Jump to content

Viksund 360 fly eller Skorgenes 350 fly?


THS1983

Recommended Posts

Sonic 350 har mye lengre akterdekk ja, og bedre design oppe. Det er god plass å ta en dusj på Sonic'ens toalettrom. En annen ting er limte ruter på Sonic, dette gir mindre kondens på innsiden i forhold til vinduer i aluramme. Har visst noe med kuldebruer å gjøre sier de lærde. 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

1 - 0 til Viksund fra meg. Bedre bygget båt med berdre gjennomført kvalitet i detaljer. Begge har samme svakheter, blant annet kun førerstol inne som er bekvem å sitte i underveis ved dårlig vær. Ikke alltid det er kos å kjøre på flyen. Hvordan innendørs dusj ser ut bør lagt bak i køen for andre ting. Duggfritt på vinduer som er limt har jeg ikke noe tro på. Kok kaffe så dugger det nok anyway 🙃 Men, fine båter begge to. Eksemplaret må bestemme valget.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Worry II said:

1 - 0 til Viksund fra meg. Bedre bygget båt med berdre gjennomført kvalitet i detaljer. Begge har samme svakheter, blant annet kun førerstol inne som er bekvem å sitte i underveis ved dårlig vær. Ikke alltid det er kos å kjøre på flyen. Hvordan innendørs dusj ser ut bør lagt bak i køen for andre ting. Duggfritt på vinduer som er limt har jeg ikke noe tro på. Kok kaffe så dugger det nok anyway 🙃 Men, fine båter begge to. Eksemplaret må bestemme valget.

Har du erfaring med begge?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har ikke erfaring selv med disse men Sonic har en veldig lav baug og skroghøyden ser ut til å være mye lavere enn Viksund = mindre volum og større utfordringer i motsjø. Det skal ikke mye til før fenderlista møter sjøen på disse.

 

Ut fra det jeg har sett er det også siktproblemer forover i Skorgenes da er lite med vindusareal i høyderetning pga. denne fancy skråleggingen av rutene. Man har veldig liten lysåpning i vertikalretningen og sitter du bakerst i sidesalongen har man f.eks. ingen sikt forover under fart gjennom frontruta på en 445 sonic.

 

Ellers har jo Skorgenes noe mer futuristisk design på mange av detaljene, kanskje ikke så traust preg. Men merket har unektelig fått noen riper i lakken i de senere årene om man leser litt i media.  Noe som skyldes eierne.

 

De båtene som er produserte litt utover 2000-tallet og har vært i bruk en del år holder sikkert en bra kvalitet uansett merke. Jo nyere jo mer skeptisk.

Link to post
Share on other sites

Har så sansen for folk som uttaler seg om noe de ikke vet/har erfaring med :giggle:... Man kan faktisk se bort fra innlegget over, bortsett fra siste setning.

Jeg likte godt Viksund'en mens jeg eide den, men ønsket noe nyere med mer fresh design. Hadde egentlig ikke tenkt på Skorgenes men tenkte det var verd å prøve da en kompis hadde en og var veldig fornøyd. 

Ganske riktig er Skorgenes lavere i skroget, men når en Viksund 340 og en 335/375 Sonic ligger ved siden av hverandre kan man se at gulv på fly er ca like høyt over vannet på begge. Det betyr at innvendig plass er tilsvarende begge båter. Og Skorgenes'en fremstod mer romslig under dekk enn Viksund'en. 

Man har meget god sikt forover i Skorgenes'en, men om man er under 180cm må man sitte rett i ryggen for å få full oversikt i plan. Og når båten er i plan, er den et tog! Sonic 330, 335 og 375 ligger godt i sjøen og tar bølger meget godt. Pga skrogform kastes sjøen ut fra skroget og man skal ha god motvind og skikkelige plaskesjø før frontruta får saltvann. 375 ligger noe mer stabilt i sidesjø med to motorer enn sine småsøstre med singel installasjon. Dette vet jeg for jeg har prøvd 330 og 335 samt eid 375. Antar 395 er lik/bedre enn 375 som er nesten like, men har ikke prøvd den eller 445 så der skal jeg ikke uttale meg :wink:.

