Jump to content

Balansere 4S Lifepo4 celler

Enzo

Recommended Posts

Du har jo koblet alle cellene i parallell, dersom du skal bruke balanseringsfunksjonen på laderen din må du koble de i serie.

Noe annet du kan gjøre, dersom laderen din kan stilles inn på en fast spenning, er å beholde koblingen du har nå, og så stille laderen på 3.65V og la oppsettet stå inntil denne spenningen er oppnådd. Du trenger ikke laderens balanseringsfunksjon. Vil også anbefale å koble pluss-ledningen fra lader til batteriterminalen nederst til høyre (eventuelt koble minus øverst til høyre)

Du må først kjøre alle cellene opp til 3.65v

Beste er jo å gjøre dette enkeltvis(tar litt lengre tid) 

Så koble de i parallell etterpå og toppe de til 3,65v igjen.

Så kobler du i serie og lader de til 14,6v. Venter en dag eller to å topper de til 14,6v igjen. 

Brukte nødvendig tid sjøl på siste jeg bygget nu i vinter, og toppet alle celler to gange enkeltvis først.

Nå ligger det med maks forskjell på 0.003v under belastning.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Se der ja. Det er nok nærmere lifepo4 ja. Så bare det sto lipo i displayet samt at den kom opp som en lipo lader når jeg Googlet

Men jeg hadde og gjort som Okkaby. Satt de i paralell og lader til 3.65v med en skikkelig strømforsyning. 

Enzo skrev 48 minutter siden:

Ellers da, har jeg koblet rett på det siste bildet i post #3 ?

Det kommer alt an på hva du har satt lader på. 

Du har oppskrift lengre oppe, på hvordan du får et bra resultat.

Bilde 3 viser serie kobling, som er siste del av prosessen hvis du ønsker en optimal ballansering og et batteri som fungere bra og holder lenge.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Laderen er etter mitt vett perfekt for formålet. Brukte selv 50W versjonen på en 4S3P pakke på 816 Ah. Den kan enten lade pakken koplet i paralell som en celle (1S) uten balanseledninger tilkoplet, ELLER som 4S balance charge med balanseledninger tilkoplet i ‘balance charge mode’. På det siste bildet ser oppsettet korrekt ut men som påpekt tidligere i tråden må lader settes på LiFe og ikke LiPo for å få rett spenning! Resten av info i displayet på lader ser korrekt ut (i balance charge senser den antall celler selv, derav auto nede til høyre i display).

Pga stor pakke fant vi det mest hensiktsmessig å lade i parallell til sluttspenning LiFe fordi balanseringsstrømmen ble for snau ift lading som måtte ‘flyttes’ (laderen var opprinnelig kjøpt for RC leketøy.. Men klarte jobben utrolig bra inkl å regulere seg ned når den ble for varm, tok dog sin tid med den store pakken). 

Redigert av Fantino (see edit history)
Fantino skrev 1 time siden:

På det siste bildet ser oppsettet korrekt ut men som påpekt tidligere i tråden må lader settes på LiFe og ikke LiPo for å få rett spenning! Resten av info i displayet på lader ser korrekt ut (i balance charge senser den antall celler selv, derav auto nede til høyre i display).

Ok supert, jeg var litt usikker på de balanseledningene om de er rett koblet men de er altså det da. Og så sette den på Life og så bare la den stå og gjøre jobben da

Redigert av Enzo (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...