Jump to content

Kappe og sveise vanntank i ABS?

Lazyjack

Recommended Posts

Har en vanntank på 200 liter som jeg vurderer å kappe ned til ca. halvparten. Den er i et ABS-lignende materiale (fet plast). 

Jeg har sveiset litt plast før med stor loddebolt men det har vært mer for å blende hull osv. 

Tenker å skjære ut et stykke midt på og sveise sammen det som blir de nye endene. 

Må nok grade flatene som skal sammenføyes for å få en ordentlig fuge. 

Ser på YouTube at folk bruker kraftig varmepistol med konsentrert dyse, mulig man må ha noe slikt da loddebolt kjøles raskt ned og det blir mye venting. 

Meninger? 

IMG_20220323_092850.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev for 14 timer siden:

Den er i et ABS-lignende materiale (fet plast). 

Jeg har sveiset litt plast før med stor loddebolt men det har vært mer for å blende hull osv. 

Hva slags plast produkter er laget av er som regel støpt inn et eller annet sted. Tipper det er en eller annen PE kvalitet. 

Ellers, jeg knoter også med mye rart i garasjen, i og utenfor eget fagfelt. Men den jobben du har der hadde jeg ikke gått på selv. I alle fall ikke uten å fått lånt meg proff utstyr for plastsveising, riktig tilsatstråd (kan lages av det man kapper ut), og litt relevant øvelse.

Jeg tror det enkleste må være å beholde tanken og heller kjøpe båt som er stor nok til at tanken passer. ?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg er forsåvidt enig med dem som sier at du bør vurdere å selge og kjøpe ny.

Skulle du bestemme deg for å sveise, eller sveise noe helt annet av plast, så er det veldig viktig med presis temperaturinnstilling og riktig munnstykke og da trenger du egentlig noe slikt. https://tbentsen.no/product/leister-triac-st-230v-1600w/ men denslags koster armer & bein.

Da jeg skulle sveise noe gulv-vinyl her forrige året, så fant jeg frem til denne til en langt rimeligere pris:

https://www.proshop.no/Verktoey/Steinel-HL-2020-E/3007363

Jeg fikk tak i komplett sett med munnstykker på eBay, og la meg i trenging noen timer.

Om jeg skal si det selv så ble resultatet veldig bra :-)

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Den tanken är väl tillverkad av Norpro AS, och samma som bl.a. NB Marine använde i sina båtar. Men jag tror inte Norpro tillverkar denna typ av tankar längre. Är dock nästan säker på att materialet är Polyeten, inte ABS.

Håller annars med övriga - inte förstöra en fin och hel tank.....:nonod:

Ingemar E.

NB Forum

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...