Jump to content

Finnes det kurs i båtpleie / polering?

Alias_Knagg

Recommended Posts

Dr Nelson skrev for 13 timer siden:

Og slutt å rubb med autosol. For noe dritt med vann som fyker og drittlukt. Ikke blir det særlig blankt heller. 

Etter min erfaring er Autosol suveren på gammel matt gelcoat. Gir god avvirkning og resultat. Jeg kjører Auosol på våt pad, sprutekanne med vann for å holde det fuktig og vasker av etterpå. Deretter hardvoks, og båten ser vanvittig mye bedre ut. Blankt nok for meg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bruker Menzerna. Det blir blankt og den er veldig enkelt å fjerne. Deretter så bruker jeg wipe off for å fjerne alt av rester før jeg legger Collinite wax.   Collinite er også enkel å lykkes med og holder lengre enn andre waxer jeg har testet.

Sushi

Komodo skrev for 1 time siden:

en god forklaring på hvordan du går fram

Det er ikke egentlig fremgangsmåten jeg er ute etter denne gangen. Det finne det masse gode tråder på fra før, for ikke å snakke om at YouTube eksisterer :-)

Det er den konkrete vurderingen av akkurat hvor ille tilstanden er, og hvor grovt skyts som må til, som jeg føler at det er vanskelig å leses seg til.

Komodo skrev for 2 timer siden:

roterende maskin og ull/microfiber

Ett argument for det som slår meg nå, er at båten har "liksom bordganger" som er ca. 12cm brede, dvs. at en DA maskin ikke nødvendigvis kommer til så greit inne i vinkelen.

Polar 20 (1989) med Volvo Penta 2002 på Oslofjorden og i Øsfold

Du kommer til med DA maskin også, roterende maskin er mer effektivt. På ditt gamle, falmede skrog er det en raskere vei til suksess med vannsliping eller roterende maskin med grov rubbing. 

Alias_Knagg skrev 55 minutter siden:

Det er den konkrete vurderingen av akkurat hvor ille tilstanden er, og hvor grovt skyts som må til, som jeg føler at det er vanskelig å leses seg til.

Nå har du jo beskrevet hvordan skroget er tidligere i tråden, og det var derfor jeg anbefalte deg å gå rett på vannsliping eller grov rubbing med roterende maskin. Vi har også gammel båt, så jeg vet litt om det der. Hva som funker på en 0-10 år gammel båt som ennå er blank blir litt irrelevant. 

På den båten, så ville jeg vannslipa med 1500, så hadde jeg gått på med en grov rubbing og ullpads med en maskin som kun roterte (her er det ofte en fordel med en spruteflaske med vann sånn at du kan kjøre på hardere uten varmegang) neste steg litt finere rubbing med blå rupes pads, så ville jeg polert med hvite rupes pads, voksing kan du ta for hånd. 

Det som er viktigt, er og ha mange pads sånn at du kan bytte ofte når de begynner og miste effektiviteten sin. Jeg har gjerne 5-10pads liggende som jeg skyller i rein vann underveis 

Alias_Knagg skrev for 12 timer siden:

Ja, det hadde helt klart vært det optimale. Nå spør jeg stort sett de fleste jeg møter i lokalmiljøet om de har erfaring, kjenner noen etc. jeg er ganske kjedelig å konverser for tiden ?

Hvor holder du til ? Kan ta ett kurs med deg jeg, jeg viser og forklarer, gir deg den store maskina mi, så går jeg løs på detaljer 

Grønngylt skrev for 12 timer siden:

Kan ta ett kurs med deg jeg

Veldig hyggelig tilbud. Jeg bor i en liten bygd en times tid utenfor Oslo, dvs. på Nesoddtangen :-)

Ser ikke umiddelbart hvor du er, men jeg har fått et par gode ledetråder nå, som jeg sikkert burde følge opp først.

Komodo skrev for 20 timer siden:

det var derfor jeg anbefalte deg å gå rett på vannsliping eller grov rubbing

Grønngylt skrev for 12 timer siden:

vannslipa med 1500, så hadde jeg gått på med en grov rubbing og ullpads

Når dere har sett bildene og er såpass enige, da begynner jeg å føle meg litt tryggere. Takker :-)

index skrev On 28.3.2022 at 9.48:

Etter min erfaring er Autosol suveren på gammel matt gelcoat. Gir god avvirkning og resultat. Jeg kjører Auosol på våt pad, sprutekanne med vann for å holde det fuktig og vasker av etterpå. Deretter hardvoks, og ene  båten ser vanvittig mye bedre ut. Blankt nok for meg. 

Det har jeg ikke tenkt på, at man rett og slett kan vaske bort restene av tørket Autosol  eller annen polish før voksing. Å fjerne det med polergarn er i hvertfall litt av en jobb?

Lazyjack skrev for 18 timer siden:

Det har jeg ikke tenkt på, at man rett og slett kan vaske bort restene av tørket Autosol  eller annen polish før voksing. Å fjerne det med polergarn er i hvertfall litt av en jobb?

Det var det jeg også fant ut. Mye lettere å vaske det bort. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det bør være enkelt å fjerne vanlig polering med tørr mikrofiberklut. Om ikke, gå på tidligere før poleringen herder for lenge. Om det fortsatt henger så bytter man poleringsmiddel. I fjor prøvde jeg en ny type polering som var vanskelig å trekke av. Avsluttet derfor jobben og gikk på med en annen type poleringsmiddel.  Menzerna lykkes jeg med hver gang.

Sushi

Jeg har også forsøkt å finne noe veiledning på dette, men synes det er vanskelig å vite hva som *egentlig* er nødvendig... De fleste beskrivelser og videoer er laget av folk som skal selge et produkt, og da blir jeg usikker på om dette er det beste, eller bare en reklame for et produkt... 

• 3 uker senere...
KC- skrev On 1.4.2022 at 9.54:

Jeg har også forsøkt å finne noe veiledning på dette, men synes det er vanskelig å vite hva som *egentlig* er nødvendig

Presis!

Denne tråden ble jo egentlig en avsporing fra mitt opprinnelige spørsmål, men nyttig nok for meg, så jeg klager ikke :-)

Mine konklusjoner ble vel omtrent dette:

• Nei, det finnes ikke kurs for slike som oss.
  • På forumet her er det best å spørre mest mulig konkret med bilder og det hele. Det finnes allerede masse bra tråder om polering generelt.
  • Spør en gang til hos slekt, venner, naboer og tilfeldige forbipasserende, så finner du noen som kan ta en kikk. Jeg fikk overta poleringsmaskin fra en far i klassen til junior, og fant til slutt en nabo som har vokst opp på båtfabrikk!

Når det er sagt så slår det meg at kurs i skrogpleie kunne vært en veldig bra greie for en geskjeftig båtforening å dra i gang. Hvordan samle og introdusere nye båteierne til foreningen og samtidig få en av "gamleguttas" båt polert helt gratis :-D

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...