Jump to content

Yanmar 4JH-TE 55 hk 1994 mod

jossn

Recommended Posts

Hei, jeg har en Yanmar 4JH-TE 55 hk gangtimer 1990, 1994 mod, som jeg har problemer med. Når jeg kobler inn forover eller akterover og gir gass så reagerer motoren veldig tregt på turtallsøkning, merkes best på forover. Det kan gå 10-15 sek før den er oppe på turtall og i enkelte tilfeller så kjennest det ut som den vil kveles.

Denne motoren har en kaldstart/choke hendel påhengt motor, denne er topp å bruke når det er kaldt, starter da omgående, men lar jeg choken stå på og kobler inn forover /akterover reagerer motoren straks på turtallsøkning slik en motor skal gjøre. Hadde jeg forstått chokens virkemåte så hadde nok dette gitt en mening, men er det noen som har opplevd dette eller har et godt svar hadde det vært fint.

Jeg mener at det må ligge i dieselpumpen for hele diesellinjen inkl tank og filtre er rengjort så restriksjonen ligger ikke her. Turbo er og sjekket ok.

Har du kjent etter om propellaksel går lett rundt? Om cutlesslageret er ødelagt kan ting bli veldig tregt...

Ellers er dieselpumpe/regulator sikkert en grei plass å begynne. Ting slites etter såpass mange år.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
jossn skrev for 23 timer siden:

Hadde jeg forstått chokens virkemåte så hadde nok dette gitt en mening,

"Choken" er et varmeelement (som trekker 33A) som er en option som kan monteres fremfor luftinntaket. Den finner du beskrevet i manualen http://sagaforumet.com/yanmar-manual/4JHE/manual.pdf  i kapittel 9 side 9-38. Ellers skal disse motorene ikke ha problemer med å starte på få sekunder selv i mange kuldegrader. Jeg har selv en 4JHE 44Hp fra 1986. Men når jeg starter en iskald motor (starter på 2 - 3 sekunder), kan det ta opp til 10 sekunder før den reagerer på gassen. Men deretter, null problem. Jeg fikk også tips om høytrykkspumpen, men lever med "problemet".

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...