bjoris Startet 8.Mars.2022 Del på Facebook Startet 8.Mars.2022 (redigert) Det går muligens mot nedgradering på båtfronten til fordel for andre prosjekt. Det sitter langt inne, men, ja, båt må en jo ha og jeg vil abslutt ha en plan på hvilken båt jeg skal erstatte NBen med om den blir solgt (ligger ikke på finn.no, har en kjøper som er veldig interessert så vi får når se hva det blir til, men greit å ha tenkt gjennom hva vi gjør om vi selger). Når vi nå evt "gir opp" turbåt så ønsker vi en båt som er rimelig i drift (vi har ett landsted i familien som er ca 30 nmil) som vi bruker året rundt så det er ett poeng i seg selv å ikke ha en båt med store drivstoffutgifter, jeg har derfor slått fra meg båter med mer enn 100 hk påhengs. Jeg vil også ha en nyere båt og en båt som vi kan fiske aktivt på med teinehaler for krepsefiske, gard mv, det er dette og transport, båten blir brukt til. Jeg har også en seilbåt som vi nettopp har byttet fra en BOne til en J80 så den er faktisk mulig å overnatte i om abstinesene skulle bli for store, men den er kun tenkt som regattabåt og jeg eier den med en kompis. Hva tenker dere om Sting 600 HT,og er det gode motorer som nå står på disse? Tenker en nyere bruk og ser det er nå en med 80 hk Mercury og en med 90 hk Suzuki på finn.no, hvilken er den beste motoren av disse? Ser at Mercuryen har 2.1 liter slagvolum, mens Suzukien med mer effekt bare er 1.5 liter om det betyr noe... Båten er jo ekstermt basic og ser noldus ut, men could not care less, betyr ikke noe for meg, jeg syns den virker å være veldig praktisk til en rimelig pris, her vestpå MÅ vi ha tak over hodet og til 300 og nyere båt er det ikke SÅ mye som treffer syns jeg... Hører med til historien at poden har en Sting 475 Pro som da blir byttet inn samtidig så det skal bli litt digg med færre fartøy i familien også, det skal jo passes på og brukes for at det er noe poeng. Denne Stingen har vi fordi Nben ikke er så enkel å håndtere for en 14 åring samtidig er garnfiske nært land ikke så lett med den... Tar i mot tips til andre gode alternativer, hadde egentlig lyst på en Pilot 7 med 150 hk, men det blir litt overkill ifht vårt behov nå og det blir litt sånn at da kan vi nesten like godt beholde Nben som er en kanon båt, men når den knapt blir turbruk så syns jeg den er litt for mye jobb og kostnader å holde... Redigert 8.Mars.2022 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
hanto1 Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Sting er jo en motorisert flytebrygge. veldig stødig, lettrevet og romslig, men slår godt i krapp motsjø. 30 nm i krapp motsjø med denne er ikke behagelig. skal du ha en båt med mere V-bunn og bedre i sjø må man opp i motorstørrese. Typisk 150 hk. Man får dessverre ikke i pose og sekk. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Hanto1 har noen gode poenger ifht komfort. Hvis du skal gå via Byfjorden, Hjeltefjorden, Vatlestraumen, Korsfjorden feks, så er det en stor fordel med båt med bra V-bunn, hvis du skal kunne gå i plan bortsett fra når det er flatt hav... AMT215 kan muligens være et ok alternativ.....feks. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Man ser på bildet her at skroget er veldig grundt og den har en bred shine på låringen som går for bredt og for langt fram. sikkert veldig stødig og stabil, men dette kan umulig være noe bra for fart i bølger! Ser ut som den har en veldig simpel innerliner og som stiver lite av og ikke demper noe sjø/støy Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Fairline35 Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Jeg kjøpte en Sting 600 pro med 75 hk Evinrude for ett år siden. Dette var en av de siste nye Evinrude påhengsmotor som forhandler hadde på lager. Har også en 115 hk Evinrude på en Sting 570 br. Aldri hatt noen feil på de og 3 års serviceintervall er jo en fordel. 75 hk er mer enn nok, passerer fint 30 knop med 10 hummerteiner ombord. Litt skuffet av sjøegenskapene. Litt sjø imot så får du deg en god sjøsprøyt over deg og det blir fort ubehagelig med alle slaga. Kan også være litt ubehagelig med litt for stor fart når du går med bølgene. Med flatt hav og lite bølger er båten heilt topp. God dekksplass og stødig når du beveger deg ombord. Har el.teinehaler. Muligens Øien 620 er bedre i sjøen?.. Har du sett på Smartliner Fisher? