El Kapitano Startet 27.Mars.2022 Del på Facebook Startet 27.Mars.2022 Hei. Jeg har en Bayliner 3055 med 2 x Mercruiser 4.2L 250hk D-tronic fra 2000. I fjor byttet jeg begge transomer på merkeverksted. Begge motorene var ute og omlakkert. Elendig opplevelse grunnet mye frem og tilbake, men dette er en annen sak. Siden transom bytte har jeg hatt problemer med styrbord motor. Har ikke hatt problemer før. Når jeg starter motor går den fint, ca. 800 omdreiinger. Når jeg setter den i gir så går den fortsatt fint. Problemet oppstår når jeg setter den ut av gir. Isteden for å gå tilbake til 800 omd. Øker motoren turtal til ca 1.200 omd. Hvis jeg setter den igjen i gir så høres det liten smell siden turtall er for høyt og så senker motoren turtall til 800 omd. og går fint videre. Hvis jeg setter den ut av gir igjen så øker den turtall igjen. Et par dager etter at jeg overtok båten fra service fikk jeg enda mer problemer med styrbord motor. Under en tur mistet jeg kraft og motoren begynte å røyke hvitt. Det viste seg at det var en topp pakning som har gått i stykker. Fikset på et annet merkeverksted, mye bedre opplevelse. Men problemet er at turtall problem er fortsatt tilstedet. Jeg fikk ikke testet båten særlig siden jeg kjørte den rett fra verkstedet til vinteropplag. Fikk ikke klaget det til dem enda. Har dere noen tips hva det kan være? Kan det være noe i forbindelse med utskifting av transomer? Kan feilen på topp pakning ha noe med dårlig service på det første verkstedet eller er det bare tilfeldig? Som sagt, jeg har ikke hatt problemer med motoren før utskifting av transomer. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Sjekk alt av dieseltilkoblinger. Kan høres ut som det suges falskluft en plass. Oppnår du fullt turtall nå? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Viser trimsensoren rett verdi? Sitér dette innlegget Link to post
El Kapitano Svart 27.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Trimsensoten viser rett verdi og jeg har oppnådd fult turtall på en veldig kort testtur fra verksted til vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Mars.2022 Del på Facebook Svart 27.Mars.2022 Er elektronisk regulator pa dieselpumpe, regegulert med vaier, sjekk at denne nar helt 0-punkt ved tomgang og ved motor i gear. Siden den er elektronisk er det veldig lite eller sma bevegelser som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Qrt Svart 29.Mars.2022 Del på Facebook Svart 29.Mars.2022 Jeg har diagnoseutstyret Rinda scan tool til denn motorene. Det ligger hjemme i Trøndelag, men jeg kan ta det med til Oslo over helgen. Med den kan du se om det ligger noen feilkoder der og også se live data. Lenge siden jeg brukt den, så jeg husker ikke alle funksjoner, men den kan kanskje være til hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.