Enzo Startet 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2022 (redigert) Ser dette ut som korrekt koblet når jeg skal toppbalansere denne banken ? Laderen er en HTRC C150 , jeg stiller den som det står i displayet på LIPO balansere, 10.0A Auto Redigert 24.Mars.2022 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Du har jo koblet alle cellene i parallell, dersom du skal bruke balanseringsfunksjonen på laderen din må du koble de i serie. Noe annet du kan gjøre, dersom laderen din kan stilles inn på en fast spenning, er å beholde koblingen du har nå, og så stille laderen på 3.65V og la oppsettet stå inntil denne spenningen er oppnådd. Du trenger ikke laderens balanseringsfunksjon. Vil også anbefale å koble pluss-ledningen fra lader til batteriterminalen nederst til høyre (eventuelt koble minus øverst til høyre) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Vestkystseiler skrev 1 time siden: Du har jo koblet alle cellene i parallell Aiai se her ja, hva med denne. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Har denne laderen din lifepo4 program? Nokså sikker på at du ikke bør bruke lipo programmet for å lade å balansere dette batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Du må først kjøre alle cellene opp til 3.65v Beste er jo å gjøre dette enkeltvis(tar litt lengre tid) Så koble de i parallell etterpå og toppe de til 3,65v igjen. Så kobler du i serie og lader de til 14,6v. Venter en dag eller to å topper de til 14,6v igjen. Brukte nødvendig tid sjøl på siste jeg bygget nu i vinter, og toppet alle celler to gange enkeltvis først. Nå ligger det med maks forskjell på 0.003v under belastning. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mr_Stian Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Men den LiPo laderen TS skal bruke. Den kan vel ikke brukes på Lifepo4??? Denne vil lade opp til 4.2V pr celle mener jeg å huske fra mine RC dager... Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Beste er å bruke en justerbar lablader. Da får en ønsket spenning på enkel måte. Å lade cellene til 4,2v vil kanskje ødelegge de. Ligger jo en lang tråd her inne hvor metoder er forklart veldig grundig. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
shipahoy Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Ser ut som laderen kan stilles inn på LiFe. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Se der ja. Det er nok nærmere lifepo4 ja. Så bare det sto lipo i displayet samt at den kom opp som en lipo lader når jeg Googlet Men jeg hadde og gjort som Okkaby. Satt de i paralell og lader til 3.65v med en skikkelig strømforsyning. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 (redigert) Angående laderen så ble jeg tipset her inne på forumet om å kjøpe den så antar den er korrekt, her er Manual Ellers da, har jeg koblet rett på det siste bildet i post #3 ? Redigert 24.Mars.2022 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 Enzo skrev 48 minutter siden: Ellers da, har jeg koblet rett på det siste bildet i post #3 ? Det kommer alt an på hva du har satt lader på. Du har oppskrift lengre oppe, på hvordan du får et bra resultat. Bilde 3 viser serie kobling, som er siste del av prosessen hvis du ønsker en optimal ballansering og et batteri som fungere bra og holder lenge. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Fantino Svart 24.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 (redigert) Laderen er etter mitt vett perfekt for formålet. Brukte selv 50W versjonen på en 4S3P pakke på 816 Ah. Den kan enten lade pakken koplet i paralell som en celle (1S) uten balanseledninger tilkoplet, ELLER som 4S balance charge med balanseledninger tilkoplet i ‘balance charge mode’. På det siste bildet ser oppsettet korrekt ut men som påpekt tidligere i tråden må lader settes på LiFe og ikke LiPo for å få rett spenning! Resten av info i displayet på lader ser korrekt ut (i balance charge senser den antall celler selv, derav auto nede til høyre i display). Pga stor pakke fant vi det mest hensiktsmessig å lade i parallell til sluttspenning LiFe fordi balanseringsstrømmen ble for snau ift lading som måtte ‘flyttes’ (laderen var opprinnelig kjøpt for RC leketøy.. Men klarte jobben utrolig bra inkl å regulere seg ned når den ble for varm, tok dog sin tid med den store pakken). Redigert 24.Mars.2022 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 24.Mars.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2022 (redigert) Fantino skrev 1 time siden: På det siste bildet ser oppsettet korrekt ut men som påpekt tidligere i tråden må lader settes på LiFe og ikke LiPo for å få rett spenning! Resten av info i displayet på lader ser korrekt ut (i balance charge senser den antall celler selv, derav auto nede til høyre i display). Ok supert, jeg var litt usikker på de balanseledningene om de er rett koblet men de er altså det da. Og så sette den på Life og så bare la den stå og gjøre jobben da Redigert 24.Mars.2022 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.