Jump to content

Elektrisk problem ved start av BMW 636D

Mr_Stian

Recommended Posts

Hei. Har en kompis som jeg hjelper litt med en BMW 636D motor. Vi får ikke start ved hjelp av start knappen på panelet her. Jeg er forholdsvis OK innen 12V elektro, men her ser jeg at jeg trenger noe hjelp. Har lagt ved EL skjema både fra motor og opp til kontakt og fra kontakt opp til instrumenter. 

Som dere ser så har disse motorene en egen start knapp på instrumentet. Start er altså ikke via tenningslås. Her skjer det ingen ting når vi trykker. Jeg har sjekket følgende:

- bryter virker (sjekket med multimere)

- tenningsbryter virker og ingen sikringer (både på panelet og nede ved motor) er slått ut

- Vi har byttet start releet

- Vi har fått start på motor ved å bypasse start releet og koblet +12V (rød kabel inn på start releet) rett på rød/gul kabel som går til starter

- Målt lilla kabel inn på startknapp til 12,5V (samme som batteriet har) (tenningsbryter på, ingen spenning uten)

- Målt gul/rød inn på start knapp til også 12,5V. (tenningsbryter på, ingen spenning uten)

Etter siste punkt her så stopper det litt opp. Jeg skjønner ikke, og greier ikke finne ut hvorfor det er +12V inn på den gul/rød kabel som går mellom start releet og start knapp.

Før den gul/røde kabelen går ned mot motor så går den via det som mest sannsynlig er en nøytral bryter i gear/gass boks. Prøvd å koble utenom denne og med samme resultat.

Med tenning på så måler jeg +12V på brun kabel inn på start releet. Brun kabel går til dynamo, men også opp til ladelampe. I mitt hode så burde dette vert jord på denne for at start releet skulle operert når det får +12V fra gul/rød kabel fra startknapp.

Hva er det jeg overser her? Noen med tips til hvor jeg kan begynne og lete? Kan det være dynamo eller laderegulator som er problemet?

45236826_Elskjema.jpg.2f4262ef5e69e3a150d40034218c0129.jpg

309172757_Elskjema2.jpg.b1b7243aa6a54f462c79483c09d18695.jpg

Redigert av Mr_Stian (see edit history)

I den hvite boksen på motor (med to røde automatsikringer) er det et start og preheat rele med litt forsinkelse, det skal normalt begynne å pipe når gløding er ferdig og klart til start.

Mulig det er feil på start rele. Men begge releene må være ok for å få startet.

Sikring i forbindelse med panelet som gir 12 volt, men det har du antagelig sjekket.

Gir må være i nøytral for å få startet som du skriver.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Som jeg skriver så er start releet byttet. Gløde releet har vi ikke sjekket. Men det ser ut som glødereelet ikke har noe sammen med start og gjøre annet en at det gløder når du trykker på start. Dvs at det får spenning på gul/rød kabel når startmotor får spenning fra start releet. Den gløder normalt virker det som. Kommer ikke noe pip når den er ferdig, men glødelampen slukker som vanlig.

Power rele i boksen er OK. Jeg får som sagt startet hvis jeg "etterligner" releet ved å ta det ut og sette en ledning mellom Rød kabel (som kommer fra sikringen) og til det stikket som går videre til startmotor (gul/rød kabel). Da starter motor. Så det er noe som hindrer at releet slår inn. Jeg mistenker noe på den brune kabelen som går til dynamo og ladelampen. Ladelampen lyser heller ikke når tenningen slås på btw. Den får og +12V inn på både lilla og brun kabel!

Mr_Stian skrev for 8 timer siden:

...................... Jeg mistenker noe på den brune kabelen som går til dynamo og ladelampen. Ladelampen lyser heller ikke når tenningen slås på btw. Den får og +12V inn på både lilla og brun kabel!

Jeg tror du absolutt er inne på riktig spor! Startreleets minus signal hentes fra dynamoens D+ uttak. Dette for å forhindre utilsiktet innslag av startmotor når motoren er i drift/dynamo lader. Altså en startsperre !

Når ladelampa ikke lyser med tenningen på så har du antagelig brudd i feltkretsen i dynamo. Enten børser eller regulator. Men det kan også være brudd i selve kabelen.

For å teste så kan du forsøke koble fra ledningen som går til D+ på dynamoen og legge den mot motorgods (minus). Slå på tenningen og sjekk om ladelampen da lyser. Hvis den lyser så kan du forsøke en start på motor!

Lykke til!

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Dette er det jeg og har fundert å lest meg litt opp på ja! Og var akkurat det jeg tenkte å prøve neste gang vi er nede i båten. Dynamo har vert litt trøblete så kan være det er noe der ja. Begynte å lese litt om hvordan denne D+ polen på dynamo funker og skjønte fort at dette var en form for start sperre ja! :) 

Takker for tips! :) 

Jeg har byttet dynamo (generator) på den ene motoren og det er ikke koblet til D+ siden dynamoen ikke har 

D+ uttak. Det eneste som skjer er at lade lampen ikke lyser. Motor starter som normalt. Av og til lader den ikke 

med en gang, men kommer igang med turtall tror jeg. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Da har vi fått feilsøkt litt mer her. Jeg tok av D+ kabelen og la denne til jord. Etter at forvarming var gjort av glødeplugger så fikk vi start fra start knappen. Skrudde ut dynamo og prøvde på ny med å holde kabel mot jord. Fikk start igjen! 

Så det er noe galt med dynamo.

Nå kan det se ut som dynamo er ifra 2016. Det var noe irr på regulator men hva er det som kan gjøre at vi får spenning ut på D+ når motor står i ro?

Mr_Stian skrev for 2 timer siden:

hva er det som kan gjøre at vi får spenning ut på D+ når motor står i ro?

Er det med eller uten kabel koblet til D+ på generatoren?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...