Jump to content

Sting 600 HT - Mercury motor? Bedre alternativer?


bjoris

Recommended Posts

13 hours ago, Teerex said:

 

I Europa er Mercury 75 hk 4-takt sjelden kost. Det skal liksom være 80 hk her.

80, 100 og 115 hk fra 2014 er samme 2,1 liters blokk. 

Fra 2007 var 80, 100 og 115 hk også samme blokk, men 1,75 liter.

I USA derimot kjører de på 75 og 90 hk istedenfor 80 og 100 hk av en eller annen grunn.

 

I riktig gamle dager rundt årtusenskiftet var det 75, 90 og 115 hk Mercury 4-takt, men de hadde faktisk Yamaha motorblokk. Og 115 hk hadde en større motorblokk.

 

Men ingen regel uten unntak. Mercury har jo 2,1L Seapro 75 hk 4-takt (samt 90 og 115 ditto).

Disse har bl.a. Command Thrust girhus som standard.

Kanskje disse dere har på jobb?

 

Jeg så litt på disse SeaPro, få som valgt dem iflg forhandler, men så hadde de heller ikke tilgang på disse før ferien, så da er det vel litt egen interesse i å snakke dem ned.

 

13 hours ago, Verado said:

Hvis du tenker rimelig drivstofforbruk og båt som kan brukes til teiner etc så hadde

jeg jaggu tenkt på en slik båt som linken under viser til, denne går rimeligere en

utenbordsmotor og er en relativt god sjøbåt....

https://www.finn.no/gallery.html?finnkode=229425579#image3

 

Jeg var faktisk ute og prøvde en slik før jeg kjøpte dagens NB870, dvs jeg kjøpte en NB820 først og så ble den for liten også, men nå går det evt andre veien. For en billigbåt vil jeg ikke ha drev. Litt av poenget nå er at det må være enkelt og problemfritt, ellers kunne jeg valgt større eldre båt også, men ja...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Timmeeh skrev for 9 timer siden:

Du har oversikten ! Er seapro begge to :thumbsup: tilten siger, men de får juling også så er ikke annet å vente. Veldig kurant å overhale tilten her så det ordner vi. 115 fra 2018 ish, 75 et år eller to før. Ta det med en klype salt :)

 

Ja tilten kan sige på enkelte av disse, pussig nok. Jeg fikk ny tilt til min 2015 modell 115 hk på garanti, men har sett at dette vanligvis ikke dekkes av garanti allikevel så lenge det er innafor spec (dvs. en viss distanse sig pr. døgn eller noe slikt ifølge servicemanualen).

Min andre tilt (byttet i 2016) hadde ikke noe sig overhodet, men den mistet oljen til slutt pga. nærmest mikroskopisk tæring i en oljeblindkanal 2-3 år senere. Min tredje tilt (fant en nesten ny på finn billig) siger litt, men ikke noe problem sånn direkte. Bruker bare tiltlåsen.

Skal fikse min andre tilt en vakker dag, den som ikke hadde sig. Hvis jeg orker :giggle: Bare å tette/plugge lekkasjen.

Motorene er jo produsert i USA, men disse tiltene er nok produsert i Kina...

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
12 hours ago, Teerex said:

 

Ja tilten kan sige på enkelte av disse, pussig nok. Jeg fikk ny tilt til min 2015 modell 115 hk på garanti, men har sett at dette vanligvis ikke dekkes av garanti allikevel så lenge det er innafor spec (dvs. en viss distanse sig pr. døgn eller noe slikt ifølge servicemanualen).

Min andre tilt (byttet i 2016) hadde ikke noe sig overhodet, men den mistet oljen til slutt pga. nærmest mikroskopisk tæring i en oljeblindkanal 2-3 år senere. Min tredje tilt (fant en nesten ny på finn billig) siger litt, men ikke noe problem sånn direkte. Bruker bare tiltlåsen.

Skal fikse min andre tilt en vakker dag, den som ikke hadde sig. Hvis jeg orker :giggle: Bare å tette/plugge lekkasjen.

Motorene er jo produsert i USA, men disse tiltene er nok produsert i Kina...

 

Har en 2002 115 og har aldri hatt sig. måtte bytte tiltmotor en gang men fikk tak i en overhalt. Det er en Yamahablokk, men rekner ned tilt kommer fra Mercury

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Ser en del på disse Marlin/Barracuda båtene. Hva er forbruket på disse ser f.eks en 695 med 150 hk Yamaha går 30-32 på full fart. Barracuda 7 med 200 hk går 38 knop på full pinne. Hva må en forvente i 20-25 knop marsjfart?

 

Dobler prisen på båten fort vs en 600HT og sikkert minst doble drivstoffutgifter også. Ser jeg fort kommer til ett nivå der jeg like godt kan beholde NB870en som er veldig kjekk til mye, men egner seg ikke så veldig til vårt type fiske og der er egentlig 600 HT også bedre enn Marlin/Barracuda båtene også:) MEN, disse har jo mer komfort

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Forbruket får man en pekepinn på i Yamahas kjørefakta (desverre ikke data på 695 Marlin med 150 men antar MF 695 er sammenlignbar?)  

https://www.yamaha-motor.eu/content/dam/se-assets1/yms-documents/water/Yamaha_Korfakta_2020.pdf

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg skjønner ikke helt din tilnerming! det er tre vidt forskjellige båter/båttyper du snakker om her nå.

