Jump to content

Dieseltank rengjøring.

Reed

Recommended Posts

Roger jo skrev 54 minutter siden:

Hva var årsaken til rengjøringen?

Her set det ut som et forsøk med hull sag, som nesten er igjennom. 

Blå ser ut som rustangrep eller tjære, forsøk å pirke i de.

image.png.f7d8612da72404818015bc414f090044.png 

Hei. Kun inspeksjon og mistanke om at tanken aldri har blitt rengjort siden 80 tallet. Ringen du ser er er en tigsveis. Der er en kopp under for drenering av vann samt dieseltilførsel. Etter mitt syn burde dette være åpent og ikke bare ett hull, men mulig det fungerer godt nok. 

0C2E24D2-8E25-4DE8-9179-E1E843C0CA74.png

Du har tanken ute ser jeg. Sett på et mannlokk og få tanken gullende ren. Hvis den ikke har vært renset siden 80 tallet, så holder en skikkelig rens til 2050. Og fiks en skikkelig avtapping i bunn når du først holder på. Har dårlig, veldig dårlig, erfaring med dritt i tank jfr bilde av grovfilter. 

IMG_20220320_064058.jpg

Reed skrev for 13 timer siden:

Kun inspeksjon og mistanke om at tanken aldri har blitt rengjort siden 80 tallet. Ringen du ser er er en tigsveis. Der er en kopp under for drenering av vann samt dieseltilførsel. Etter mitt syn burde dette være åpent og ikke bare ett hull,

Enig hulle burde hvert større for å fange opp kondens/vann lettere, det har fungert i 40 år det blir ikke nok kondens/vann til å dyrke dyr hvis en er flink til å sjekke juret for kondens/vann.

Vet ikke om jeg hadde spandert en boks eller to  Bremserengjøring Art.nr. 36-4550 biltema og risa 

rundt og høytrykspylt en gang til den ser  "bra nok" ut, når det ikke har hvert Diesel dyr der.

PS.

Fyll diesel bare på helårs anlegg, det er på de sommeråpne en "kan" få noe i tillegg.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Mekanisk skrubbing er det beste for å få den ren. Kun kjemikalier gjør bare jobben halvveis.

Men stemmer det at tanken er rund, og ikke så stor? Da kan du tromle den og få den helt gullende ren innvendig. Fyll den 1/3 full med glovarmt vann og kraftvask (ikke zalo, den skummer og er ikke like sterk), tilsett en viss mengde 2-5 grus av typen knust masse som brukes ved legging av belegningsstein, og sett hele tanken i en dreiebenk, i en sementblander e.l. og la den gå til den er ren. 

Forsøkte på en tømming og rens av dieseltanken i går. Trodde det var litt tilkomst under skvalpeskottene, men de går helt ned, kun en liten åpning i hvert hjørne. Dvs helt umulig å få tilkomst til 2/3 tanken uten å lage nye mannehull. Alu/stål tank.  veggene er helt rene, bunnen hadde litt fastgrodd møkk, dvs jeg fikk litt møkk på kluten når jeg skrubbet i bunn av tanken. Ingen løse biter, så mer ut som sot på kluten. Ga opp videre rens, ingen tegn til diseldyr, og konkluderte med at litt fastgrodd møkk i bunn av tanken ikke er farlig.

Videre rutine blir da hyppig kontroll/bytte av forfilter, også nøye på hva som går på tanken, ikke fylle i regnvær ol.. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...