atr72 Startet 18.November.2005 Del på Facebook Startet 18.November.2005 Er det noen forskjell mellom volvo sine D3 130/160/190 annet en elektronikken? Evt. finnes det firmaer som har spesialisert seg på chip trimme VP? Vet at på volvo sine D5 biler som visst har D3 motoren,kan man kjøpe chipper.. Tenkte å spare noen avgifter. Det står nemlig ikke noe om hos TAD at man ikke kan "egen tune" motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Det kan være forskjell både på turbo og manifold, men om det er tilfelle på disse motorer vet jeg ikke. Nå koster jo en chip tuning noen kroner også.... Avgiften pr. 10 hk til TAD er på 1650 kroner..... Vet ikke hvor mye avgifter du regner med å spare på chip tuningen..... Øker du med 30 hk, fra 160 til 190 hk så koster dette deg litt i underkant av 5000 kroner i avgifter som vel omtrent er det samme som en chip tuning koster... pluss at du da slipper bortfall av garanti.... Redigert 18.November.2005 av sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 http://www.kcr.se -- der får du trimmingsboks til en del i alle fall. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Det kan være forskjell både på turbo og manifold, men om det er tilfelle på disse motorer vet jeg ikke. Nå koster jo en chip tuning noen kroner også.... Avgiften pr. 10 hk til TAD er på 1650 kroner..... Vet ikke hvor mye avgifter du regner med å spare på chip tuningen..... Øker du med 30 hk, fra 160 til 190 hk så koster dette deg litt i underkant av 5000 kroner i avgifter som vel omtrent er det samme som en chip tuning koster... pluss at du da slipper bortfall av garanti.... Nå er det sikker større prisforskjeller på de ulike D3 motorene en det som kun HK-avgiften utgjør? Hvordan blir det med gear/utveksling og propellstørrelse hvis dreimomentet og effekten økes? På en bil er det vel greit for der har man jo flere gearutvekslinger, men på en båt så må man vel gjøre endringer på gear eller propell for å få nyttegjort seg den økte effekten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tnorderu Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Evt. finnes det firmaer som har spesialisert seg på chip trimme VP? Vet at på volvo sine D5 biler som visst har D3 motoren,kan man kjøpe chipper.. Se hos importøren av KCR's effektbokser. De har bokser for D3. Terje N. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Er det noen forskjell mellom volvo sine D3 130/160/190 annet en elektronikken? Evt. finnes det firmaer som har spesialisert seg på chip trimme VP? Vet at på volvo sine D5 biler som visst har D3 motoren,kan man kjøpe chipper.. Tenkte å spare noen avgifter. Det står nemlig ikke noe om hos TAD at man ikke kan "egen tune" motoren D3 er basert på Volvo's 5 syindrede turbodisel motor (frem til og med ganske nyelig het den D5 og ga 130 eller 163 hk). Disse motorene er i bilutgaven helt like - bortsett fra motorstyringen. Den nye motoren som nå kalles D5 yter ca 180 hk i bilutgaven, og den er endret en hel del - tror det er ny turbo, ny topp etc. Jeg ville vært forsiktig med å trimme båtmotor - først og fremst med tanke på sikkerheten. Med en bil kan du trille inn til veikanten om motoren stopper - men det er ikke like enkelt med båt.. Også ville jeg vært litt skeptisk til å sette veldig mye økt dreimoment inn i 290 drevet som D3 motorene leveres med. På D4/D6 motorene er drevet nyutviklet, mens på D3 er det det game 290 drevet som brukes. Mulig at det tåler totalt antall Nm, men husk at D motorene leverer dreimomentet betydelig raskere enn de gamle KAD motorene, og den Nm kurven kan kanskje være litt drøy for drevet?? Det har i mange år i visse bilentusiast kretser vært diskutert om en såkalt effektboks (som KCR leverer) er like bra som en trimchip. Jeg tror at KCR boksene ikke inneholder et komplett motorstyringsprogram - men bare overstyrere noen av verdiene som det originale motorstyringsprogrammet gir til motoren. EN trimchip inneholder et komplett motorstyringsprogram - dvs at man også optimaliserer adapsjonsgrensene for motorstyringen, hvilket visstnok er sikrere. Merk også at de verider man stort sett trimmer motoren med er drivstoffkvalitet (på bensintubo optimaliserer man ofte for 98 oktan istedet for 92 oktan som fabrikkene ofte bruker), bandingsforhold og turbotrykk. Særlig turbotrykk kan være greit å tenke på - for økt turbotrykk utvikler masse ekstra varme. Således bør nok en trimmet motor kjøres litt mer forsiktig enn en utrimmet motor for at ikke turboen skal rase Redigert 18.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Etter det som står å lese på KCR sine sider så tuller de ikke med turbotrykket, kun med drivstoffmengden. Og resultatet er høyere dreiemoment og effekt; begge deler på lavere turtall enn originalt. (Jeg har bare lest det ang. bil men går ut fra at det er det samme med D-serien). OT: Lurte på å sette inn en KCR-boks i min gamle Transit for å få bedre effekt og moment. Og så noen brede alu-felger. Kanskje flammelakk og en hekkspoiler, og fem-seks ekstralys. Og selvsagt et diiiigert stereoanlegg. Muligens vannseng helt akter .... Ja, bilen er rød, hadde passet godt som russebil ... Redigert 18.November.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