Ang dårlig rykte. Det henger igjen fra da båtene var nye og det var noe rusk i fabrikk og finish-kvalitet. Dette kan man google seg til og for hver kritisk googling blir det "verre". Vi som har eid, eller eier en Skorgenes sier at den beste Skorgenes er en brukt en. Da har andre fikset det som var. Jeg har vært i båt-verden i over 20 år, snakket med forhandlere/meglere, skal ikke nevne navn, men som sier at kvaliteten er ikke bedre andre plasser. Mange produsenter lager båter som kun skal fungere ut garanti-tid. Etter det er de "fri" ansvar...

Dette ble mye, men klarte ikke å sitte på fingrene når jeg ser noen skrive vås...

 

Fungerer det ikke med "liten" båt, blir det nok en 395 eller 375 igjen på oss.

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Gjekk fra Viksund 340 til Skorgenes 395 pga ønsket ein lugar til. Så da vart 350 uaktuell 

Tenker Viksund har ein bedre dusj løsning, med det dusjrommet. Men dusj på Skorgenes fungere det og.

akter dekk og fly er i ein egen klasse på Skorgenes 350 i forhold til Viksund 

 

Og ein skikkelig trapp til fly er gull verd

 

sikten ut vindu i Skorgenes har eg aldri hatt problem med. Viksunden hadde tildens  til og bli ein bakerovn på solskinnsdager. Mens Skorgenes oppleves noe svalere pga vindusfasonger

 

man må nesten kikke på dei og gjøre sine egne vurderinger.

gode båter begge merker

Link to post
Share on other sites

Captain A skrev 7 minutter siden:

 Mens Skorgenes oppleves noe svalere pga vindusfasonger

 

 

Jo men her er det snakk om 360 St Cruz contra 350. 350 har jo ikke engang vinduer du kan åpne i redercabin. På 360 St Cruz kan de være åpne selv om det regner.  Seriøst, andre 360 St Cruz eiere her som kan bidra med mere detaljer ? 

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev for 11 timer siden:

Har så sansen for folk som uttaler seg om noe de ikke vet/har erfaring med :giggle:... Man kan faktisk se bort fra innlegget over, bortsett fra siste setning.

 

Dette ble mye, men klarte ikke å sitte på fingrene når jeg ser noen skrive vås...

 

 

Er det "vås" du kaller det når man ikke har eid en slik båt selv men har vært ombord utallige ganger hos bekjente som har denne serien i flere størrelsesvarianter og vet hva Deres oppfatninger om båtene er?

 

"Rusk" som henger igjen fra båtene var nye?

 

Nå var vel ingen av disse båtene nye i 2013 da dette ble skrevet, isåfall har man klart å holde liv i "rusket" i svært mange år uten å klare å rydde opp. Noe som vel forteller ganske mye:

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-allerbm-nr-7-2013-bm-bladarkiv/skorgenes-til-veggs-av-misfornoyde-kunder/623300

 

Har to bekjente som har hatt 445, den ene kjøpte båten helt ny. Det har vært det reneste marerittene. Elektrisk var det bare rot. Da båten kom fra byggeriet fylte bl.a. tømmepumpa for septik tanken istedet for å tømme den, kjekt det da også avlufting var tettet og tank ble trykksatt... Voldsomt mye arbeid og motbakker før båtene kom opp i ordentlig stand slik de burde vært da de forlot fabrikken.

 

Kunne ha skrevet mye spesielt om det elektriske anlegget mht slurv og dårlig dokumentasjon på arbeid utført fra byggeriet. Det virket ikke som om noe var funksjonstestet etter kopling før båten ble levert til eier. Så at disse båtene er sikkert i bedre forfatning i dag enn da de var nye, det håper jeg da virkelig på eiernes vegne.

 

Det har ikke vært feilfritt det som har kommet fra norske båtbyggerier i samme tidsepoke heller. Men muligens enklere å få rettet på.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båter som er 15 år gamle som trådstarter ser etter burde være ferdig utbedret opp til fleire ganger…

 

var ikkje fått meg meg at Skorgenes 350 ikkje hadde skrogvindu og åpne. Men det kan nå være både pluss og minus.              ( lekkasjer)

når eg hadde Viksund 340 så husker eg var misunnelig på akterdekk og fly til 350

360 har jo eit bedre akter dekk, men mangler skikkelig sofa der + den kokeøyen med kjøleskap er uvurderlig som Skorgenes kan leveres med

Flyen på 350 skulle vert trekt enda lengre bak slik man har kunn kalesjevegger

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...