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Dropp planene om Stingen om du skal bruke den til transport over lengre avstander. Den er rett og slett ubehagelig i selv moderat motsjø. Det rister og det slår. Jeg ville sett på båter som Sporting 20 og lignende med mer V-bunn og langt bedre sjøegenskaper. Øien 620F er forøvrig heller ikke særlig god i sjøen i litt fart. Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Hva med aluminiumsbåter .? Ser det ligger flere type på markedet no, regne med bedre mot sjøen og retningsstabil. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Okkaby Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 Sting/Øien er vel begge bygget med tanke på plass/høyt fribord for fiske. Ikke bygget for fart og behagelige koseture over lengre avstander. Hadde sjøl en Hansvik 550 proff for noen år siden. Kunne laste ufattelig mye, å stødig som fjell. Men dårlig i fart når det var litt vind. Men lure på om Hobby sine er bedre. Har vell litt annen form de. Ellers har vel Sting også andre båter med mer V-bunn som er beregnet for fart. Men skal en opp å ha en brukbar hytte på sådan båt, så blir prisen vel fort ganske så høy. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Teerex Svart 9.Mars.2022 Del på Facebook Svart 9.Mars.2022 (redigert) Mercurys 80 hk er en nedtunet 115 hk, så den kan du jo "skremme" opp til 115 hk igjen om ønskelig. Eller iallefall 100 hk (muligens har 115 hk har en annen kamaksling enn 80 og 100 såvidt jeg husker). 80-hesteren kan forøvrig skremmes opp til ca 130 hk med bytte av kamaksling samt omprogrammering (Lundins Marin i Sverige). Mercuryen har pga. det store sylindervolumet et vesentlig bedre bunndrag og er forøvrig en mere moderne motor totalt sett. Jeg har selv 115 hk utgaven (2015-modell), og kunne ikke ha tenkt meg en annen motor. Redigert 9.Mars.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 10.Mars.2022 Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 9 hours ago, torbi said: Hva med aluminiumsbåter .? Ser det ligger flere type på markedet no, regne med bedre mot sjøen og retningsstabil. Hadde jeg valgt om jeg skulle hatt en sånn type røff arbeisdbåt! Har erfaring med Kværnø 19 fra Hitra. Har vært utaskjærs utenfor Sula! fantastisk stødig i havdønningene og fin i normale bølger. Sikkelig solid bygget og veldig bra bruksbåter! Men kvalitet koster penger og de er nok en god del dyrere enn disse enkle budget plastbåtene! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart 10.Mars.2022 Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 Har du sett på Sandstrøm sine båter?, solide svensk-bygde bruks-båter i alle størrelser. Har hatt en Sandstrøm 565CC i fem sesonger nå. og denne kan jeg virkelig anbefale til fisking/teiner/garn, etc. pga sin store dekksplass forut. Trenger heller ikke mer enn en 60hk bakpå (30knop), så denne er jo rimelig i forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 10.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 (redigert) Takk for mange tips, vi har en 475 Sting Pro i dag som fiskebåt og jeg må si den er imponerende i bølger, veldig lite slag så jeg har egentlig trodd at det var denne Stingen også god på. Tror den må testes først ja. 475 ser også brei og flat ut så jeg ble meget positivt overrasket. men den går ikke mer enn 16-17 knop med 30 hk som er på den så kan jo være at det er årsaken, men 30 knop er ikke viktig for meg, 18-20 er helt greit. Utfordringen som alltid er at skal det monne ifht redusert investering og driftsutgifter å selge NBen så kan vi ikke kjøpe "beste" av andre ting da blir det i praksis mye mindre båt til "neste samme" pris... Nå ser jeg jo at avgiftsfri diesle i havna vår koster 20,67 pr liter så fyfalte, det er ikke billig å kjøre diesel lengre, bensin koster 22 så nesten ingen forskjell lengre. Bra tips dere har kommet med, jeg skal sjekke litt rundt. En utfordring med store motorer er at det er dyrt å fiske med store påhengsmotorer, de bruker ikke mye på tomgang, men det går overraskende mye bensin i lav fart med store påhengsmotorer. På NBen så er det jo 1/5 av forbruker pr mil om du går 6 knop versus marsjfart på 18-19, men ser en på målinger på 200 hk påhengser så er det lite å spare pr mil med slik fart og når du fisker så blir det jo mye frem og tilbake i lav fart som da vil dra mye bensin Litt av ideen med å nedgradere