Jump to content

OT. Pc`n blir treg og bruker mye minne


Allan E

Recommended Posts

For å unngå at svineriet kommer igjen etter å ha kjørt renseprogrammene bør du gjøre følgende:

 

1- Last ned og installér en av de overnevnte program. + oppdatér.

2- Slå av "systemgjenoppretting" i Windows XP, dette gjør du slik : Høyreklikk "min datamaskin" og velg egenskaper. Velg fanen "systemgjenoppretting" og kryss av for å skru av denne.

3- Restart maskinen i sikkermodus. ( trykk F8 i oppstart (før windows starter) og velg sikkermodus i menyen.

4- Kjør "spywareprogrammet" når du er i sikkermodus og fjern alt den finner..

5- tøm logger / tempfiler osv. i internet explorer. ( bruk evt. "diskopprydding" under systemverktøy)

6- restart PC i normalmodus, og kjør spyware-rensen en gang til.

7- Skru på igjen systemgjenoppretting (ref.punkt2) når PCen er "ren".

Dette fjerner det meste, sjekk evt her for tips : http://www.spywareinfo.com/

Link to post
Share on other sites

Det var et renseprogram for å bruke på pc`n for å få speeda opp farta. Jeg har prøvd å søke etter en gammel tråd hvor jeg har lest om dette. Den har blitt borte. Er det noen som har et tips til meg?

Et program som kjører er "rlvknlg.exe" dette tror jeger et snylterprogram. Hva skal jeg gjøre??

rlvknlg.exe = en trojansk hest /bakdør...m.a.o et viruslignende program. Removal tools skal finnes her:

http://www.scanforfree.com/xoftspy.htm

 

Avhengig av om du har defragmentert eller ikke, så er det også lurt å gjøre. Mange har aldri gjort dette, noe som etter måneder og år "sløver" PC mye

 

Start -> programmer -> tilbehør -> systemverktøy. ( tar lang tid, så la den jobbe mens du sover)

 

Ellers kan jeg anbefale gratisversjonen til AVG fra Grisoft ( www.grisoft.com ). Har bare dette på alle mine 4 PC`er og har aldri hatt virus. Tidligere jobb var i Internettbransje (SW-utvikling) og vi brukte kun dette - også i firma. Fullverdig og gratis. :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

..............

Ellers kan jeg anbefale gratisversjonen til AVG fra Grisoft ( www.grisoft.com ). Har bare dette på alle mine 4 PC`er og har aldri hatt virus. Tidligere jobb var i Internettbransje (SW-utvikling) og vi brukte kun dette - også i firma. Fullverdig og gratis. :)

AVG er kun gratis til privatpersoner! Men det anbefales absolutt!
Link to post
Share on other sites

Det anbefales på det sterkeste å ikke bruke Internet Explorer (dvs standard-programmet til Windows), men i stedet bruke Opera eller Firefox. Begge er gratis og begge er på norsk. Dette er fordi at IE drar med seg så mye dritt og spyware på pcen som de to andre ikke gjør.

 

Min personlige favoritt er Opera, men dette er smak og behag.

Link to post
Share on other sites

Det anbefales på det sterkeste å ikke bruke Internet Explorer (dvs standard-programmet til Windows), men i stedet bruke Opera eller Firefox. Begge er gratis og begge er på norsk. Dette er fordi at IE drar med seg så mye dritt og spyware på pcen som de to andre ikke gjør.

 

Min personlige favoritt er Opera, men dette er smak og behag.

Jeg skal på ingen måte forsvare Microsofts Internet Explorer (da jeg ikke bruker den selv).. , men å påstå at den i seg selv drar med seg spyware og annet dritt er vel å overdrive. Det er fullt mulig å fylle opp PCen med spyware, adware og virus uten å bruke MS IE. Mye adware og spyware kommer inn som tilleggsprogram ved installasjon av andre program. Ofte får du med en "flott" internett search bar eller andre (u)-nyttige tillegg ,under installsjon av div prog. Mange av disse er regelrette spionprogrammer som sender informasjon tilbake til utgiver slik at de kan sende ut reklame til deg (via popups).

Så:

Pass på å "krysse vekk" alle unødvendige tillegg når du installerer program (og drivere!).

Hold windows og antivirus-software oppdatert! Og ikke minst; bruk hue når du surfer.... :nono:

..(og be poden gjøre det samme... :wink: )

Link to post
Share on other sites

Bruker AD-AWARE SE PERSONAL . Det er et gratisprogran som fjerner spyware etc. Vet ikke årsaken til det, men det kommer inn selv om jeg bruker Symantec (Norten Internet Security) og oppdatere hver dag.

Bruker i Internet Explorer XP 2.nd edition.

 

Har forøvrig ingen problemer med dårlig kapasitet.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg installerte microsoft antispyware og minnebruken har fallt fra 450 megg til 320så det hjalp betraktelig. Den har bedt meg fjerne og starte på nytt flere ganger og skal vel scanne disken hver natt. Denne maskinen blir ikke slått av, det er så greit å åpne lokket og der er dere.

Takk for tips

Link to post
Share on other sites

Jeg skal på ingen måte forsvare Microsofts Internet Explorer (da jeg ikke bruker den selv).. , men å påstå at den i seg selv drar med seg spyware og annet dritt er vel å overdrive.

Det er IKKE å overdrive. Prøv å legg inn et program som f.eks. Ad-Watch som hindrer spyware å installere seg på maskinen, med IE jobber den "overtid" med å blokkere, men med opera/firefox er den arbeidsledig...

Se også denne topic.

Link to post
Share on other sites

1) Jeg skal på ingen måte forsvare Microsofts Internet Explorer (da jeg ikke bruker den selv).. , men å påstå at den i seg selv drar med seg spyware og annet dritt er vel å overdrive.

 

2) Det er fullt mulig å fylle opp PCen med spyware, adware og virus uten å bruke MS IE. Mye adware og spyware kommer inn som tilleggsprogram ved installasjon av andre program.

 

3) Ofte får du med en "flott" internett search bar eller andre (u)-nyttige tillegg ,under installsjon av div prog.

Mange av disse er regelrette spionprogrammer som sender informasjon tilbake til utgiver slik at de kan sende ut reklame til deg (via popups).

1) MS IE er tett integrert i operativsystemet. Dette gjør at om man kjører et eller annet program via denne (du får en popup med spørsmål om å kjøre et program for å se siden etc) så er det mye farligere enn om du hadde kjørt det via f.eks Opera. IE har også den forferdelige Active X, den er ukritisk til å kjøre diverse vb-scripts osv. Mye av dette har heldigvis blitt rettet opp i oppdateringer. Men den er fremdeles ikke bra.

 

2) Enig her, men merk at om du "deaktiverer" IE (altså går inn på sikkerhetsinstillinger og setter alt på max) vil veldig mange av disse programmene ikke kunne gjøre noe skade, og noen popups får du ihvertfall ikke.

 

3) Disse internet-search-barene er ting som så og si kun fungerer med IE. Om man ikke bruker IE kan dem ikke gjøre stor skade.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...