Jump to content

Yanmar 1gm10 soter - dårlig eksosbend?

hexachordia

Recommended Posts

Yanmar 1gm10 soter og ryker litt. Den starter lett og har bra kompresjon. Har skrudd av eksosbendet, og det var mye sot/koks/avleiringer i åpningen. Hvordan ser jeg eller finner jeg ut om eksosbendet er defekt? Her kan det være mange feil som slitte og delvis utette ventiler, dårlige stempelringer og dyser. Båten skal selges, så vil helst ha så lite kostnader som mulig, men skal selges med fungerende motor. Hva kan gjøres før man må ta motoren ut av båten? Legger ved bilder av eksoshullet i blokka og åpningen av eksosbendet.

20220313_123616.jpg

20220313_123633.jpg

det eksosbendet ser fint ut. Du sjekker om det er grei flow fra der slangen kommer på på toppen, og at vannet kommer ut nede i eksosbendet, ikke i nærheten av motoren. og at det ikke er sotet tett. ditt ser åpent og fint ut på bildet. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

hexachordia skrev 1 time siden:

Jeg tror likevel noe er veldig slitt på motoren som feks ventiler eller stempelringer..

Her hjelper det lite å tro. At du har veldig slitte stempelringer eller ventiler og samtidig god kompresjon og motoren starter lett, ja det motsier jo seg selv litt. Om den bruker mye olje så kan det jo være slitne ventiltetninger eller utslitt skrapering da. Jeg ville ha begynt med ventiltetningene, om motoren har slike. Om du har tilgang på trykkluft kan disse skiftes uten å ta av toppen. 

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
hexachordia skrev 59 minutter siden:

Det beste hadde vel vært og tatt av toppen og sjekket... og har ikke sånn veldig lyst til det.. den brukte nesten ikke olje forrige sesong. Trengte ikke etterfylle på ca 50 timers gange.

Da tyder mye på at motoren har blitt brukt mye på lavt turtall og liten belastning. Jeg ville fjernet den solide koksproppen du har der, og deretter sjekket at eksosbendet fungerer som det skal. . Hvis dette ser greit ut ville jeg ha montert sammen med ny pakning og eksospasta og prøvd å kjøre den litt hardt for å se om den brenner seg ren. Det er ikke sikkert det er noe "galt" egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
hexachordia skrev 12 minutter siden:

Takk. I og med at det er jeg som har brukt båten siden 2017, er det sikkert at den ikke har blitt brukt til kjøring på lavt turtall og kun småkjøring. Blitt kjørt minst en halv time og på 2500-3000 rpm.

OK! Men da begynner ting å bli litt mer mystisk. Om du ikke har oljeforbruk kan vi se bort fra det som har med olje å gjøre. Så da er vi tilbake på luft/drivstoff. For lite av den ene eller for mye av den andre. Eller utette ventiler, som disse tidvis er plaget av. Men da burde den ikke vært lettstartet og med god kompresjon. Har du god nok lufttilgang til motorrommet?

Ja. Fikk ikke skiftet drivstoff grovfilteret i fjor siden jeg ikke får skrudd av filteret. Kan kanskje være tett. Har ikke målt kompresjonen, men den er ikke veldig dårlig siden motoren er tung å dra rundt og man ikke hører lekkende ventiler. Den starter også lett med litt gass når den kald og på tomgang ellers.

Ask skrev 59 minutter siden:

På min motor var bitar av skumplasten løsna, og snevra inn luftinntaket

En nabo leide en minigraver som ble veldig tungstarta og røyk ille. Når jeg fikk fisket ut hansken som lå i innsuget slå slutta den å ryke og startet som en engel..  Ikke noe som skjer hver uke, men det tar ikke mange sekundene å sjekke innsuget

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...