Jump to content

Volvo motortrimming, D-serien.


atr72

Recommended Posts

Er det noen forskjell mellom volvo sine D3 130/160/190 annet en elektronikken?

Evt. finnes det firmaer som har spesialisert seg på chip trimme VP? Vet at på volvo sine

D5 biler som visst har D3 motoren,kan man kjøpe chipper..

Tenkte å spare noen avgifter. Det står nemlig ikke noe om hos TAD at man ikke kan

"egen tune" motoren :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det kan være forskjell både på turbo og manifold, men om det er tilfelle på disse motorer vet jeg ikke. Nå koster jo en chip tuning noen kroner også.... Avgiften pr. 10 hk til TAD er på 1650 kroner..... Vet ikke hvor mye avgifter du regner med å spare på chip tuningen..... Øker du med 30 hk, fra 160 til 190 hk så koster dette deg litt i underkant av 5000 kroner i avgifter som vel omtrent er det samme som en chip tuning koster... pluss at du da slipper bortfall av garanti....

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det kan være forskjell både på turbo og manifold, men om det er tilfelle på disse motorer vet jeg ikke. Nå koster jo en chip tuning noen kroner også.... Avgiften pr. 10 hk til TAD er på 1650 kroner..... Vet ikke hvor mye avgifter du regner med å spare på chip tuningen..... Øker du med 30 hk, fra 160 til 190 hk så koster dette deg litt i underkant av 5000 kroner i avgifter som vel omtrent er det samme som en chip tuning koster... pluss at du da slipper bortfall av garanti....

Nå er det sikker større prisforskjeller på de ulike D3 motorene en det som kun HK-avgiften utgjør?

 

Hvordan blir det med gear/utveksling og propellstørrelse hvis dreimomentet og effekten økes? På en bil er det vel greit for der har man jo flere gearutvekslinger, men på en båt så må man vel gjøre endringer på gear eller propell for å få nyttegjort seg den økte effekten.

Link to post
Share on other sites

Er det noen forskjell mellom volvo sine D3 130/160/190 annet en elektronikken?

Evt. finnes det firmaer som har spesialisert seg på chip trimme VP? Vet at på volvo sine

D5 biler som visst har D3 motoren,kan man kjøpe chipper..

Tenkte å spare noen avgifter. Det står nemlig ikke noe om hos TAD at man ikke kan

"egen tune" motoren :yesnod:

D3 er basert på Volvo's 5 syindrede turbodisel motor (frem til og med ganske nyelig het den D5 og ga 130 eller 163 hk). Disse motorene er i bilutgaven helt like - bortsett fra motorstyringen. Den nye motoren som nå kalles D5 yter ca 180 hk i bilutgaven, og den er endret en hel del - tror det er ny turbo, ny topp etc.

 

Jeg ville vært forsiktig med å trimme båtmotor - først og fremst med tanke på sikkerheten. Med en bil kan du trille inn til veikanten om motoren stopper - men det er ikke like enkelt med båt.. Også ville jeg vært litt skeptisk til å sette veldig mye økt dreimoment inn i 290 drevet som D3 motorene leveres med. På D4/D6 motorene er drevet nyutviklet, mens på D3 er det det game 290 drevet som brukes. Mulig at det tåler totalt antall Nm, men husk at D motorene leverer dreimomentet betydelig raskere enn de gamle KAD motorene, og den Nm kurven kan kanskje være litt drøy for drevet??

Det har i mange år i visse bilentusiast kretser vært diskutert om en såkalt effektboks (som KCR leverer) er like bra som en trimchip. Jeg tror at KCR boksene ikke inneholder et komplett motorstyringsprogram - men bare overstyrere noen av verdiene som det originale motorstyringsprogrammet gir til motoren. EN trimchip inneholder et komplett motorstyringsprogram - dvs at man også optimaliserer adapsjonsgrensene for motorstyringen, hvilket visstnok er sikrere. Merk også at de verider man stort sett trimmer motoren med er drivstoffkvalitet (på bensintubo optimaliserer man ofte for 98 oktan istedet for 92 oktan som fabrikkene ofte bruker), bandingsforhold og turbotrykk. Særlig turbotrykk kan være greit å tenke på - for økt turbotrykk utvikler masse ekstra varme. Således bør nok en trimmet motor kjøres litt mer forsiktig enn en utrimmet motor for at ikke turboen skal rase

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter det som står å lese på KCR sine sider så tuller de ikke med turbotrykket, kun med drivstoffmengden. Og resultatet er høyere dreiemoment og effekt; begge deler på lavere turtall enn originalt. (Jeg har bare lest det ang. bil men går ut fra at det er det samme med D-serien).

