hexachordia Startet 13.Mars.2022 Del på Facebook Startet 13.Mars.2022 Yanmar 1gm10 soter og ryker litt. Den starter lett og har bra kompresjon. Har skrudd av eksosbendet, og det var mye sot/koks/avleiringer i åpningen. Hvordan ser jeg eller finner jeg ut om eksosbendet er defekt? Her kan det være mange feil som slitte og delvis utette ventiler, dårlige stempelringer og dyser. Båten skal selges, så vil helst ha så lite kostnader som mulig, men skal selges med fungerende motor. Hva kan gjøres før man må ta motoren ut av båten? Legger ved bilder av eksoshullet i blokka og åpningen av eksosbendet. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.Mars.2022 Del på Facebook Svart 13.Mars.2022 Der var det greit tett ja. selve bendet ser ikke så ille ut, men ville fått bort så mye som mulig i blokken der det tydelig er smalt. Vil tro det hjelper veldig på. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
hexachordia Svart 13.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2022 Ja, men hvordan tester man om eksosbendet er gåent? Jeg åpnet opp her for 2 sesonger siden. Da var det null sot.. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 13.Mars.2022 Del på Facebook Svart 13.Mars.2022 det eksosbendet ser fint ut. Du sjekker om det er grei flow fra der slangen kommer på på toppen, og at vannet kommer ut nede i eksosbendet, ikke i nærheten av motoren. og at det ikke er sotet tett. ditt ser åpent og fint ut på bildet. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Ask Svart 14.Mars.2022 Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 Hei. Sjekk luftinntaket òg. Det var problem på ein av mine Yanmar 2GM20F. Då sota motoren mykje, og hadde mindre kraft. Eg fekk god hjelp av Bjørn L. her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 14.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 Takk. Skal teste med vannstråle. Jeg skal sjekke luftinntaket hvor jeg satt på nytt luftfilter i fjor. Jeg tror likevel noe er veldig slitt på motoren som feks ventiler eller stempelringer.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2022 Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 (redigert) hexachordia skrev 1 time siden: Jeg tror likevel noe er veldig slitt på motoren som feks ventiler eller stempelringer.. Her hjelper det lite å tro. At du har veldig slitte stempelringer eller ventiler og samtidig god kompresjon og motoren starter lett, ja det motsier jo seg selv litt. Om den bruker mye olje så kan det jo være slitne ventiltetninger eller utslitt skrapering da. Jeg ville ha begynt med ventiltetningene, om motoren har slike. Om du har tilgang på trykkluft kan disse skiftes uten å ta av toppen. Redigert 14.Mars.2022 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hexachordia Svart 14.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 (redigert) Takk. Enig at det høres selvmotsiende ut med slitte stempelringer og god kompresjon😉. Det beste hadde vel vært og tatt av toppen og sjekket... og har ikke sånn veldig lyst til det.. den brukte nesten ikke olje forrige sesong. Trengte ikke etterfylle på ca 50 timers gange. Redigert 14.Mars.2022 av hexachordia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2022 Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 hexachordia skrev 59 minutter siden: Det beste hadde vel vært og tatt av toppen og sjekket... og har ikke sånn veldig lyst til det.. den brukte nesten ikke olje forrige sesong. Trengte ikke etterfylle på ca 50 timers gange. Da tyder mye på at motoren har blitt brukt mye på lavt turtall og liten belastning. Jeg ville fjernet den solide koksproppen du har der, og deretter sjekket at eksosbendet fungerer som det skal. . Hvis dette ser greit ut ville jeg ha montert sammen med ny pakning og eksospasta og prøvd å kjøre den litt hardt for å se om den brenner seg ren. Det er ikke sikkert det er noe "galt" egentlig... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hexachordia Svart 14.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 (redigert) Takk. I og med at det er jeg som har brukt båten siden 2017, er det sikkert at den ikke har blitt brukt til kjøring på lavt turtall og kun småkjøring. Blitt kjørt minst en halv time og på 2500-3000 rpm. Redigert 14.Mars.2022 av hexachordia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Mars.2022 Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 hexachordia skrev 12 minutter siden: Takk. I og med at det er jeg som har brukt båten siden 2017, er det sikkert at den ikke har blitt brukt til kjøring på lavt turtall og kun småkjøring. Blitt kjørt minst en halv time og på 2500-3000 rpm. OK! Men da begynner ting å bli litt mer mystisk. Om du ikke har oljeforbruk kan vi se bort fra det som har med olje å gjøre. Så da er vi tilbake på luft/drivstoff. For lite av den ene eller for mye av den andre. Eller utette ventiler, som disse tidvis er plaget av. Men da burde den ikke vært lettstartet og med god kompresjon. Har du god nok lufttilgang til motorrommet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 14.Mars.2022 Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 Kan du ha klem på en dieselslange eller et filter som burde vært byttet ? (begge deler kan få en frisk motor til å ryke...) Har du målt kompresjon? eller synes du kompresjonen er bra? Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 14.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 Ja. Fikk ikke skiftet drivstoff grovfilteret i fjor siden jeg ikke får skrudd av filteret. Kan kanskje være tett. Har ikke målt kompresjonen, men den er ikke veldig dårlig siden motoren er tung å dra rundt og man ikke hører lekkende ventiler. Den starter også lett med litt gass når den kald og på tomgang ellers. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Mars.2022 Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 Hei. Om motoren din har same luftfilter som min 2GM20F så er det eit stålgitter med skumplast rundt. På min motor var bitar av skumplasten løsna, og snevra inn luftinntaket. Det var merkbar skilnad når me pirka ut desse bitane. Verdt å sjekka. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 14.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 Will do. Satt på nytt i fjor. Så lett å se om skummet er det fortsatt. Samme filter som 2gm men litt mindre. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Mars.2022 Del på Facebook Svart 14.Mars.2022 Ask skrev 59 minutter siden: På min motor var bitar av skumplasten løsna, og snevra inn luftinntaket En nabo leide en minigraver som ble veldig tungstarta og røyk ille. Når jeg fikk fisket ut hansken som lå i innsuget slå slutta den å ryke og startet som en engel.. Ikke noe som skjer hver uke, men det tar ikke mange sekundene å sjekke innsuget Sitér dette innlegget Link to post
Vdub Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 (redigert) Synes det ser ut som det bendet har lekkasje fra det innvendige røreret i flensen/sveisen, sjekk om det er noen rusthull der. Hender og at hele det innvendige røret sprekker i sveisen. Redigert 15.Mars.2022 av Vdub (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 16.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2022 Jepp. Will do. Sitér dette innlegget Link to post
hexachordia Svart 29.April.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2022 Oppdatering 29.4 Her var det rustet hull i toppen og i eksosbendet. Noen som har en topp og et eksosbend eller komplett motor liggende og vil selge? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.