yamarin68dc Startet 15.Mars.2022 Del på Facebook Startet 15.Mars.2022 Det står 2stk ca 100 ampere batterier nå. Et til ster og et til forbruk. Ved bytte; Hva bør jeg velge? Det samme, agm, gel, litium? Til opplysning har jeg Defa landstrømpakke 2 installert. Th Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 (redigert) Hvis det du har fra før har fungert godt (nok kapasitet, tilfredsstillende levetid) og du ikke har tenkt å endre bruksmønster (lenger liggetid i uthavn enn før) så er det ingen grunn til å ikke gjenta suksessen. Er du ikke fornøyd, så er dette et gyllent tidspunkt å gjøre endringene på. Endringene kan i så fall bare være å øke kapasieteten hvis du har plass og tåler vekten, eller det kan bety en større ombygging/oppgradering, med endrede ladekarakteristikker/kapasiteter , ny batteritype, og/eller flere ladekilder, som solceller. Hva har du fra før ? Bly/Syre ? Hvis ikke fornøyd, hvor er det at det butter i mot ? Redigert 15.Mars.2022 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
S/Y Emma Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Det kommer litt an på hvordan du bruker båten, men jeg byttet til litium og har ikke angret på det. Da kan man tappe de (nesten) helt ned uten å ødelegge de, spenningen er jevnt over høy hele tiden, og man har full kontroll på kapasiteten om man har Bluetooth innebygd. Ulempen er naturligvis prisen, men ett slikt erstatter 2x100 Ah blysyre. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Erik Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 (redigert) S/Y Emma skrev 1 time siden: Det kommer litt an på hvordan du bruker båten, men jeg byttet til litium og har ikke angret på det. Da kan man tappe de (nesten) helt ned uten å ødelegge de, spenningen er jevnt over høy hele tiden, og man har full kontroll på kapasiteten om man har Bluetooth innebygd. Ulempen er naturligvis prisen, men ett slikt erstatter 2x100 Ah blysyre. Men dette kan ikke brukes som start, så fremdeles må han ha startbatteri i tillegg. Kan han lade dette i parallell og med samme lade karakteristikk som start ? Tåler dynamoen hans det uten å gå varm ? Eller må han oppgradere minst laderegulatoren ? Det kommer jo litt ann på hva han har fra før, men mange bør ha nytt. Lithium er flott det, men man må være klar over utfordringene det genererer også, og ha en plan (og ett budsjett) for å løse det hvis man vil den veien. Utfordringer som Samlading med startbatteri (som løses med DCDC lader , pris 3500,- ??) Varmgang i Dynamo (som løses med å oppgradere til dynamo med temp sensitiv regulator ca 10 000,- ?) Ekstra pris for Lithium pluss ombygging havner da fort på 15-20 000,- hvis man skal gjøre det ordentlig. Det kan det være verdt, og da har man en løsning som varer lenge, og neste gang er man uansett beredt. Hvis man skal beholde båten så lenge da.... Men er det plass og man tåler vekten, kan det å bare øke med ett ekstra vanlig batteri også gjøre susen for å få mer kapasitet, til en brøkdel av prisen, og uten ombygging. En mellomløsning kan være AGM. Tåler litt mer utlading, og tar litt mer ladespenning. Da bør i hvert fall landstrøm lader (hvis man ligger med strøm lenge i hjemme havn i hvertfall) nedjustere Float. Man får feks disse til hyggelig pris : https://www.sparelys.no/agm-batteri-100-ritar-dc12-100s 2 sånne for under prisen av ett lithium som i linken, og med mindre utfordringer på ombygging. Men klart, ikke like lang levetid da. Og tyngre og tar mer plass. En annen variant for bedre liggetid i uthavn, er solceller. Veier mye mindre, men tar noe utvendig plass. 100w solceller bidrar fort med over 30AH ekstra i døgnet, selv på overskyede dager. Koster ca 2500,- + regulator 1500-2000,- Redigert 15.Mars.2022 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
index Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Jeg ville ha byttet likt for likt. Jeg kan ikke se for meg at du vil oppnå noe som forsvarer ekstrakosten ved å velge en dyrere løsning her. Det enkle er ofte det beste... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
