Jump to content

Råd om rustfjerning på støpejernskjøl?


Sportswagoneer

Recommended Posts

Man skal ikke se bort fra at en ubehandlet kjøl kan miste 20- til 30 gram vekt i året grunnet rust. Så i løpet av 100 år kan det bli katastrofe. Nå må dere ikke gå helt av skaftet her. Det dere stresser med er i hovedsak kosmetisk. Noen lag epoxy på jernet. Bunnstoff som ikke direkte spiser jern (eks Coppercoat). Skru fast en anode på hver side, problem solved. 

 

Hele Hulda er laget av jern. Jeg stresser virkelig ikke så mye med det. Etter 20 år i sjøen er det fremdeles null rust under vann. Det ruster mye mer over vann. Det er nesten ikke noe der heller. Har en vinduskarm som trenger service nå i år. 1 karm ut av totalt 19 karmer.

Link to post

På et gammelt stokkanker vi tok opp og stilte ut i Høllen var oppskriften fra museet slik; høytrykkspyler, noen måneder i ei elv, høytrykkspyler, vaske med sterk lut, høytrykkspyler, varme til ca 70 grader en stund. Sause inn med linoljemaling.

Tanken var at man ikke får helt rent stål på et godt korrodert anker. Malingen inneholder olje som trekker inn i sprekker OL og stopper rust selv etter lang tid.

Dette gjorde vi i 1992, og det er fortsatt nesten ikke en rustflekk.

Aner ikke om linoljemaling fungerer slik under vann?

Mons

Link to post

Da var den store slipe-dagen her!
Oppdaterte bilder av kjølens begge sider før sliping under.
Biltemas store rull med 2m bred plastfolie fungerte faktisk som «pussetelt» tapet til støttene. Men det trengtes knapt. «Gulvet» i samme folie var derimot fint for å få samlet opp støvet. 

3FE4D6F2-6E7C-4FED-809B-8067268F32EB.jpeg

EFE10BA4-E086-4D1C-A6CB-ACBDFD2D4103.jpeg

6C2219DC-647F-43D7-92B7-32A414C75DF1.jpeg

Redigert av Sportswagoneer (see edit history)
Link to post

Jeg brukte i hovedsak pigg-skiven. Det gikk kanskje noe tregere enn vinkelsliper - men var veldig kontrollert og lett å bruke for en som var uerfaren. Og i stedet for støv overalt på nabobåter etc. kom epoxy og rust av som en slags «sand» som la seg pent ned på plastgulvet jeg hadde lagt ut. Brukte bare vinkelsliper m/flapdisk K40 på for- og bakkant og helt nederst på bulb’en.  
Det var stort sett VELDIG lite epoxy der det var mest rust - så årsaken til rusten ligger nok i stor grad der. 

Endte opp med å slipe ned til jernet rundt 1/3 av kjøloverflaten tipper jeg. Jeg brukte ganske nøyaktig 4 timer på all slipingen ex. pauser.

Siden det lå så tynt epoxylag kommer jeg til å legge nytt tykt oppå alt. Det er en fordel ved Coppercoat - at det er en epoxy. Man kan slipe over og legge ny epoxy på toppen. Jeg dro derfor til slutt over den gjenværende Coppercoaten med vanlig slipemaskin (K240) også slik at jeg kan få feste til et par lag ny primer…

 

C16A1F09-5E8C-4BE8-BF48-606348A52072.jpeg

C2658155-24CC-4D76-ADCA-B8FBD9E89672.jpeg

Redigert av Sportswagoneer (see edit history)
Link to post

Til slutt var det Brunox rustbehandling. Jeg tørket godt over hele kjølen med acetonfuktet fille til filla holdt seg nogenlunde rein. Deretter var det å male på Brunox med pensel. Det gikk helt greit - men den var tynnere enn jeg hadde trodd og rant litt. Måtte tørke over med aceton der det rant. Man ser ganske raskt at middelet endrer farge og blir grå-svart. 
Nå er jeg spent på hvor lenge det skal tørke før strøk 2 med Brunox… Det står forskjellig på boksen (minst 6 timer) og på databladet deres på nettet (minst to men ikke mer enn 6 timer) Dessuten et det bare 11° her - og jeg smurte nok på litt tykt…
EDIT: Gir den drøye 2 timer - og så går jeg over med varmepistol før jeg maler 2. strøk i kveld. Så får den stå og herde i fred til mandag…

DE5FF8AC-B7C5-4527-B4C5-EBE63B159887.jpeg

CFDFB0FC-3090-4EF3-BF1A-491F8C61DCD5.jpeg

Redigert av Sportswagoneer (see edit history)
Link to post
sunnmøre skrev On 23.3.2022 at 7.43:

Såg ellers ein danske (Tino) på youtube som brukte Biltema rusteter på kjølen sin, deretter epoxy med bra resultat. Har de trua på den løysinga? 

 

Første gang jeg forsøkte å rustbehandle kjølen, smurte jeg Biltema Rusteter på kjølen etter ren-sliping. Tenkte det var en god idé. Så hadde jeg på noen strøk med epoxyprimer før bunnstoff. Halvannet år senere kom båten på land. Da jeg spylte slim og groe av båten, forsvant store flak fra kjølen. Jobben måtte gjøres om, denne gang uten Rusteter. Valgte da å bruke Jotun Epoxy Yacht HB primer direkte på jernet, den inneholder korrosjonshindrende middel. Det holdt noen år, men nå har rustprikkene begynt å vokse seg litt større igjen.

Link to post
  • 3 uker senere...

OK. Etter Brunox behandlingen fikk jeg hjelp til å legge 5 lag grå Hempel Light primer på de feltene jeg hadde pigget ned. Etter det pusset jeg over den gamle Coppercoaten og la 3 lag til med hvit Hempel Light primer over hele kjølen. Det skulle altså bli 8 lag der epoxyen er tynnest (der jeg pigget ned.) Byttet fra grå til hvit primer gjør det enkelt å følge med når man pusser over. 
Da så den slik ut:
9F5CE9C5-CFF7-48F7-A91B-90B1237282B4.jpeg.bb71fc53b1aa35431d5e07e778f478a0.jpeg

Redigert av Sportswagoneer (see edit history)
Link to post

Etter påskeferie og ca. 2 ukers gjennomherding for primeren (viktig for Coppercoaten - det kan bli blemmer hvis primeren ikke er ferdig herdet) pusset jeg over det hele med 80korn sandpapir og la 4 lag Coppercoat. Det første syntes knapt:7F40DB01-4798-4139-AD82-885AEC88FD26.jpeg.0bb2ed2808ad5b3baf42e8e68a674ce4.jpeg

 

Men til slutt ble den fin og kobberfarget:
89FF05DB-047B-445E-AAB7-283701171552.jpeg.af22700b88697099ddb598583bfa7440.jpeg
 

Det var klart behov for å tynne Coppercoaten for å kunne rulle den tynt nok på. Her er tipset Kjell&Co som selger helt ren isopropanol (det eneste man skal tynne Coppercoat med.) 

Redigert av Sportswagoneer (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...