 

OT: Lurte på å sette inn en KCR-boks i min gamle Transit for å få bedre effekt og moment. Og så noen brede alu-felger. Kanskje flammelakk og en hekkspoiler, og fem-seks ekstralys. Og selvsagt et diiiigert stereoanlegg. Muligens vannseng helt akter .... :lol: Ja, bilen er rød, hadde passet godt som russebil ... :rolleyes:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig at det ikke er lurt å trimme en båtmotor. Men hvis Volvo Penta

ikke har noen forskjell på motorene enn styringen. Da er det vel like greit å kjøpe den

minste, for så og tune den opp som de kraftigste. Koster altfor mye penger, for

disse siste kreftene spør du meg.

Redigert av atr72 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men OM det virkelig er slik at 130 og 160 er identiske fra VP - det vet man jo ikke. Mange trodde at VAG 1.8T 150 hk og 1.8T 180 hk var samme motor, og at de derfor trygt kunne trimme sine 150 hk'ere. Men så la VAG ut en artikkel som fortalte at toppen var endret for bedre kjøling, svinghjulet var lettere og det var andre forsterkninger også. Selv om Volvo har like bilmotorer kan det jo være at dimensjoneringen på kjøling/drev er annerledes. Jeg vet ikke - men ville vært mer nøye med å undersøke før jeg hadde trimmet en båtmotor enn en bilmotor.

 

Og Worse - den bilen vil kle deg - ja faktisk forsterke din personlighet og din personlige uttrykksform :lol:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OT: Lurte på å sette inn en KCR-boks i min gamle Transit for å få bedre effekt og moment. Og så noen brede alu-felger. Kanskje flammelakk og en hekkspoiler, og fem-seks ekstralys. Og selvsagt et diiiigert stereoanlegg. Muligens vannseng helt akter .... :lol: Ja, bilen er rød, hadde passet godt som russebil ... :rolleyes:

Ikke glem "laksetrappa" på bakvinduene da! :wink::lol:

+ Gangstercap over frontruten, og en hel haug med terninger hengende fra speilen, og ikke minst: Ett lass med Wunderbaum rundt omkring. :lol::lol: Må ha litt "godlukt" i bilen veit du.....( :puke: )

 

Fra spøk til alvor:

Er ikke så sikker på om det lønner seg å chip-trimme sånne motorer. Det er som regel noe mere som er gjort fra fabrikanten sins side når det gjelder effektøkning. Og det kan fort bli kostbart å tukle med elektronikken for å få mer fart. Som regel virker det bra en stund, og så plutselig skjer det et eller annet uforutsatt. Det kan virke som om motorene ikke helt har godt av slike triks i lengden.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så sikker på om det lønner seg å chip-trimme sånne motorer. Det er som regel noe mere som er gjort fra fabrikanten sins side når det gjelder effektøkning. Og det kan fort bli kostbart å tukle med elektronikken for å få mer fart. Som regel virker det bra en stund, og så plutselig skjer det et eller annet uforutsatt. Det kan virke som om motorene ikke helt har godt av slike triks i lengden.

Langtidseffekten av trimming er større slitasje på deler - f.eks. drivverk, turbo, luftmassefølere (finnes det en trimmet VAG 1.8T som ikke har litt hikke pga dårlig luftmengdemåler?), motoroppheng, clutch etc
Link to post
Share on other sites

Etter det som står å lese på KCR sine sider så tuller de ikke med turbotrykket, kun med drivstoffmengden. Og resultatet er høyere dreiemoment og effekt; begge deler på lavere turtall enn originalt. (Jeg har bare lest det ang. bil men går ut fra at det er det samme med D-serien).

 

OT: Lurte på å sette inn en KCR-boks i min gamle Transit for å få bedre effekt og moment. Og så noen brede alu-felger. Kanskje flammelakk og en hekkspoiler, og fem-seks ekstralys. Og selvsagt et diiiigert stereoanlegg. Muligens vannseng helt akter .... :lol: Ja, bilen er rød, hadde passet godt som russebil ... :rolleyes:

Det stemmer. Kjøpte en KCR Master III G3 til min BMW 530D. Denne boksen kan også effektjusteres ved å flytte en link/bøyle. Den gjør ingenting med turbotrykk, men modifiserer feedback-signalet fra sensor på rail til "datahjernen".

At det skjer noe er i hvertfall sikkert. BMW`n er ingen sinke orginalt (184hk/395Nm), men gassrepons og skyvekraft økte merkbart. Ulempen var at det ble mer eksosrøyk (sort), og det var vanskligere å holde fartsgrensen :rolleyes: . Solgte boksen i våres.

Det vil jo selvsagt gå ut over levetiden hvis man ofte utnytter de ekstra resursene.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...