yamarin68dc Svart 15.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 (redigert) I en moderne familie skal det jo lades duppeditter konstant. I tillegg Kjøleskap/frys og kjøleboks, radio/dab, - Joda strømmen brukes. Så det er vel igrunn ønske økt kapasitet som gjør at jeg innhenter erfaringer/tips og veiledning ift. andre (batteri) løsninger. Solcelle kan også være et aktuelt tilskudd (ansett) Så om jeg går for et LiFePo 100ah : Slik? : Fra motor (yamaha300hk - 2022 mod.) til startbatteri til DC-DC lader (feks Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A (220W) Isolated DC-DC charger) til LiFePo 100ah - Kan dette fungere? th Redigert 15.Mars.2022 av yamarin68dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Etter jeg fikk solcelle panel ombord, slo jeg fra meg å oppgradere til litium batterier... Nå ligger vi så lenge vi ønsker i uthavn, uten å gå tom for strøm...så lenge det er sol og fint vær.. Hvilken fordel jeg skulle oppnå med å bytte til litium kan jeg egentlig ikke se... Sitér dette innlegget Link to post
yamarin68dc Svart 15.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 Ja den erfaringen tar jeg med :) Takk takk Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 yamarin68dc skrev for 3 timer siden: I en moderne familie skal det jo lades duppeditter konstant. I tillegg Kjøleskap/frys og kjøleboks, radio/dab, - Joda strømmen brukes. Så det er vel igrunn ønske økt kapasitet som gjør at jeg innhenter erfaringer/tips og veiledning ift. andre (batteri) løsninger. Solcelle kan også være et aktuelt tilskudd (ansett) Så om jeg går for et LiFePo 100ah : Slik? : Fra motor (yamaha300hk - 2022 mod.) til startbatteri til DC-DC lader (feks Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A (220W) Isolated DC-DC charger) til LiFePo 100ah - Kan dette fungere? th Kjenner ikke til hvordan Yamaha lader. Men dette vil fungere på det meste tenker jeg. Kjøre nesten samme DC-DC lader fra start til Lifepo hos meg, å det fungere helt topp. Men jeg har også landstrømslader til forbruk, men ikke på start. Start lader kun når motor går. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
SveinHa Svart 15.Mars.2022 Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 yamarin68dc skrev for 4 timer siden: Så det er vel igrunn ønske økt kapasitet som gjør at jeg innhenter erfaringer/tips og veiledning ift. andre (batteri) løsninger. Litt på siden men relevant nok likevel... Jeg oppgraderte bobilen fra 2x100Ah bly til 3x125Ah Lithium samt oppgraderte ladeutstyr og annet. En pakke til gode kr 40.000.- men verdt hver eneste krone. Et poeng er at blybatterier mister spenning etter hvert som strømmen brukes og det kan lett føre til at f.eks. varmeapparat ikke får nok spenning til å starte. Blybatterier bør ikke utlades mer enn 50% så i realiteten har du bare halvparten av påstemplet energi. Lithium holder spenningen nesten konstant til det er tomt og hele kapasiteten kan brukes. Hva utgjorde oppgraderingen i praksis? En reell test av blypakken i ca +5 grd.C utetemperatur parkerte vi i 15 tiden en dag og neste morgen kl 8 var spenningen så lav at Alde varmeapparatet stoppet og vi måtte koble til landstrøm... Sist vinter brukte vi bobilen MYE, såpass at vi brant opp til sammen 500kg propan, og lithiumpakken rakk til 6 døgn i -5 til -10 grader og i tillegg med inverter for cpap var på hele natten, den hadde vi ikke når blypakken ble testet. Hele vinteren var vi på tur ca en uke og hjemme ca en uke trengte nesten aldri kjøre bare for å lade men gassen holdt bare til 3 døgn så det ble litt kjøring for å fylle gass i ny og ne, ellers stod vi i ro uten landstrøm. Jeg handlet hos Scanbatt/provolt.no, de har en super gruppe på Fakebook, og pakken min består av: 3x125Ah Lithiumbatteri med varme og bluetooth 2kW inverter med 65A lader Votronic 50A DC/DC lader Victron MPPT solselleregulator. De ca 4 mørkeste månedene bidrar solsellepanelet med tilnærmet null, i alle fall så lite at det ikke betyr noe i praksis... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
yamarin68dc Svart 15.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Mars.2022 SveinHa skrev 19 minutter siden: Litt på siden men relevant nok likevel... Jeg oppgraderte bobilen fra 2x100Ah bly til 3x125Ah Lithium samt oppgraderte ladeutstyr og annet. En pakke til gode kr 40.000.- men verdt hver eneste krone. Et poeng er at blybatterier mister spenning etter hvert som strømmen brukes og det kan lett føre til at f.eks. varmeapparat ikke får nok spenning til å starte. Blybatterier bør ikke utlades mer enn 50% så i realiteten har du bare halvparten av påstemplet energi. Lithium holder spenningen nesten konstant til det er tomt og hele kapasiteten kan brukes. Hva utgjorde oppgraderingen i praksis? En reell test av blypakken i ca +5 grd.C utetemperatur parkerte vi i 15 tiden en dag og neste morgen kl 8 var spenningen så lav at Alde varmeapparatet stoppet og vi måtte koble til landstrøm... Sist vinter brukte vi bobilen MYE, såpass at vi brant opp til sammen 500kg propan, og