Jump to content

Båt +motor på båthenger

Koffie

Recommended Posts

Når jeg se en båt på en båthenger på veien henger motor på båten.

Men i min brukerhåndbok står:

"Utenbordsmotor bør ikke sitte montert på båten når du frakter den på tilhenger."

Er det kanskje en linje det står i alle håndboker fordi det er det tryggeste for båtprodusenter?

Er det virkelig slik at kreftene på hengeren er støre en kreftene i full fart mot bølgene?

Det handler om en Kimple Trout 370 med Yamaha 6HK.

Kimple er lagret av 1.4mm aluminium og speil er 2mm med rektangulært forsterkningsrør.

Max motor det er tillat på Trout er 10HK.

10HK motorer veier op til 45kg men min Yamaha veier kun 23,5 kg.

Det er åpenbart at det er mye enkelere når motoren henger på. Ikke bare fordi det spare plass i bagasjeromet av bilen, men også at jeg er ikke så stor og ikke ha den beste ryggen så å løfte denne 6HK er av og til for tung. Spesielt etter en dag i båten med lite bevegelse.

Det står jo "bør", så da er det egentlig litt opp til deg selv. Men pass på at den henger skikkelig fast, gjerne med en sikringstau utenom de to skruene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har ikke sett slike advarsler før, og det går sikkert bra, men det blir jo en annen type belastning på båten når motoren henger bakpå etter overheng en når båten ligger på vannet. Spesielt hvis du har en henger der støttene punktbelaster skroget.

ser ut som om denne båten er en lett robåt veldig spedt bygget. Den hekken kan ikke tåle all verden av belastning. stor dump i vegen med motor på f.eks.   bruk på sjøen med en sånn type båt er vel i finvær og lite bølger

aHR0cDovL3d3dy5raW1wbGVib2F0cy5jby9xZnktY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjAvMDUvNzg0OWQ1ZjQzN2FmNTljZmE3ZTYxYjc5MDRjOWIzZTcucG5nP2FpLW5vLWNhY2hlPXRydWU_p_p100_p_3D.png

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...