Mastiff Startet 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2022 (redigert) Dette er bare snålt. Jeg demonterte styringen for flere uker siden (jobben har virkelig spist av mekke på båten-tiden min, jeg må få pensjonert meg snart, synd det er seks år igjen til jeg vil få noen pensjon...), og jeg er rimelig sikker på at jeg hadde en skive mellom mutteren og stempelet som kommer ut av styresylinderen, det lå en skive sammen med den. Men nå er det ikke snakk om å få plass til den! Det er en messingbøssing inni hullet i stempelet, som det skal være. Jeg er rimelig sikker på at den satt på den siden der styrearmen kommer ned, ikke på gjengesiden. Men som dere ser på bildet, er det ikke mulig å få noen skive mellom her hvis mutteren skal fungere som låsemutter: På bildet ser det ut som om det er en skive på undersiden, mellom der armen går inn og stempelet, men det er det ikke. Hvordan i alle dager kan det være mulig at det satt en skive før, men at jeg ikke får plass til en nå? Og hva bør jeg gjøre med det? Jeg regner med at det ikke er særlig gunstig å ha en mutter som gnir mot stempelet når jeg svinger fram og tilbake, iallfall ikke på sikt. Redigert 23.Mars.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 (redigert) Mulig at stempel og styrearm ikke lenger er parallelle. Pga ombygging. Dette stjeler av tilgjengelig gjengelengde. Sjekk parallellitet. Bruk evt locktite på gjenger i mutter. Er vel lite uttrekkskrefter her. Et mer arbeidskrevende tiltak er å forsenke mutter i gjennomføring på stempel. Redigert 23.Mars.2022 av F. Hansen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Hm... Jeg tror ikke det har med ombyggingen å gjøre, jeg monterte styrearmen på stempelet først og har tatt den av og på motoren underveis. Men godt poeng med Loctite, det kan være at det var sånn den opprinnelig var festet, jeg så jo ikke etter om gjengene gikk helt ut i mutteren før jeg løsnet dem. Styringen er jo amerikansk (Hynautic), og alt der er i tommer, så kanskje den egentlig er for tykk for armen til Suzuki. Jeg har liggende den kraftigste typen Loctite her allerede, etter å ha festet pinneskruer for å montere opp styringen, så jeg kan bare rense med aceton og bruke den. Det vil uansett være muilg å få den av igjen, armen som mothold tåler nok mer enn Loctiten. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Jeg har mange slike lenkestag liggende, og ser at det er ulik lengde på det gjengede partiet. Kanskje denne styrekabel krever annet lenkestag ? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Saken er bare at denne har vært i bruk på den i 11 år før jeg demonterte den... Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Ikke byttet kabel underveis ? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Nei, det som er gjort, er med festet til styringen, og som sagt skrudde jeg på armen på stempelet først, så det skal ikke kunne spille inn. Og kabelen skal vel ikke ha noe å si for lengden på gjengene på armen? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Jeg tenkte på at ulike fabrikater på kabel kan ha ulik godstykkelse på partiet lenkearm skal gjennom..... Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Jeg tenkte på at ulike fabrikater på kabel kan ha ulik godstykkelse på partiet lenkearm skal gjennom..... Se på bilde mitt her, midterste stag ser mye tykkere ut en flere av de andre : Lenkestag (100) | FINN.no Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Kan styrestag eller lenkarm være snudd? Motor / kabel? Vridd styrekabel 180 grader (Kan lenkearmen gå lenger inn styrekabel denne veien. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Nå har dere forvirret meg... Som nevnt i første post, er dette stempelet i styresylinderen, altså hydraulisk styring. Ingen kabel med i bildet, jeg hadde et lite fleinsoppøyeblikk da jeg svarte på den med å bytte kabel jeg tenkte på gass og girkabler... Og armen er snudd, ja. Men stempelet er samme fasong på begge sider, så det eblir samme lengde uansett hvilken vei jeg stikker inn armen . Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Ja, vi ser jo bare en tupp, men prinsippet er vel det samme ? At denne armen på hydraulisk styring er så tykk i godset at du skulle hatt en annen lenkearm ? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Ja, jeg trodde ikke at kabelstyring kan ha noe som kalles en sylinder, jeg har aldri hatt det, tror jeg. Men det forklarer jo ikke at den passet før jeg demonterte den. Men som sagt kan det ha vært Loctite på den, og jeg prøver meg nok bare med det. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Ser ut som skiven ligger på undersiden. Flytt den til den andre siden. Bruk fett i alle ledd. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Som det sto i posten: Det er ingen skive på undersiden, det er bare bildet som gjør Mastiff skrev for 3 timer siden: På bildet ser det ut som om det er en skive på undersiden, mellom der armen går inn og stempelet, men det er det ikke. Så ingen skiver der. Det eneste som er der, er messingbøssingen (som bygger en halv millimeter), og den er på oversiden. Sitér dette innlegget Link to post
kokken Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Hva skjer om du snur mutteren? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 (redigert) Mastiff skrev for 4 timer siden: Men som dere ser på bildet, er det ikke mulig å få noen skive mellom her hvis mutteren skal fungere som låsemutter Jeg tror ikke det blir så lett å få til å entre den. Da kommer gjengene også lenger bort. Men jeg kan alltids gjøre et forsøk, nå som jeg er her og holder på. Redigert 23.Mars.2022 av Mastiff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Altså, det er ikke slik at det krymper. Enten så har ikke skiven vært der før eller så var mutteren på samme sted. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 23.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Nei, akkurat. Jeg tror den må ha vært for kort fra før av, og så har den vært festet med Loctite, som jeg skrev i en post lenger oppe. Jeg skal en tur innom rørleggeren i morgen og se om de har en veldig tynn messingskive jeg kan legge mellom, og så smører jeg opp og bruker Loctite. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 23.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Og du har ikke snudd lenkearmen 180 grader slik at du nå forsøker å skru enden som skal på motor fast på styrestaget? Litt avhengig av utforming og om lenkearmen har vært helt demontert eller bare løsnet i ene enden. Bare hiver ut mulig feilkilde… Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mastiff Svart 23.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2022 Nei, den andre enden har hull der det sitter en tre tommer lang bolt, så de er ikke helt lett å ta feil der. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 24.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Jeg fikk en idé som ser til å funke: Jeg stakk innom blikkenslageren og fikk en liten bit 0,5 mm syrefast stålplate. Med hullsag lagde jeg skive som er tynn nok til at låsemutteren låste ordentlig og hard nok til å tåle bruken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.