er at poden på snart 15 som har 475en også skal kunne bruke denne båten, han driver med krepsefiske og krabbefiske. Selv om det er litt utenfor reglene og da syns jeg 80 hk er maks og at en Sting 600 var maks størrelse. Ser forøvrig at det ligger noe av disse båtene for salg og de blir ikke revet bort så kanskje disse ikke er så populære...? Finnmaster P7 | FINN.no, har alltid likt disse veldig godt XO XO 240 RS CABIN | FINN.no - Men altfor stor motor syns jeg Beneteau Barracuda 7 | FINN.no - Mja, ser jo rar ut, men sikker ok, stor motor på den også NB 740 | FINN.no - eller kanskje vi bare skulle kjøpte noe gml som ungdomen kunne "herje med":) Redigert 10.Mars.2022 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
-morten- Svart 10.Mars.2022 Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 475 virker å ha en helt annerledes skrogfassong med et mye mer markert forskip, om du samenlikner bildet som jeg linka til. Den er fremdeles flatbunnet bak. Tror ikke den vil fungere veldig bra i solgansbrisen, men skjærer nok sjøen bedre enn 600 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
hanto1 Svart 10.Mars.2022 Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 Var på tur med en 24 fots pilot house båt med 150 hk motor, tror vi hadde ca likt forbruk ( Viknes 880/240hk) men fartsområdet var tidvis ugunsig for 24 foteren. Kan evt mindre og eldre halvplaner være et altenativ? En 20-25 fot med ca 150 hk diesel, da blir forbruket snilt. Sitér dette innlegget Link to post
Rkval Svart 10.Mars.2022 Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 Eg har 600ht med mercury 80 på, er meget fornøyd med både båt og motor. Syns for øvrig skroget på 475 ser ganske likt ut. Har gått over Hjeltefjorden ved Herdla flere ganger ganger i skikkelig ruskevær, og syns skroget takler det bra, lagt i 15-16 knop med medsjø. Klart kjører en mot stoore bølger ,så må nok farten ned. Alt i alt er eg superfornøyd med båten. Maken til hobby/fiskebåt skal du lete lenge etter. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 10.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2022 7 hours ago, Rkval said: Eg har 600ht med mercury 80 på, er meget fornøyd med både båt og motor. Syns for øvrig skroget på 475 ser ganske likt ut. Har gått over Hjeltefjorden ved Herdla flere ganger ganger i skikkelig ruskevær, og syns skroget takler det bra, lagt i 15-16 knop med medsjø. Klart kjører en mot stoore bølger ,så må nok farten ned. Alt i alt er eg superfornøyd med båten. Maken til hobby/fiskebåt skal du lete lenge etter. 14 hours ago, -morten- said: 475 virker å ha en helt annerledes skrogfassong med et mye mer markert forskip, om du samenlikner bildet som jeg linka til. Den er fremdeles flatbunnet bak. Tror ikke den vil fungere veldig bra i solgansbrisen, men skjærer nok sjøen bedre enn 600 Ja, den har kanskje litt er markert baug, men det har også med at båten er høyere relativt sett enn både 535 og 600. Denne fungerer veldig bra i dårlig vær, alle som har vært med har blitt svært overrasket over at den ikke slår mer enn den gjør. Vi snakker om en 15 foter, men den er 400 kg så tung til 15 fot å være og dermed er 30 hk som vi har lite Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
LAKA Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 bjoris skrev for 12 timer siden: Ja, den har kanskje litt er markert baug, men det har også med at båten er høyere relativt sett enn både 535 og 600. Denne fungerer veldig bra i dårlig vær, alle som har vært med har blitt svært overrasket over at den ikke slår mer enn den gjør. Vi snakker om en 15 foter, men den er 400 kg så tung til 15 fot å være og dermed er 30 hk som vi har lite 475 er vel nærmere 16 enn 15 fot, og da er vekt på rundt 400 kg helt normalt. Alt er jo relativt, men å si at en 15/16 foter fungerer veldig bra i dårlig vær er å bruke opp alle begreper om hva som er bra og hva som er dårlig vær. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Mars.2022 Del på Facebook Svart 11.Mars.2022 .. jeg leste det mer som "bra i forhold til sin størrelse" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bjoris Svart 14.