lithiumpakken rakk til 6 døgn i -5 til -10 grader og i tillegg med inverter for cpap var på hele natten, den hadde vi ikke når blypakken ble testet. Hele vinteren var vi på tur ca en uke og hjemme ca en uke trengte nesten aldri kjøre bare for å lade men gassen holdt bare til 3 døgn så det ble litt kjøring for å fylle gass i ny og ne, ellers stod vi i ro uten landstrøm. Jeg handlet hos Scanbatt/provolt.no, de har en super gruppe på Fakebook, og pakken min består av: 3x125Ah Lithiumbatteri med varme og bluetooth 2kW inverter med 65A lader Votronic 50A DC/DC lader Victron MPPT solselleregulator. De ca 4 mørkeste månedene bidrar solsellepanelet med tilnærmet null, i alle fall så lite at det ikke betyr noe i praksis... Jeg synes dette var en fin og relevant beskrivelse som jeg tar med meg videre, sikkert andre også. Takk skal du ha :) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.Mars.2022 Del på Facebook Svart 16.Mars.2022 yamarin68dc skrev for 14 timer siden: I en moderne familie skal det jo lades duppeditter konstant. I tillegg Kjøleskap/frys og kjøleboks, radio/dab, - Joda strømmen brukes. Så det er vel igrunn ønske økt kapasitet som gjør at jeg innhenter erfaringer/tips og veiledning ift. andre (batteri) løsninger. Solcelle kan også være et aktuelt tilskudd (ansett) Så om jeg går for et LiFePo 100ah : Slik? : Fra motor (yamaha300hk - 2022 mod.) til startbatteri til DC-DC lader (feks Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A (220W) Isolated DC-DC charger) til LiFePo 100ah - Kan dette fungere? th Dette vil funke veldig fint. Så har du bare landstrøm lader koblet til start så får forbruk lading fra den via dcdc lader. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.Mars.2022 Del på Facebook Svart 16.Mars.2022 SveinHa skrev for 12 timer siden: De ca 4 mørkeste månedene bidrar solsellepanelet med tilnærmet null, i alle fall så lite at det ikke betyr noe i praksis... Det er helt riktig... Men da er han neppe ombord og overnatter i båten... Dette er vel en kalesjebåt det er snakk om... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 16.Mars.2022 Del på Facebook Svart 16.Mars.2022 (redigert) yamarin68dc skrev for 17 timer siden: Så om jeg går for et LiFePo 100ah : Slik? : Fra motor (yamaha300hk - 2022 mod.) til startbatteri til DC-DC lader (feks Victron Orion-Tr Smart 12/12-18A (220W) Isolated DC-DC charger) til LiFePo 100ah - Kan dette fungere? th Du mister jo fordelen av Lithiums store lade mottakelighet med å strupe ladestrømmen til dem slik, men tar du tiden til hjelp så du får ladet de skikkelig opp, så vil du beholde kapasitets fordelene i forhold til vekt/plass ihvertfall. 18A er jo litt tross alt. Og til en mye lavere investering enn med ny dynamo. Kan evt kombineres med Solcelle og dedikert regulator rett mot forbruk i tillegg. Men : Er det slik at DCDC laderen slutter å lade når startbatteriet slutter å få lading, eller risikerer man å tappe startbatteriet i uthavn ? I Bobil er vektbegrensningen ett vesentlig poeng, og der er det uten tvil rett valg med Lithium. Men der må man ha varmefolie batterier, hvis man skal vintercampe da, som man vel gjør, for å ikke ødelegge båtsesongen med bilturer da .... . Redigert 16.Mars.2022 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
abbor Svart 16.Mars.2022 Del på Facebook Svart 16.Mars.2022 F300 skal ha et startbatteri med minimum 700 CCA eller 900 MCA. Dette gjør at en del AGM og stort sett alle lithium batterier er uaktuelle for dette formålet. Jeg hadde valgt AGM til start og LiFePO4 til forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 16.Mars.2022 Del på Facebook Svart 16.Mars.2022 Erik skrev 1 time siden: Men : Er det slik at DCDC laderen slutter å lade når startbatteriet slutter å få lading, eller risikerer man å tappe startbatteriet i uthavn ? Victron sine smart dcdc ladere stopper når dynamo stopper. Det kan og kobles en ekstern bryter til denne som overstyrer dette. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.Mars.2022 Del på Facebook Svart 16.Mars.2022 Erik skrev for 1 time siden: Du mister jo fordelen av Lithiums store lade mottakelighet med å strupe ladestrømmen til dem slik En må også ha i tankene at Lithiumbatteriers store lademottakelighet også kan steke dynamoen... I bobilen har jeg 80A dynamo og våget ikke mer enn 50A DC/DC selv om jeg helst ville hatt noe større. Der finnes originaldynmoer til min bil på 130A (og muligens 150A også) men det har vist seg at der ikke er særlig behov for mer hos meg. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.