Koblingsalternativer er beskrevet i de Elsikkerhet som jeg nevner over, muligens noen etter Elsikkerhet 68. Det er flere år siden jeg leste dette. Prinsippet er ganske greit, med få alternativer.

Forholdet har vært gjennomkranglet en rekke ganger. @Lars H.har noen meget informative koblingsskjemaer.

Jeg har vel vært borti utenlandskproduserte båter, solgt nye i Norge, som ikke tilfredsstiller kravene i Elsikkerhet. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Escaro skrev 1 time siden:

Min båt er så Norsk som den kan bli så jeg forventer at installasjonen da er etter gjeldende forskrifter.

Nå er det ikke det jeg skriver. Men tatt høyde for at du ikke har et 'plug and play' fra feks. DEFA, så skal du ha en samsvarserklæring fra godkjent installatør. Har du ikke samsvarserklæring, ikke sikker på om det er krav, så kan du ikke hevde at anlegget er godkjent. Det er eier av anlegget som er ansvarlig for samsvaret. Hvilket jeg fikk beskjed om fra et elektrofirma som la opp noe på hytta. De beholdt kopi av erklæringen i 10 år, deretter ble papiret kastet.

skjærgårdsdram skrev On 9.3.2022 at 18.42:

Men er det slik at det er tilstrekkelig jording hvis det er jording i strømskapet på land og det er jordet kabel inn i båt og så videre?

Stolpen på land skal også ha jordfeilbryter.

Så kan du trekke en godkjent skjøteledning 2,5mm² (H07RN-F) ombord og hvis en bruker Dobbelt isolert utstyr er en trygg.

Bakdelen med skjøteledning er at den skal ha tilsyn ,så forlater en båten skal en ta med seg den.

Og fast 220V opplegg i båt skal legges opp av en Elektriker og samsvarserklæring.

Derfor kom Ladix/Calix  og andre med Plug-and-Play pakker med  samsvarserklæring som en kunne montere selv med egen boks med sikringer og jordfeilbryter , som er lurt da enkelte bryggstolper  ser tvilsomme ut.,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...