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 On 3/11/2022 at 3:45 PM, ivar said: .. jeg leste det mer som "bra i forhold til sin størrelse" Selvsagt var det poenget Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Timmeeh Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Jeg personlig kan ikke fordra mercury motorer. Men det har med tidligere erfaringer (et par havarier av eldre totaktere). Men de nye 4-takt er helt kurante faktisk. Har 2 stk på jobb. Har slitt med tilten på begge to, men de får røff behandling. Synes kanskje yamaha og spesielt suzuki har holdt lenge under mishandling. Tror sålenge du følger serviceintervaller og behandler de fint, så har du motor lengelenge. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Timmeeh skrev for 10 timer siden: Jeg personlig kan ikke fordra mercury motorer. Men det har med tidligere erfaringer (et par havarier av eldre totaktere). Men de nye 4-takt er helt kurante faktisk. Har 2 stk på jobb. Har slitt med tilten på begge to, men de får røff behandling. Synes kanskje yamaha og spesielt suzuki har holdt lenge under mishandling. Tror sålenge du følger serviceintervaller og behandler de fint, så har du motor lengelenge. Det blir jo som å si at du ikke kan fordra Russland bare fordi det gamle Sovjet var et diktatur.... Neida, tidene forandrer seg Siden Mercury introduserte Verado for faktisk snart 18 år siden har Mercury bare fosset framover i markedet og er nå den klart ledende aktøren når det kommer til innovative tekniske løsninger og utvalg av motorer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Timmeeh Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Teerex skrev 44 minutter siden: Det blir jo som å si at du ikke kan fordra Russland bare fordi det gamle Sovjet var et diktatur.... Neida, tidene forandrer seg Siden Mercury introduserte Verado for faktisk snart 18 år siden har Mercury bare fosset framover i markedet og er nå den klart ledende aktøren når det kommer til innovative tekniske løsninger og utvalg av motorer. Ja, men du ser hvor langt inne det sitter. jeg innrømmer at det er gode motorer, har fungert veldig bra de 4-5 årene vi har hatt de. Det gjelder en 75hk og en 115. Lurer på om det er samme blokk. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Hvis du tenker rimelig drivstofforbruk og båt som kan brukes til teiner etc så hadde jeg jaggu tenkt på en slik båt som linken under viser til, denne går rimeligere en utenbordsmotor og er en relativt god sjøbåt.... https://www.finn.no/gallery.html?finnkode=229425579#image3 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 (redigert) Timmeeh skrev for 3 timer siden: Ja, men du ser hvor langt inne det sitter. jeg innrømmer at det er gode motorer, har fungert veldig bra de 4-5 årene vi har hatt de. Det gjelder en 75hk og en 115. Lurer på om det er samme blokk. I Europa er Mercury 75 hk 4-takt sjelden kost. Det skal liksom være 80 hk her. 80, 100 og 115 hk fra 2014 er samme 2,1 liters blokk. Fra 2007 var 80, 100 og 115 hk også samme blokk, men 1,75 liter. I USA derimot kjører de på 75 og 90 hk istedenfor 80 og 100 hk av en eller annen grunn. I riktig gamle dager rundt årtusenskiftet var det 75, 90 og 115 hk Mercury 4-takt, men de hadde faktisk Yamaha motorblokk. Og 115 hk hadde en større motorblokk. Men ingen regel uten unntak. Mercury har jo 2,1L Seapro 75 hk 4-takt (samt 90 og 115 ditto). Disse har bl.a. Command Thrust girhus som standard. Kanskje disse dere har på jobb? Redigert 15.Mars.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Timmeeh Svart 16.Mars.2022 Del på Facebook Svart 16.Mars.2022 Teerex skrev for 11 timer siden: I Europa er Mercury 75 hk 4-takt sjelden kost. Det skal liksom være 80 hk her. 80, 100 og 115 hk fra 2014 er samme 2,1 liters blokk. Fra 2007 var 80, 100 og 115 hk også samme blokk, men 1,75 liter. I USA derimot kjører de på 75 og 90 hk istedenfor 80 og 100 hk av en eller annen grunn. I riktig gamle dager rundt årtusenskiftet var det 75, 90 og 115 hk Mercury 4-takt, men de hadde faktisk Yamaha motorblokk. Og 115 hk hadde en større motorblokk. Men ingen regel uten unntak. Mercury har jo 2,1L Seapro 75 hk 4-takt (samt 90 og 115 ditto). Disse har bl.a. Command Thrust girhus som standard. Kanskje disse dere har på jobb? Du har oversikten ! Er seapro begge to tilten siger, men de får juling også så er ikke annet å vente. Veldig kurant å overhale tilten her så det ordner vi. 115 fra 2018 ish, 75 et år eller to før. Ta det med en klype salt :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.