Det du må tenke igjennom er , hva er ditt behov, hva skal båten brukes til, hvilke havområder/fjorder skal du opperere i, hvor mange driftstimer i løpet av et år, teller komfort?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
1 hour ago, ivar said:

Forbruket får man en pekepinn på i Yamahas kjørefakta (desverre ikke data på 695 Marlin med 150 men antar MF 695 er sammenlignbar?)  

https://www.yamaha-motor.eu/content/dam/se-assets1/yms-documents/water/Yamaha_Korfakta_2020.pdf

Takk den var fin, er forbruket ganske likt på en Suzuki? Ser de skryter av at deres motorer går rimeligst, men antar det er ganske likt både på Suzuki og Mercury?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

mtp. forbruk så har nok båten oftest mer å si enn motoren..   Ikke lest så mange motortester i det siste men virker som at forskjellene i forbruk er mye mindre nå enn de var i gode gamle dager 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 3 uker senere...

Da har vi kjøpt båt. Etter mye tankevirksomhet og altfor mange timer på finn.no så kom jeg frem til at de neste årene er tiden moden for å redusere investeringene på sjøen, men fortsatt ha en god sjøbåt som tåler bruk og som vi ikke trenger å være så forsiktige med.

 

Vi så på flere pilothusbåter med påhenger, uten å bli overbevist om at dette var rett for oss. Så var vi innom NB820 Combi, knall båt, men for dyrt til at ungdomen kan «herje» med den alene når han blir 16 om ett år og egentlig så dyrt at det gav liten mening å selge 870en.

 

Ja, så når det dukket opp det jeg vil kalle en klassiker, Viksund 750 Bravo så slo vi til. 135 hk Yanmar med 3200 timer så den har gått mye, men har nye dyser, turbo og eksosbend. Giret er også byttet til hydraulisk for noen år siden, baugpropell fra 2016 og nyere teinehaler. Båten er ett halvfabrikat, men når den er så gml (1996) så tenker jeg at det ikke betyr allverden lengre. Dette blir en bruktbåt for oss og ikke noe smykke som dagens 870…
 

Ja, vi får se da hvordan dette blir, jeg har egentlig alltid likt nye ting som jeg slipper å skru på, men poden vil bli fisker så da mener jeg dette er en fin båt å prøve seg på. Det hevdes at dette er Viksund sitt aller beste skrog.

 

 

9CA0DFA7-56D6-436C-9923-3B007D47FD3F.jpeg

EE2414E8-5765-4A44-A8C9-E66902721285.jpeg

F6C3F4FF-FFAC-4B86-A17D-81703F925206.jpeg

9EEBEB8C-B667-483F-9F22-86A03CFA626D.jpeg

EAFC8B35-0E5B-4F79-A8A9-FDD4DE47D67B.jpeg

793E7FBB-99F8-41F2-B0E0-316D6197BA01.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Gratulerer med spenstig prosjekt. Mine foreldre hadde en 91/92 Viksund 750 Bravo i over 20 år, så jeg har nærmest vokst opp i båttypen. Praktisk båt med ok fart og tåler det meste av sjø. Båten mister litt retningsstabilitet når farten passerer 16-17 knop og jeg syns også den ble litt vel våt i bølgene. Ser at enkelte på nett (Wikipedia) hevder dette er Viksunds beste skrog, da kan ikke resten av Viksund flåten ha allverdens gode skrog. I løpet av de 20 årene vi hadde båten så ble motoren totaloverhalt en gang (2005/2006) etter rundt 2000 timer. Ellers var det fint lite som gikk i stykker, solide båter dette. Når Viksunden ble solgt så gikk vi over til Viknes 770. En langt bedre båt på alle måter, men neppe verdt merprisen. 

Link to post
4 hours ago, LAKA said:

Gratulerer med spenstig prosjekt. Mine foreldre hadde en 91/92 Viksund 750 Bravo i over 20 år, så jeg har nærmest vokst opp i båttypen. Praktisk båt med ok fart og tåler det meste av sjø. Båten mister litt retningsstabilitet når farten passerer 16-17 knop og jeg syns også den ble litt vel våt i bølgene. Ser at enkelte på nett (Wikipedia) hevder dette er Viksunds beste skrog, da kan ikke resten av Viksund flåten ha allverdens gode skrog. I løpet av de 20 årene vi hadde båten så ble motoren totaloverhalt en gang (2005/2006) etter rundt 2000 timer. Ellers var det fint lite som gikk i stykker, solide båter dette. Når Viksunden ble solgt så gikk vi over til Viknes 770. En langt bedre båt på alle måter, men neppe verdt merprisen. 

Leste også ett sted at den var våt, litt typisk eldre halvplanere. Har NB870 i dag så det blir jo en skikkelig downgrade. Så får vi se hva fremtiden bringer. Utelukker ikke en skikkelig turbåt igjen, men er også veldig spent på fremtiden for fritidsbåter på fossile drivstoff…

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...