atr72 Svart 18.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Jeg er enig at det ikke er lurt å trimme en båtmotor. Men hvis Volvo Penta ikke har noen forskjell på motorene enn styringen. Da er det vel like greit å kjøpe den minste, for så og tune den opp som de kraftigste. Koster altfor mye penger, for disse siste kreftene spør du meg. Redigert 18.November.2005 av atr72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Men OM det virkelig er slik at 130 og 160 er identiske fra VP - det vet man jo ikke. Mange trodde at VAG 1.8T 150 hk og 1.8T 180 hk var samme motor, og at de derfor trygt kunne trimme sine 150 hk'ere. Men så la VAG ut en artikkel som fortalte at toppen var endret for bedre kjøling, svinghjulet var lettere og det var andre forsterkninger også. Selv om Volvo har like bilmotorer kan det jo være at dimensjoneringen på kjøling/drev er annerledes. Jeg vet ikke - men ville vært mer nøye med å undersøke før jeg hadde trimmet en båtmotor enn en bilmotor. Og Worse - den bilen vil kle deg - ja faktisk forsterke din personlighet og din personlige uttrykksform Redigert 18.November.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Og Worse - den bilen vil kle deg - ja faktisk forsterke din personlighet og din personlige uttrykksform Regnet med at du ikke kunne motstå den fristelsen, ja!! Det blir i alle fall ikke blondinnefri sone i den bilen.... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirFrode Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 OT: Lurte på å sette inn en KCR-boks i min gamle Transit for å få bedre effekt og moment. Og så noen brede alu-felger. Kanskje flammelakk og en hekkspoiler, og fem-seks ekstralys. Og selvsagt et diiiigert stereoanlegg. Muligens vannseng helt akter .... Ja, bilen er rød, hadde passet godt som russebil ... Ikke glem "laksetrappa" på bakvinduene da! + Gangstercap over frontruten, og en hel haug med terninger hengende fra speilen, og ikke minst: Ett lass med Wunderbaum rundt omkring. Må ha litt "godlukt" i bilen veit du.....( ) Fra spøk til alvor: Er ikke så sikker på om det lønner seg å chip-trimme sånne motorer. Det er som regel noe mere som er gjort fra fabrikanten sins side når det gjelder effektøkning. Og det kan fort bli kostbart å tukle med elektronikken for å få mer fart. Som regel virker det bra en stund, og så plutselig skjer det et eller annet uforutsatt. Det kan virke som om motorene ikke helt har godt av slike triks i lengden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 Er ikke så sikker på om det lønner seg å chip-trimme sånne motorer. Det er som regel noe mere som er gjort fra fabrikanten sins side når det gjelder effektøkning. Og det kan fort bli kostbart å tukle med elektronikken for å få mer fart. Som regel virker det bra en stund, og så plutselig skjer det et eller annet uforutsatt. Det kan virke som om motorene ikke helt har godt av slike triks i lengden.Langtidseffekten av trimming er større slitasje på deler - f.eks. drivverk, turbo, luftmassefølere (finnes det en trimmet VAG 1.8T som ikke har litt hikke pga dårlig luftmengdemåler?), motoroppheng, clutch etc Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 18.November.2005 Del på Facebook Svart 18.November.2005 (redigert) Etter det som står å lese på KCR sine sider så tuller de ikke med turbotrykket, kun med drivstoffmengden. Og resultatet er høyere dreiemoment og effekt; begge deler på lavere turtall enn originalt. (Jeg har bare lest det ang. bil men går ut fra at det er det samme med D-serien). OT: Lurte på å sette inn en KCR-boks i min gamle Transit for å få bedre effekt og moment. Og så noen brede alu-felger. Kanskje flammelakk og en hekkspoiler, og fem-seks ekstralys. Og selvsagt et diiiigert stereoanlegg. Muligens vannseng helt akter .... Ja, bilen er rød, hadde passet godt som russebil ... Det stemmer. Kjøpte en KCR Master III G3 til min BMW 530D. Denne boksen kan også effektjusteres ved å flytte en link/bøyle. Den gjør ingenting med turbotrykk, men modifiserer feedback-signalet fra sensor på rail til "datahjernen". At det skjer noe er i hvertfall sikkert. BMW`n er ingen sinke orginalt (184hk/395Nm), men gassrepons og skyvekraft økte merkbart. Ulempen var at det ble mer eksosrøyk (sort), og det var vanskligere å holde fartsgrensen . Solgte boksen i våres. Det vil jo selvsagt gå ut over levetiden hvis man ofte utnytter de ekstra resursene. Redigert 18.November.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 15.Mars.2006 Del på Facebook Svart 15.Mars.2006 Er det noen som har tenkt noe mere på Chip tuning av D-Serien? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 15.Mars.2006 Del på Facebook Svart 15.Mars.2006 Man må jo tenke på gjennomstrømning i varmeveksleren også, for å fjerne den ekstra varmen som oppstår av ekstra effekt. Den er jo dimensjonert til ca. 60l/min/100hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.