Jump to content

For korte gjenger på styrearm til påhengs - hva gjør jeg?

Mastiff

Recommended Posts

Dette er bare snålt. Jeg demonterte styringen for flere uker siden (jobben har virkelig spist av mekke på båten-tiden min, jeg må få pensjonert meg snart, synd det er seks år igjen til jeg vil få noen pensjon...), og jeg er rimelig sikker på at jeg hadde en skive mellom mutteren og stempelet som kommer ut av styresylinderen, det lå en skive sammen med den. Men nå er det ikke snakk om å få plass til den! Det er en messingbøssing inni hullet i stempelet, som det skal være. Jeg er rimelig sikker på at den satt på den siden der styrearmen kommer ned, ikke på gjengesiden. Men som dere ser på bildet, er det ikke mulig å få noen skive mellom her hvis mutteren skal fungere som låsemutter:

Åpne bilde

På bildet ser det ut som om det er en skive på undersiden, mellom der armen går inn og stempelet, men det er det ikke. Hvordan i alle dager kan det være mulig at det satt en skive før, men at jeg ikke får plass til en nå? Og hva bør jeg gjøre med det? Jeg regner med at det ikke er særlig gunstig å ha en mutter som gnir mot stempelet når jeg svinger fram og tilbake, iallfall ikke på sikt.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Mulig at stempel og styrearm ikke lenger er parallelle. Pga ombygging. Dette stjeler av tilgjengelig gjengelengde.  Sjekk parallellitet.

Bruk evt locktite på gjenger i mutter. Er vel lite uttrekkskrefter her.

Et mer arbeidskrevende tiltak er å forsenke mutter  i gjennomføring på stempel.

Redigert av F. Hansen (see edit history)

Hm... Jeg tror ikke det har med ombyggingen å gjøre, jeg monterte styrearmen på stempelet først og har tatt den av og på motoren underveis. Men godt poeng med Loctite, det kan være at det var sånn den opprinnelig var festet, jeg så jo ikke etter om gjengene gikk helt ut i mutteren før jeg løsnet dem. Styringen er jo amerikansk (Hynautic), og alt der er i tommer, så kanskje den egentlig er for tykk for armen til Suzuki. Jeg har liggende den kraftigste typen Loctite her allerede, etter å ha festet pinneskruer for å montere opp styringen, så jeg kan bare rense med aceton og bruke den. Det vil uansett være muilg å få den av igjen, armen som mothold tåler nok mer enn Loctiten. Takk!

Nå har dere forvirret meg... :giggle: Som nevnt i første post, er dette stempelet i styresylinderen, altså hydraulisk styring. Ingen kabel med i bildet, jeg hadde et lite fleinsoppøyeblikk da jeg svarte på den med å bytte kabel jeg tenkte på gass og girkabler... Og armen er snudd, ja. Men stempelet er samme fasong på begge sider, så det eblir samme lengde uansett hvilken vei jeg stikker inn armen .

Ja, jeg trodde ikke at kabelstyring kan ha noe som kalles en sylinder, jeg har aldri hatt det, tror jeg. Men det forklarer jo ikke at den passet før jeg demonterte den. Men som sagt kan det ha vært Loctite på den, og jeg prøver meg nok bare med det.

Som det sto i posten: Det er ingen skive på undersiden, det er bare bildet som gjør

Mastiff skrev for 3 timer siden:

På bildet ser det ut som om det er en skive på undersiden, mellom der armen går inn og stempelet, men det er det ikke.

Så ingen skiver der. Det eneste som er der, er messingbøssingen (som bygger en halv millimeter), og den er på oversiden.

Mastiff skrev for 4 timer siden:

Men som dere ser på bildet, er det ikke mulig å få noen skive mellom her hvis mutteren skal fungere som låsemutter

Jeg tror ikke det blir så lett å få til å entre den. Da kommer gjengene også lenger bort. Men jeg kan alltids gjøre et forsøk, nå som jeg er her og holder på.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Nei, akkurat. Jeg tror den må ha vært for kort fra før av, og så har den vært festet med Loctite, som jeg skrev i en post lenger oppe. Jeg skal en tur innom rørleggeren i morgen og se om de har en veldig tynn messingskive jeg kan legge mellom, og så smører jeg opp og bruker Loctite.

Jeg fikk en idé som ser til å funke: Jeg stakk innom blikkenslageren og fikk en liten bit  0,5 mm syrefast stålplate. Med hullsag lagde jeg skive som er tynn nok til at låsemutteren låste ordentlig og hard nok til å tåle bruken.

bilde.png.3de201d6559ff97e3bb1e72b34e2fba4.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...