Hulda Svart 26.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 Man skal ikke se bort fra at en ubehandlet kjøl kan miste 20- til 30 gram vekt i året grunnet rust. Så i løpet av 100 år kan det bli katastrofe. Nå må dere ikke gå helt av skaftet her. Det dere stresser med er i hovedsak kosmetisk. Noen lag epoxy på jernet. Bunnstoff som ikke direkte spiser jern (eks Coppercoat). Skru fast en anode på hver side, problem solved. Hele Hulda er laget av jern. Jeg stresser virkelig ikke så mye med det. Etter 20 år i sjøen er det fremdeles null rust under vann. Det ruster mye mer over vann. Det er nesten ikke noe der heller. Har en vinduskarm som trenger service nå i år. 1 karm ut av totalt 19 karmer. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 På et gammelt stokkanker vi tok opp og stilte ut i Høllen var oppskriften fra museet slik; høytrykkspyler, noen måneder i ei elv, høytrykkspyler, vaske med sterk lut, høytrykkspyler, varme til ca 70 grader en stund. Sause inn med linoljemaling. Tanken var at man ikke får helt rent stål på et godt korrodert anker. Malingen inneholder olje som trekker inn i sprekker OL og stopper rust selv etter lang tid. Dette gjorde vi i 1992, og det er fortsatt nesten ikke en rustflekk. Aner ikke om linoljemaling fungerer slik under vann? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Sportswagoneer Svart 26.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 (redigert) Da var den store slipe-dagen her! Oppdaterte bilder av kjølens begge sider før sliping under. Biltemas store rull med 2m bred plastfolie fungerte faktisk som «pussetelt» tapet til støttene. Men det trengtes knapt. «Gulvet» i samme folie var derimot fint for å få samlet opp støvet. Redigert 26.Mars.2022 av Sportswagoneer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sportswagoneer Svart 26.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 (redigert) Jeg brukte i hovedsak pigg-skiven. Det gikk kanskje noe tregere enn vinkelsliper - men var veldig kontrollert og lett å bruke for en som var uerfaren. Og i stedet for støv overalt på nabobåter etc. kom epoxy og rust av som en slags «sand» som la seg pent ned på plastgulvet jeg hadde lagt ut. Brukte bare vinkelsliper m/flapdisk K40 på for- og bakkant og helt nederst på bulb’en. Det var stort sett VELDIG lite epoxy der det var mest rust - så årsaken til rusten ligger nok i stor grad der. Endte opp med å slipe ned til jernet rundt 1/3 av kjøloverflaten tipper jeg. Jeg brukte ganske nøyaktig 4 timer på all slipingen ex. pauser. Siden det lå så tynt epoxylag kommer jeg til å legge nytt tykt oppå alt. Det er en fordel ved Coppercoat - at det er en epoxy. Man kan slipe over og legge ny epoxy på toppen. Jeg dro derfor til slutt over den gjenværende Coppercoaten med vanlig slipemaskin (K240) også slik at jeg kan få feste til et par lag ny primer… Redigert 26.Mars.2022 av Sportswagoneer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sportswagoneer Svart 26.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2022 (redigert) Til slutt var det Brunox rustbehandling. Jeg tørket godt over hele kjølen med acetonfuktet fille til filla holdt seg nogenlunde rein. Deretter var det å male på Brunox med pensel. Det gikk helt greit - men den var tynnere enn jeg hadde trodd og rant litt. Måtte tørke over med aceton der det rant. Man ser ganske raskt at middelet endrer farge og blir grå-svart. Nå er jeg spent på hvor lenge det skal tørke før strøk 2 med Brunox… Det står forskjellig på boksen (minst 6 timer) og på databladet deres på nettet (minst to men ikke mer enn 6 timer) Dessuten et det bare 11° her - og jeg smurte nok på litt tykt… EDIT: Gir den drøye 2 timer - og så går jeg over med varmepistol før jeg maler 2. strøk i kveld. Så får den stå og herde i fred til mandag… Redigert 26.Mars.2022 av Sportswagoneer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 sunnmøre skrev On 23.3.2022 at 7.43: Såg ellers ein danske (Tino) på youtube som brukte Biltema rusteter på kjølen sin, deretter epoxy med bra resultat. Har de trua på den løysinga? Første gang jeg forsøkte å rustbehandle kjølen, smurte jeg Biltema Rusteter på kjølen etter ren-sliping. Tenkte det var en god idé. Så hadde jeg på noen strøk med epoxyprimer før bunnstoff. Halvannet år senere kom båten på land. Da jeg spylte slim og groe av båten, forsvant store flak fra kjølen. Jobben måtte gjøres om, denne gang uten Rusteter. Valgte da å bruke Jotun Epoxy Yacht HB primer direkte på jernet, den inneholder korrosjonshindrende middel. Det holdt noen år, men nå har rustprikkene begynt å vokse seg litt større igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 Det var vel et slikt resultat jeg skisserte lenger opp. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2022 ... og årsaken til at jeg anbefalte å slipe vekk restene av rusteteren før påføring av primer. Godt mulig at rusteteren gjør en grei jobb, men jeg ville fått vekk det den har omdannet rusten til. Epoxyprimer binder meget godt på rent stål. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Unsikable2 Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 Puss, vask med Ferrobet/Multivask 213m, 2 strøk Jotun Jotacoat Universal( helst med sprøyte for å få tykkelse). Sitér dette innlegget Link to post
Sportswagoneer Svart 23.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 (redigert) OK. Etter Brunox behandlingen fikk jeg hjelp til å legge 5 lag grå Hempel Light primer på de feltene jeg hadde pigget ned. Etter det pusset jeg over den gamle Coppercoaten og la 3 lag til med hvit Hempel Light primer over hele kjølen. Det skulle altså bli 8 lag der epoxyen er tynnest (der jeg pigget ned.) Byttet fra grå til hvit primer gjør det enkelt å følge med når man pusser over. Da så den slik ut: Redigert 23.April.2022 av Sportswagoneer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sportswagoneer Svart 23.April.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.April.2022 (redigert) Etter påskeferie og ca. 2 ukers gjennomherding for primeren (viktig for Coppercoaten - det kan bli blemmer hvis primeren ikke er ferdig herdet) pusset jeg over det hele med 80korn sandpapir og la 4 lag Coppercoat. Det første syntes knapt: Men til slutt ble den fin og kobberfarget: Det var klart behov for å tynne Coppercoaten for å kunne rulle den tynt nok på. Her er tipset Kjell&Co som selger helt ren isopropanol (det eneste man skal tynne Coppercoat med.) Redigert 23.April.2022 av Sportswagoneer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Korleis ser kjølen ut no, to år etter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.